Luottamuksen lyhyt oppimäärä

Nykyisin on tapana jakaa vinkkilistoja kaikista asioista. Kuinka matkustat oikein, kuinka hoidat parisuhdettasi oikein, kuinka menestyt sosiaalisessa mediassa. Hyvin usein vinkkejä jaetaan aiheista, joita soisi voivan pitää itsestäänselvyyksinä – missä sisin ohjaa ilman ohjekirjaa kunhan vain kuuntelet. Luottamuksestakin on olemassa lukuisia listoja, joiden lukeminen saa meidät nyökyttelemään. Ehkäpä ne ovat tarpeellisia. Ne tekevät näkymätöntä näkyväksi.

– ole johdonmukainen
– ole avoin
– käy vuoropuhelua

Siistiä, selkeää, ymmärrettävää.

Vai onko sittenkään, kun ystävämme tulkinta astuu kuvaan. Palaverissa oltuaan voi nimittäin hyvinkin kuvitella käyneensä vuoropuhelua. Vuoropuhelu – check!

Pointin ohittavia ymmärtämättä jättämisen sudenkuoppia on silmänkantamattomiin, kun asiat nipistetään yhden sanan listoiksi.

Itse sanoisin mieluummin vaikkapa, että näe maailma ympärilläsi ja ymmärrä oma roolisi siinä, äläkä missään tapauksessa koskaan istu huoneessasi kuin mörkö puhumatta kenellekään ja katsomatta ketään silmiin. Koska sellainen käytös halusimmepa tai emme herättää kummeksuntaa ja epäilyitä siinä, missä vaikeneminen herättää kysymyksiä ja on poikkeuksetta jonkinlainen kriisin siemen.

Kysy kysymyksiä! Paljasta viisautesi ja vaadi tietää, miksi! Uskalla puhua totta, silloinkin ja varsinkin silloin, kun se kirpaisee ja näytät haavoittuvaiselta. Rosot luovat luottamusta: näytät tajuavasi olevasi ihminen ihmisten joukossa ja tarvitsevasi muiden hyväksyntää silloinkin, kun asiat eivät ole hyvin.

Listojen ongelma on, että ne eivät auta soveltamaan erilaisiin tilanteisiin, eikä äiti ole aina mukana selittämässä. Valtakunnan tasolla luottamus on erilainen ilmiö kuin yksilötasolla, eikä esimerkiksi mediaa voi katsoa silmiin kahden kesken ja kysyä: oletko vilpittömästi etsimässä totuutta vai luomassa how to -journalismia edistääksesi levikkimyyntiä?

Pitäisikö meidän listojen sijaan porautuakin arvoihin, palata perusasioihin – sisimpään? Olisiko hyvä, jos voisimme luoda vaikkapa kymmenen kohdan vinkkilistan niistä sisäisen ohjauksen kohdista, joiden varassa voi varmistua siitä, että luomme toimissamme luottamusta itseemme ja muihin?

Ja kas, tällainen listahan on olemassakin jo. Aika hyvin viestittykin vielä, koska kaikki luultavasti muistavat sen. Listan konteksti tosin ehkä hämää joitakin ja sen skaalautuminen esimerkiksi yritysjohdon tarpeisiin saattaa siksi ontua.

Silti tänäkin päivänä saadaan huomata, kuinka esimerkiksi miljonäärejä tehtaillut hoiva-ala maksaa kovaa, ansaitsemaansa, hintaa siitä, kun se on tehnyt toiselle sen, mitä ei olisi tehnyt itselleen.

Kun unohdamme yritysten yhtälöstä ihmisen: asiakkaat, työntekijät, sidosryhmät, olemme auttamatta matkalla pois luottamuksesta ja ilman luottamusta toimintaedellytykset lakkaavat olemasta. Ja niin niiden pitääkin.

Vain rakentaessasi luottamusta olet varmalla tiellä tulevaisuuteen, sillä vastoinkäymisissäkin sinulla on sidosryhmien tuki etkä jää yksin.

Luottamusta yrityselämässä ja yhteiskunnassa peilataan neljästä näkökulmasta Edelmanin vuotuisen Trust Barometer -tutkimuksen valossa Luottamusaamussa ensi viikolla 13.2.2019. Jos olet kiinnostunut tulemaan mukaan, voit ilmoittautua minulle nina.alivirta(at)pilgrim.fi.

Lämpimästi tervetuloa!

Read More

LUOTTAMUSAAMU 2019

NELJÄ NÄKÖKULMAA LUOTTAMUKSEEN

Julkistamme maailman johtaviin viestintätoimistoihin kuuluvan, vuoden digitoimistoksi vuonna 2018 valitun Edelmanin vuosittaisen TRUST BAROMETER -tutkimuksen tulokset Helsingissä keskiviikkona 13.2.2019.

Klo 8.00–10.30 järjestettävässä Luottamusaamussa avaamme tutkimuksen neljä tärkeintä näkökulmaa – luottamus yhteiskuntaan, liiketoimintaan, kolmanteen sektoriin ja mediaan – kansainvälisten ja kotimaisten asiantuntijoiden seurassa.

Tammikuun lopussa Davosissa julkistettava vuoden 2019 Edelmanin luottamusbarometri on yrityksen yhdeksästoista vuosittainen luottamus- ja uskottavuustutkimus. Kaikkiaan 30 maassa toteuttava tutkimus keskittyy neljään osa-alueeseen: kansalaisten luottamus valtiojohtoon, mediaan, yrityksiin ja hyväntekeväisyysjärjestöihin. Tutkimuksessa käydään läpi yli 33 000 vastausta.

Aamiaistilaisuuden keynote-puheenvuoron pitää kansainvälisen Edelman-ketjun Lontoon-johtaja Hugh Taggart.

Alkupuheenvuorojen jälkeen kuuntelemme keskustelun Neljä näkökulmaa luottamukseen. Keskustelemassa ovat kansanedustaja,arkkitehti Anders Adlercreutz, Helsingin Sanomien toimittaja HeikkiAittokoski, Mobile Pay Finland Oy:n toimitusjohtaja Anniina Heinonen ja CMI:n viestintäjohtaja Elina Lehtinen.

Keskiviikko 13.2.2019
Klo 8.00–10.30
(aamiainen tarjolla klo 8.00 alkaen, ohjelma 8.30 alkaen)
Café Ekberg Extra, Bulevardi 9 (2. krs), Helsinki

Olet lämpimästi tervetullut mukaan! Tilaisuus on maksuton.

Ilmoittautumiset ma 10.2.2019 mennessä: nina.alivirta(at)pilgrim.

Nähdään Luottamusaamussa!

Nina Alivirta, Olli Ollila & Jaakko Tapaninen

Read More

Viestintätoimisto Pilgrim ja sisältötoimisto Great Point aloittavat yhteistyön

Kansainväliseen ja vastuuviestintään erikoistuva viestintätoimisto Pilgrim, Edelman Affiliate ja strategisiin sisältöihin keskittyvä Great Point aloittavat yhteistyön ja muuttavat samoihin toimitiloihin Helsingin Bulevardille joulukuussa 2018. Yritykset pysyvät itsenäisinä, mutta voivat nyt tarvittaessa tarjota asiakkailleen aikaisempaa laajempia viestinnän kokonaisuuksia. Myös aikaisemmin Pilgrimin järjestämä vuotuinen Luottamusaamu-tapahtuma järjestetään yhdessä ja uudella formaatilla.

Great Pointia luotsaavan Jaakko Tapanisen mukaan vielä hetki sitten outo tulokas, sisältömarkkinointi, on nyt osa valtavirtaa.

– Vaativa sisältömarkkinointi on jo jonkin aikaa ollut varteenotettava kanava perinteisen median rinnalla. Laadukkaat blogit, podcastit ja videokanavat täydentävät ja ennen kaikkea syventävät saatavilla olevaa tietoa ajankohtaisista asioista. Tällainen sisältömarkkinointi keskittyy myös aina enemmän yleisön laatuun kuin määrään.

Koska sisältömarkkinointi on kasvanut osaksi median kokonaisekosysteemiä, on luontevaa että viestintä- ja markkinointipalveluja tarvitsevilla asiakkaille tarjotaan sekä mahdollisuutta tavoittaa perinteinen media että luoda omaa mediaa. Siksi Pilgrimin ja Great Pointin yhteistyö tuo asiakkaille uusia mahdollisuuksia.

Vaikuttava vastuuviestintä luo luottamusta

Jatkossa tarvitaan yhä parempaa, vaikuttavaa sisältöä, joka puhuttelee vastaanottajia myös tunteiden ja arvojen tasolla. 

Pilgrim, Edelman Affiliaten tärkeä erikoistumisalue on jo kymmenen vuoden ajan ollut yhteiskunnan toimijoille luottamusta ansaitseva vastuuviestintä. Tämä linkkautuu Edelmanin vuosittain julkaisemaan Edelman Trust Barometer -tutkimukseen, jonka ympärille myös Luottamusaamu rakennetaan.

Luottamusaamu-konseptin kehittäneen Pilgrimin liiketoimintajohtaja Nina Alivirran mukaan luottamuksen ansaitsemiseen tähtäävässä vastuuviestinnässä ollaan usein totuttujen muotojen vankeina. Siksi toivottu vaikuttavuus jää saavuttamatta. 

– Tietoa, raportteja, power pointteja, infograafeja ja sivustoja on jo yllin kyllin ja hyvä niin. Silti väitän, että tunnetason vaikuttaminen on se, jolla on merkitystä, kun halutaan saada esimerkiksi yrityksiä ja ihmisiä ilmastotalkoisiin mukaan. Viestin on puhuteltava arvojen tasolla ja henkilökohtaisesti. Muutoin viesti, tärkeäkin, on aivan liian helppo sivuuttaa ja unohtaa.

Seuraava  Edelman Trust Barometer -tutkimus julkaistaan alkuvuonna 2019. Tutkimus on globaali, mutta Pilgrimin toimitusjohtaja Olli Ollilan mukaan sen tulokset heijastelevat vuosittain tilanteita myös Suomessa. 

– Viimevuotisen tutkimuksen mukaan yrityksiin luotettiin yhteiskunnallisia toimijoita enemmän ja tämän tendenssin uskotaan vahvistuvan edelleen, kun saamme tämän vuoden tulokset. Juuri siksi yhä laadukkaampien ja vaikuttavampien sisältöjen merkitys on niin valtava. Avoimuuden aikakaudella yritysten on toimittava oikein talouden lisäksi myös ihmisten ja ympäristön näkökulmasta ja kerrottava siitä. Viestintä on jatkuvasti tärkeämpi keino ansaita sitä luottamusta, jonka varassa koko yritys lopulta on, hän sanoo.

Lisätiedot:

Olli Ollila                                
toimitusjohtaja                      
p. 040 589 7754                    
olli.ollila(at)pilgrim.fi  
www.pilgrim.fi            


Jaakko Tapaninen
toimitusjohtaja
p. 040 508 0062
jaakko(at)greatpoint.fi
www.greatpoint.fi

Read More

FM Nina Alivirta Pilgrim Oy:n liiketoimintajohtajaksi

Pilgrim Oy:n pitkäaikainen osakas FM Nina Alivirta aloittaa yhtiön liiketoimintajohtajana 13.9.2018. Liiketoimintajohtajan vastuutehtäviin kuuluvat yhtiön kotimaan liiketoiminnan kehittäminen eli myynnin, tuote- ja palvelukonseptoinnin sekä viestinnän ja markkinoinnin johto. Lisäksi Alivirta tukee Pilgrimin toimitusjohtajaa Olli Ollilaa kansainvälisissä suhteissa ja vastaa viestinnän konsultoinnista sekä avainasiakkuuksien hoidosta.

Toimitusjohtaja Olli Ollila vastaa päävastuullisena kansainvälisistä suhteista ja Edelman-kumppanuusverkostosta, kansainvälisistä Suomesta koordinoitavista asiakkuusprojekteista, kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin kehittämisestä sekä taloushallinnosta. Ollila osallistuu Alivirran päävastuullisena johtaman kotimaan myynnin ja liiketoiminnan kehityshankkeisiin.

Pilgrim on vuodesta 1995 alkaen toiminut toimialasitoutumaton viestintä-ja sisältötoimisto, joka tänä päivänä keskittyy erityisesti luottamusviestintään ja kansainväliseen viestintään. Vahvoja toimialoja ovat terveys-, rahoitus- ja ICT-ala sekä kuluttajapalvelut ja -tuotteet. Vuodesta 2009 alkaen Pilgrim on ollut maailman suurimman itsenäisen viestintätoimisto Edelmanin affiliaatti. Osana Edelmanin verkostoa Pilgrim toteuttaa kansainvälisten brändien viestintää Suomessa ja tarjoaa kanavan kotimaisten yritysten viestintähankkeille ulkomailla. Yhtiön tämänhetkisiä asiakkaita ovat mm. VISA, HP Finland ja Mars.

Read More

Pilgrimin hyvinvointimalli: ensimmäinen asiakas on oma työntekijä

Hyvinvoinnista on tullut suorituskeskeistä ja näyttöjä ikään kuin vaaditaan oman tuloskunnon todistelun pitimiksi. Sillä, mitä kutsutaan hyvinvoinniksi, on usein selkeä utiliteettinäkökulma yritykselle: on tärkeää voida suorittaa työtehtäviä tarvittaessa pitkäänkin normaalin jaksamisen rajan, työajan, ylikin.

Kärjistän, mutta tällaisia tendenssejä on aistittavissa. Hyvinvoinnin yhtälö rakentuu liikuntapainotteiseksi ja mitä rankemmin treenaat, sitä kuumempi paketti olet työmarkkinoilla.

On ihan ok yritykselle tukea työntekijän hyvinvointia, mutta ei ylisuoritukset kiikarissa, vaan tasaista työssä jaksamista varten ja monipuolisesti.

Ylikuntoiluvimmaan yhdistyy myös minäkuvan kiillottaminen. Hyvinvointiajattelu on paikoin melkeinpä hysteerisellä pohjalla. Lopetin äskettäin erään hyvinvointivaikuttajan seuraamisen, kun marjojen sellaisenaan nauttiminen piti ansaita pitkällä juoksulenkillä.

Jokainen hurahtaa vapaasti mihin tahansa lajiin, mutta hurahtaminen ja hyvinvointi eivät ole yksi ja sama asia. On tärkeää puhua oikeista asioista oikeilla nimillä.

Luultavimmin työhyvinvoinnissakin kyse on perusasioista, ei sirkustempuista tai suorittamisesta. Ja tunnistamisesta: mitkä ovat juuri meidän työyhteisössämme niitä seikkoja, jotka rohmuavat jaksamisen varastoja ja kasvattavat kasaa pään päälle?

Konsulttityössä ainakin yksi keskeinen jaksamista ja työn laatua syövä tekijä on työajan jäsentymättömyys ja ajan venyminen varkain: kuin kirjoittamaton velvollisuus olla aina palveluksessa ja vastailla meileihin iltamyöhään, vaikka usein työpäivä on alkanut jo ennen kahdeksaa.

Kiire ja tauottomuus kostautuu erityisesti laadukkaan ajattelun vähenemisenä, sillä ajattelu vaatii aikaa. Kun palvelualttiuden hengessä vain reagoidaan ja suoritetaan, unohdetaan asiakastyössä tärkeä ulos- ja eteenpäin katsominen. Näin päädytään siihen, että koko ajan ja joka suunnassa on kiire, eikä hyvin tekemiselle jää mahdollisuuksia – tämä ei ruoki motivaatiota eikä laadukkaasta työstä kumpuavaa hyvää asiakassuhdettakaan.

Itse arvostan tietoista ajankäyttöä ja mielekästä työskentelyn tapaa, jossa ensimmäinen arvo, mitä asiakkaalle tuotamme, on ajattelu. Siihen saakin mennä aikaa, sillä harva asia hyötyy kiireestä. Tuloksekas asiakassuhde onkin siis työntekijän ja toimeksisaaneen hyvinvoinnin juuressa kiinni.

Kevätkauden viimeisessä viikkopalaverissamme ennen lomia päivitimme juuri hyvinvoinnin mallejamme näiden linjausten mukaan. Tässä kohdin sanonta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pitää hyvin paikkansa. Hyvinvoiva ja järkevässä aikataulussa töitään suunnitteleva ja tekevä ihminen on asiakkaan projektin laadun varmin tae.

Hyvinvoivia ja kiireettömiä kesäpäiviä toivotellen,

Nina

Read More

Pilgrim toteutti Asianajotoimisto Saares Oy:n uudet nettisivut

Kuva: Sarianna Rimpeläinen

www.saares.fi

Tekninen uudistus

Pilgrim toteutti Asianajotoimisto Saares Oy:n uudet nettisivut keväällä 2018. Sivusto oli ollut viimeksi toiminnassa joitain vuosia sitten, joten se vaati kokonaisvaltaista teknistä uudistusta webhotellin ja julkaisualustan päivitystä myöten. Prosessista vastasi Pilgrimin visuaalinen sisällöntuottaja Sarianna Rimpeläinen.

Saareksen sivuille haluttiin modernit yhteydenottotoiminnot, jotta asianajaja olisi ns. “yhden klikkauksen päässä” puhelimitse sekä sähköpostitse. Lisäksi sivustolle luotiin kartta ohjaamaan asiakkaat Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevalle asianajotoimistolle. Uudistuksen yhteydessä toteutettiin myös sivujen mobiili- ja hakukoneoptimointi, jotta ne vastaisivat nykyaikaisen (mobiili)käyttäjän tarpeita. Sivustosta tehtiin lopuksi täysin englanninkielinen versio, joka koettiin tarpeelliseksi lisäksi ulkomaankontaktien vuoksi.

Sivuston ulkoasu

Saares.fi:n värimaailma pohjautuu Asianajotoimisto Saares Oy:n aiempaan graafiseen ilmeeseen. Tähän palettiin lisättiin oranssi tehosteväri, joka toistuu sivuston valokuvissa. Etusivun silta on Lauttasaaren toimistolle vievä maamerkki, jonka symboliset merkitykset otettiin myös huomioon kuvaa valittaessa. Ensimmäinen nettisivujen suunnittelupalaveri asianajotoimistolla pohjustikin ideaa käyttää siltaa etusivun kuvana. Yleisilmeeltään sivut ovat modernit ja yksinkertaiset, mutta samalla niistä välittyy lakiasioihin perinteisesti yhdistetty tyyli.

Yhden henkilön ympärille rakentuvilla sivuilla on mahdollista nostaa persoonaa esiin vakuuttavilla kuvilla ja laajalla henkilökuvauksella, jossa tuodaan esille Vesa Saareksen osaaminen ja työhistoria. Ikoneilla varustetut palvelukuvaukset ovat puolestaan tärkeä osa sivujen modernia ilmettä ja informatiivisuutta. Vesa Saares kommentoi sivujaan muiden vastaavien sivustojen joukosta erottuviksi ja täten mieleenpainuviksi – mikä on varmasti hyvä asia.

Lisätietoja:
Sarianna Rimpeläinen
sarianna.rimpelainen(at)pilgrim.fi
puh. +358449738614

Read More

Pilgrimin uudistuneet nettisivut

Kuva: Sarianna Rimpeläinen

Uudistuksen ensimmäinen vaihe

Pilgrimin verkkosivujen uudistus toteutettiin kaksivaiheisesti. Alkuvuodesta Sariannan visuaalisen sisällöntuottajan harjoittelujakson aikana verkkosivujen uudistuksessa otettiin ensimmäiset askeleet uusien tarpeellisiksi havaittujen toimintojen osalta: some- ja blogi-feedien, palvelukuvakkeiden, kartan sekä entistä laajemmat palvelukuvaukset luoden. Nämä elementit kuuluvat oletusarvona nykyaikaisten verkkosivujen toimintoihin ja uudistusten myötä kävijälle välittyy heti etusivun perusteella Pilgrimin osaaminen, ajankohtaiset uutiset sekä tavoitettavuus.

Etusivulle lisättiin uutena elävöittävänä elementtinä vuodenajan mukaan vaihtuva video, joka ei toki mobiiliystävällisenä turhaan pyöri taustalla hidastamassa puhelimella sivuillamme vierailevia. Ulkoasu ei tässä vaiheessa muutoin kokenut radikaalia muutosta uusien elementtien värityksen mukaillessa sivujen vakiintunutta värimaailmaa.

Uudistuksen toinen vaihe

Toinen vaihe toteutettiin maaliskuusta lähtien Sariannan siirryttyä Pilgrimin varsinaiseksi työntekijäksi visuaalisen sisällöntuottajan paikalle. Seuraavat sivujen toiminnalliset stepit olivat yhteydenoton virtaviivaistaminen: yhteydenotto-paneelin avulla sekä sivuston muuttaminen täysin kaksikieliseksi. Kaksikielisyys on olennainen toiminto Pilgrimin aseman kannalta Suomen Edelmanin affiliaattina. Sivuston koko WordPress-teema vaihdettiinkin nykyaikaisempaan ja sivujen mobiilioptimointi jatkui läpi koko prosessin uuden teeman myötä.

Ulkoasuun haettiin ajankohtaista vaaleaa marmoritekstuuria edellisen valkoisen taustan tilalle ja palvelukuvakkeiden väriksi valikoitui vuoden trendiväriä mukaillen violetti. Vaikka sivuille tuli paljon uusia visuaalisia liikkuvia elementtejä, niin toisaalta niiltä poistettiin muita liikkuvia osia, jotka eivät enää tuntuneet olevan tätä päivää. Näillä visuaalisilla uudistuksilla Pilgrimin entinen logon ympärille rakentunut värimaailma on nyt päivitetty vuoteen 2018.

Sloganimme uudistettiin Edelmanin Trust Barometerin inspiroimana muotoon: Auttaa yritystäsi ansaitsemaan luottamusta/ Helps your company to gain trust. Tällä tuomme luottamusviestintää entistä vahvemmin esille sivuillamme.

Lisätietoja:
Sarianna Rimpeläinen
sarianna.rimpelainen@pilgrim.fi
puh. +358449738614

Read More

Kansainvälinen viestintä auttaa ymmärtämään globaalia muutosta

Kuva: NASA

Uusi kansainvälinen teemaviikko lähti jälleen lennokkaasti käyntiin. Koko kulunut kevät on ollut kansainvälisen asiakaskuntamme ilotulitusta uusien projektien aloituksissa niin fyysistä ja digitaalista maailmaa yhdistävän blended realityn kuin IoT-maksuliikenteen tai viimeisimpien lääketeollisuuden innovaatioiden aiheista. Lisänä on ollut juuri julkistettujen globaalien ruoka- & ravintotrendien tutkimusta hyödyntävien palvelukonseptien luomista niin koti- kuin ulkomaan markkinoille.

Uuden oppiminen kaikkea yhdistävän digitaalisen verkoston kudoksessa siitä, kuinka toimialat liukuvat verkottuneessa maailmassa limittäin ja ovat toisistaan entistä riippuvaisempia ja toisiaan mahdollistavia, on samaan aikaan käsittämättömän hienoa ja haastavaa.

Kulttuurien uniikit piirteet korostuvat

Maailmassa ei juurikaan ole enää olemassa kaikille yhteistä kulttuuria. Vaikka verkottumisen ja globalisaation kautta niin voisikin ymmärtää, on kehitys ollut toisen suuntainen. Jatkossa kulttuurien väliset erot tulevat nähtävämmin lisääntymään yhtenäistymisen sijaan. Uniikkeja piirteitä korostava kulttuurikehitys myös todennäköisesti erkaantuu yhtenäisestä kulttuurista, jolloin yhteistyö ja kulttuurien välinen ymmärrys nousevat erityisen tärkeiksi etenkin viestinnässä.

Koskaan aiemmin emme ole eläneet ajassa, jossa likimain kaikkien toimialojen samanaikainen kehitys tapahtuu jättimäisin harppauksin. Tässä ympäristössä oman ymmärryksemme resurssit kokonaisuuksien ja niiden välisten hienovaraisten säikeiden sisäistämiseksi on ainoa este uusien toimintamallien ja mahdollisuuksien löytämiseksi.

Kulttuurin ymmärtämisestä tuloksiin

Kansainvälisillä markkinoilla menestymisen keskeisimpiä elementtejä on kulttuurin ja kulttuurin sisällä tapahtuvan viestinnän merkityksen ymmärtäminen. Kulttuurin nyanssien rakenne vaikuttaa suoraan siihen, millaisia liiketoimintamalleja ja viestejä kussakin maassa tulisi noudattaa.

Paikallisen kulttuurin ymmärrys luo uskottavuutta yritykselle, edistää sen liiketoimintaa ja auttaa ymmärtämään työvoimaa sekä luomaan uutta toimintakulttuuria. Kulttuurin ymmärtäminen vaikuttaa myös tapaan luoda paikallisia suhteita, kuinka johtaa vastuullisesti sekä vaikuttaa suoraan yrityksen tuloksiin.

Verkosto luo tietoa

Näen, kuinka ilman jatkuvaa päivittäistä työskentelyä eri puolilla maailmaa toimivien kollegoiden kanssa yhteisten kehitysprojektien ja asiakkaiden parissa, saattaisimme jäädä paitsi suuresta määrästä viimeisimpiä globaaleja tutkimustuloksia. Lisäksi jäisimme vaille ymmärrystä siitä, kuinka päivittäisen elämän tasolla eri kulttuureissa tapahtuvat makro- ja mikrotason kehityskaaret vaikuttavat saumattomasti yritysten, yhteisöjen, järjestöjen ja poliittisten toimijoiden olemassaoloon ja menestykseen globaalien trendien ohella.

Mikäli emme pysty hahmottamaan niitä nousevia elementtejä, jotka johtavat tiettyihin syy-seuraussuhteisiin tietyillä toimialoilla eri puolilla maailmaa, on meidän myös jokseenkin turhaa hieroa kuumeisesti kristallipalloa päätyäksemme parhaaseen mahdolliseen lopputulemaan arvailemalla kuinka ymmärtää, lähestyä tai toimia tehokkaasti kyseisissä ympäristöissä.

Uskon vahvasti, että jatkuva päivittäinen kansainvälisen strategisen ja juuritason yhteistyö pitää meidät kiinni ympärillämme nousevista suurista ja pienistä muutoksista. Tässä yhtälössä nousevat esiin kansainvälisen yhteistyön ja kumppaniverkoston mittavat voimavarat ja niiden mukanaan tuomat edut.

Olli Ollila
toimitusjohtaja, kansainvälinen viestintä
Pilgrim Oy, Edelman Affiliate
p. 040 589 7752
olli.ollila(at)pilgrim.fi

 

Read More

Hyvä mediaviestinnän suunnitelma auttaa viestijää ja vastaanottajaa

Viestintä- ja sisältötoimisto Pilgrim Edelman Affiliate tuki Kuuloliiton Esteettömyyden teemavuoden 2018 viestinnän suunnittelua. Päätavoitteena oli onnistua luomaan viestinnän keinoin konkreettinen kuva siitä, mitä esteettömyys tarkoittaa huonokuuloisille – miltä esteettömyys kuulostaa tai näyttää. Viestinnän suunnittelu kattoi sidosryhmä-, media ja someviestinnän alueet strategiselta operatiiviselle tasolle saakka.

Suunnittelussa löydetyt pääviestit tulivat hyvin esiin Kuuloliiton esityisasiantuntija Esa Kalelan haastattelussa kansainvälisenä esteettömyyspäivänä Yle-Aamutelevisiossa torstaina 17.5.2018. Kuuloesteettömyydessä on kyse tasavertaisesta oikeudesta tiedonsaantiin ja jonkinasteisesta kuulonalenemasta kärsiviä on Suomessa noin 750 000. Ongelma ei ole vähäinen.

Kalelan mukaan esteettömyys- ja saavutettavuuskysymysten ohjattu pohtiminen kuulovammaisten näkökulmasta kirkasti ajatuksia ja auttoi kiteyttämään monia tärkeitä asioita.

– Tämä tuskin olisi tapahtunut ilman Pilgrimin taitavaa opastusta ja tukea. Toimintakulttuurimme viestinnän suhteen on jo nyt muuttunut ja tarkoituksena on kehittää sitä edelleen saatujen oppien mukaisesti. Olemme hyvin mielissämme ja kiitollisia Pilgrimille heidän panostuksestaan ja osaamisestaan!

Yksi Pilgrimin keskeisistä erikoistumisalueista on vuosien ajan ollut terveysviestintä niin kotimaisten kuin kansainvälisten toimijoiden kanssa. Terveydestä on paljon tietoa tarjolla, joten hyvä suunnittelu on tärkeää sekä viestijän että vastaanottajan kannalta.

– Kun viesti on mietitty vastaanottajan, tässä tapauksessa toimittajan, kannalta, se todennäköisesti myös tavoittaa. Esteettömyydestä puhutaan paljon, mutta mitä se merkitsee huonokuuloisille ei ole toistaiseksi ollut näkyvästi osa julkista keskustelua. Esteettömyys on kuitenkin erittäin tärkeää, kun ajatellaan vaikkapa julkisissa tiloissa kokoontuvia päättäjiä, joista osa on huonokuuloisia. Ilahduttavaa, että teemalle saatiin näin tärkeä näkymisen ja kuulumisen paikka, toteaa strategiajohtaja Nina Alivirta Pilgrimistä.

Lisätietoja:

Nina Alivirta
Strategiajohtaja
Pilgrim, Edelman Affiliate
nina.alivirta(at)pilgrim.fi
p. 040 589 7752

Esa Kalela
Erityisasiantuntija
Kuuloliitto Ry
esa.kalela(at)kuuloliitto.fi
p. 041 536 5013

Read More

Raporteista eläviksi tarinoiksi: mitä on vaikuttava vastuuviestintä

Vastuusta viestitään jo tottunein ottein ja monilla yrityksillä on erillinen vastuullisuusosio verkkosivuillaan. Vastuusta myös raportoidaan yhä osaavammin, ja raportit ovat hyvä tapa kertoa jäsennellysti ja kattavasti tehdystä vastuutyöstä, joka mielellään löytyy jo liiketoiminnan ytimestä. Ei tehdä vain hyvää, tehdään myös hyvin.

Vastuuviestinnän tehtävä ei kuitenkaan ole olla kuin staattinen, etsijälle löydettävissä oleva todistusaineisto. Sen tehtävä on luoda tulevaisuutta ja kertoa malleista siitä, kuinka ympäristöä, ilmastoa, ihmistä ja talouden rakenteita äärimmilleen viemättä rakennetaan maailmaa, joka on olemassa vielä tulevillekin sukupolville. Simppelisti ilmaisten sen tehtävä on siis luoda kulttuuria, joka auttaa huomioimaan maailman oman tekemisen ympärillä ja sitä kautta huolehtimaan jopa omaa tekemistäkin tärkeämmästä: tulevaisuudesta.

Ei ole siis sama, miten vastuutyöstä viestitään; sillä on paljon hyvää annettavaa esimerkkien kautta. Liian usein vastuutyötä ja –viestintää pidetään jotenkin raskaana ja vaikeanakin alueena, mutta sen ei suinkaan tarvitse olla sitä. Raportointiin ja hiilijalanjäljen mittaamiseen löytyvät omat asiantuntijansa ja vaikuttavaan, innostavaan vastuuviestintään omansa. Lähtökohtaisesti vastuullisuudesta voi innostua myös itse – siinähän on kyse pelkästään kiistatta hyvistä jutuista.

Jaan tässä huomioitani vastuuviestinnästä ja siitä, miten sitä voi toteuttaa vaikuttavasti. Ajatukset kumpuavat omasta työstäni sekä monien yritysten kanssa käydyistä keskusteluista.

Kerro yhdessä!

Viestinnän perinne on lähettää viesti vastaanottajalle. Nyttemmin peräänkuulutetaan ja haetaan jo vuoropuhelua. Edelleen silti enimmäkseen kerrotaan yksin, lauletaan sooloa. Se ei kuitenkaan ole aina relevanttia eikä menestyksekästäkään – siitä yksinkertaisesta syystä, että harva yritys tai yhteisö tekee asioita vain itsekseen.

Kun tehdään yhdessä, on perusteltua kertoakin yhdessä. Taktisesti ajatellen samalla yhdistetään yleisöjä sosiaalisessa mediassa sekä madalletaan uutiskynnystä perinteiselle medialle suunnatuissa viesteissä. Tämä ei ole ollenkaan hassumpi seuraus, kun halutaan saada parempaa tulevaisuutta rakentavia viestejä ihmisten tietoisuuteen.

Isot vakavat vai pienet hauskat?

Viestinnän tapa vastuuasioissa on usein vakava. Se saakin olla asiallinen, mutta hauskuus ei ole haitta tärkeidenkään asioiden iskostamisessa. Kumpaan asiaan tartut itse mieluummin: vaikealta ja monimutkaiselta vaikuttavaan vain innostavaan uutta luovaan? Kyse on inhimillisistä tekijöistä; luota niihin ja käytä itseäsi viestin koeyleisönä. Suorititko vain annetun tehtävän vai innostuitko?

Vaikka vastuuviestinnällä luodaan tulevaisuutta ja rakennetaan maailmaa, ei sen kerronnan tarvitse koskea vain suuren kokoluokan aiheita – itse asiassa usein päinvastoin. Pienet asiat taipuvat helpommin tarinoiksi ja voivat toimia ikkunoina suurempiin kokonaisuuksiin.

Vastuullisuus ja visuaalisuus

Verkkosivut voivat olla myös viestinnällisesti ja visuaalisesti kiinnostavat. Hyvin usein vastuusta viestitään tekstillä ja infograafeilla, mutta kiinnostavaa kuvituskuvaa (valokuvan tai videon muodossa) on vastuullisuudesta ja vastuuviestinnästä joskus vaikeaa löytää. Vastuullisuuden visuaaliseen suunnitteluun kannattaa kuitenkin satsata, sillä kuvien voima, erityisesti somessa, on yleisesti tiedossa. Oivaltavan ja herättävän kuvan avulla osa viestistä voi tavoittaa kohderyhmänsä ilman sanoitustakin.

Somessa saa uskaltaa

Oma kokemukseni on, että ihmiset haluavat kiinnittyä hyvään. Hyvässä ei ehkä ole samankaltaista draamaa kuin kohu- ja kauhistelujournalismissa, mutta se tarjoaa mahdollisuuden toimia hyvien asioiden advokaattina ja suunnannäyttäjänä.

Hyvän huomaaminen ja näiden esimerkkien tarjoileminen tuo merkityksellisyyttä omaan työhön, joka somessa voi olla palvelua: näin voimme tehdä paremmin. Siksi somessakaan vastuuviestintä ei saisi olla sormenheristämistä ja virheiden paljastamista, vaikka epäkohtiin voi puuttuakin. Eteenpäin mentäessä tärkeää ei ole vain virheiden korjaaminen vaan hyvien innostavien esimerkkien kautta polun tulevaisuuteen rakentaminen.

Yritysvastuu 2018 -tutkimuksessa paljastui mm., että vastuullisuuden liiketoimintahyödyt ovat jo suuremmat, kuin siihen käytetyt resurssit. Olemme siis oikealla tiellä; vastuullisuus on lähellä liiketoiminnan ydintä. Jotta se loksahtaa siihen lopullisesti ja kokonaan, tarvitaan vaikuttavaa vastuuviestintää, missä yksi ihminen kertoo toiselle, mitä polkua pitkin päästään yhdessä eteenpäin.

Nina Alivirta
vastuuviestinnän asiantuntija, osakas
Pilgrim Oy
nina.alivirta(at)pilgrim.fi
p. 040 589 7752

Read More
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
fiSuomi
en_GBEnglish (UK) fiSuomi