Mitä Liisa Ihmemaassa voi opettaa viestinnän suunnittelusta?

Muistuuko mieleen kohta Lewis Carrollin Liisa Ihmemaassa –sadusta, jossa Liisa kysyy Irvikissalta mikä tie hänen pitäisi valita? Tähän Irvikissa vastaa sen riippuvan siitä, minne Liisa haluaa mennä. Liisa vastaa, ettei hän oikeastaan välitä minne menee. Irvikissa vastaa Liisalle: “sitten sillä ei ole väliä mihin suuntaan päätät mennä”. Kuulostaako tämä dialogi tutulta?

Työskennellessä markkinointiviestinnän parissa tuntuu, että jokaisessa tapaamisessa, puhelussa ja keskustelussa kysytään tulisiko aloittaa mainonnalla tai pistää somekampanja pystyyn. Joidenkin mielestä näillä ei ole väliä, vaikka pitäisi olla. Kun päämäärät ja selkeät tavoitteet on määritelty, kohdentaminen ja strategia ovat ensisijaisia.

Taktinen keskustelu ilman strategiaa ei johda mihinkään ja strategia ilman hyvin määriteltyjä toimenpiteitä on hyödytön.

Sosiaalisen median monimuotoisuus ja sen vaikutus on johtanut siihen, että yritykset eivät aina tiedä minkä tien valita. Mahdollisuuksien määrä, eri kanavat ja vaihtoehdot ovat toki kannustaneet ihmisiä sanomaan asioita ääneen, mutta tämän seurauksena monet yritykset ja brändit ovat vailla selkeää strategiaa. Siispä, ensimmäinen asia, kun lähdetään suunnittelemaan viestintästrategiaa on painaa mieleen edellä mainittu kohtaus Liisa Ihmemaassa -sadusta ja systemaattisesti määritellä päämäärät, strategiat sekä keskeiset suorituskykymittarit (KPI:t). On tärkeää kiinnittää huomiota myös viestien muotoiluun parhaan mahdollisen tuloksen varmistamiseksi.

Kuinka sitten viestiä tehokkaasti ja räätälöidä viestejä eri kohderyhmille kuten työntekijöille, asiakkaille, kuluttajille, sijoittajille ja medialle?

1. Edelman Trust Barometer 2016 –tutkimuksen mukaan luottamus työntekijöihin luotettavina yrityksen puolestapuhujina on nousussa. Useilla alueilla työntekijät voidaan nähdä myös luotettavimpina informaationlähteinä. Keskity siis rakentamaan suhteita kollegoihin joka päivä. Jokainen kohtaaminen on mahdollisuus!

2. Tee asiakkaalle selväksi, että todella välität heidän missiostaan ja arvoistaan yhtä paljon kuin he välittävät. Aseta itsesi osaksi yritystä. Muista, että onnistut vain jos he onnistuvat.

3. Personoi viestintää kuluttajille aina kun se on mahdollista ja pyri välttämään “paperista lukemista”. Kuuntele palautetta ja kerro säännöllisesti uusista käänteistä. Näe vaivaa saadaksesi kuluttajat mukaan ja osaksi yritystä! Sosiaalinen media on tärkeä työkalu tämän saavuttamiseksi, sillä se tarjoaa kuluttajille alustan olla suoraan yhteydessä yritykseen.

4. Läpinäkyvyys yrityksen ja sijoittajien välillä on avainasemassa. Pidä heidät jatkuvasti ajan tasalla ja tarjoa lisäinformaatiota, kun se on tarpeen. Valmistaudu kysymyksiin etukäteen ja välitä selkeitä viestejä.

5. Toimittajat, bloggaajat ja vaikuttajat ovat sidoksissa kaikkiin kohderyhmiin työntekijöistä sijoittajiin. Varmista, että viestit ovat ytimekkäitä ja houkuttelevia sekä tukevat yrityksen ohjeistusta.

 

Organisaatiot, jotka viestivät menestyksekkäästi kohderyhmilleen rakentavat tehokasta luottamusta. Yrityksen välittäessä tärkeää informaatiota eri kohderyhmille on tärkeää välttää ennalta koostettujen viestien toistamista. Jos viestistä huokuu, ettei se ole juuri kyseiselle toimijalle suunnattu vaan yleispätevää jargonia, menee se usein kuin kuuroille korville. Vaikka teitä joista valita on monia, päämäärien selkeä määrittely, toimiva viestintästrategia ja sujuva vuorovaikutus kohderyhmien kanssa ovat ensimmäisiä askelia kohti valoisaa tulevaisuutta vielä vuosienkin päähän.

 

 

Lähde: www.edelman.com

Kuva: CC – Cea +

 

Read More

Tiesitkö nämä Facebookista?

Facebook järjesti juuri vuosittaisen F8 –konferenssinsa, jossa tehtiin lanseerauksia ja tarjottiin silmäys Facebookin tulevaisuuteen.

Tässä kuitenkin 10 Facebookin nykyistä toimintoa, joista et ole saattanut kuullakaan.

 

  1. Voit jäljittää käyttäjiä Facebookista ja Instagramista ja tarjota heille personoitua sisältöä. Esimerkiksi: ensimmäisenä viikkona käyttäjät näkevät brändipersoonallisuuden, toisella viikolla he törmäävät brändisi tuotteisiin ja kolmannella viikolla he huomaavat, että ne ovat tarjouksessa Amazonissa.
  1. Lääkealan yritykset voivat estää tykkäämisen ja kommentoinnin Facebook-sivulla ja sen postauksissa/mainoksissa.
  1. Facebook-julkaisuja voidaan levittää mobiiliapplikaatioiden mainosten avulla. Tämä voidaan tehdä samalla, kun julkaiset Facebookissa.
  1. Saadaksesi irti kaiken hyödyn ilman ääntä katsottavista videoista, voit lisätä tekstityksen videoosi Facebookin avulla sen sijaan, että lisäisit ne jälkikäteen jonkin ohjelman avulla.
  1. Facebook Messengeriä käyttämällä voit lähettää kaverillesi koripallo-emojin. Klikkaamalla koripalloa kaveri voi haastaa sinut pelaamaan salaista koripallopeliä!
  1. Jos et ehdi perehtyä johonkin julkaisuun, voit säästää sen myöhemmin katsottavaksi klikkaamalla nuolta, joka sijaitsee oikealla julkaisun yläkulmassa. Tämä on kätevää, kun haluat esimerkiksi katsoa videon myöhemmin tai vaikka pistää reseptin muistiin.
  1. Brändi voi pistää sen suosituimmat avainsanat ”moderoitujen kommenttien osastoon” sivuasetuksissa. Tällöin kommentit, joissa nämä avainsanat löytyvät näkyvät kommentoijalle ja hänen ystävilleen, mutta eivät ole julkisia ennen kuin moderaattori hyväksyy ne.
  1. Voit kohdentaa julkaisuja käyttäjälle perustuen siihen, missä hän samanaikaisesti on TAI missä hän säännöllisesti vierailee. Tällä tavoin voidaan kohdentaa käyttäjään sisältöjä, joiden innoittamana hän voi esimerkiksi suunnata tiettyyn paikkaan lounaalle työpäivän aikana.
  1. Voit selvittää, kuinka monta kertaa verkkosivu on jaettu, tykätty tai kommentoitu Facebookissa. Teoriassa näin voi tehdä jopa yksityisen julkaisun kohdalla. Kokeile näitä: https://graph.facebook.com/?id=”URL” tai http://www.sharedcount.com.
  1. ˙ɐʇsıllopɥɐɯ uo ǝs ɐʇʇnɯ ‘ıǝʞɥǝ ¿äʇsıllʎpöʎɥ ˙uısıɐlɐsölʎ ɐɐʇʇıoɾɹıʞ ʇıoʌ ɐssıʞooqǝɔɐɟ

Lähde: http://www.edelman.com

Read More

Kuinka saavuttaa milleniaalit

Milleniaalit, tuo monimuotoinen väestöryhmä, joka tekee lujasti töitä saavuttaakseen päämääränsä. He ovat nopeatahtisia optimisteja, jotka uskovat unelmiensa olevan saavutettavissa. He arvostavat henkilökohtaisia suhteita ja yrityksiä, jotka tekevät hyvää. Toisaalta osa-alue, jossa he kompastuvat on suunnittelu, etenkin rahanhallinnan ja tulevaisuuden saralla.

 

Eli, mitä tämä sukupolvi odottaa pankki- ja rahoituspalveluita tarjoavilta yrityksiltä? Entä kuinka nämä yritykset vetävät puoleensa milleniaaleja asiakkaikseen?

 

Edelmanin Financial Services –sektori julkaisi hiljattain tutkimuksen, joka tarkastelee kuinka milleniaalit näkevät rahan arvojensa sekä henkilökohtaisten päämääriensä saavuttamisen suhteen. Edelman Chicago isännöi paneelikeskustelua, jossa osaanottajina oli pankki- ja rahoituspalveluiden -johtajia, jotka kohtaavat tämän haasteen päivittäin.

 

Panelisteihin kuuluivat:

Emily Greenwald, Federal Reserve Bank of Chicago

Charisse Conanan Johnson, Charisse Says

Michael Sanders, BMO Harris Bank

Nicole Sherrod, TD Ameritrade

 

Osallistujat koostivat kuusi keinoa milleniaalien saavuttamiseen:

 

  1. Ihmissuhteiden vaaliminen

Talousneuvonnan suhteen milleniaalit kääntyvät useimmiten perheen ja henkilökohtaisesti tavattavien talousneuvojien puoleen. Sherrodin mukaan nuoret eivät halua olla vuorovaikutuksessa brändin kanssa, vaan he suosivat nimenomaan ihmiskontaktia.

  1. Teknologian strateginen hyödyntäminen

Sherrod toi esille myös tiedonhaussa tapahtuneen muutokseen. Joukkoistaminen eli crowdsourcing on se tapa, jolla milleniaalit etsivät tietoa. Useimmiten tämä tapahtuu digitaalisten- ja mobiilialustojen avulla. Pankki- ja rahoituspalveluja tarjoavien yritysten tulisi noudattaa tätä trendiä mobilisoimalla sekä rohkaisemaan sosiaaliseen jakamiseen.

  1. Videon avulla kommunikointi

Milleniaalit rakastavat videosisältöjä ja kuluttavat niitä aktiivisesti. Tätä tietoa tulee käyttää hyväksi. Video on nopea keino saada aikaan tunteita ja luoda uskottavuutta. Huumorin käyttöä ei tule pelätä, sillä milleniaalien sukupolvi ottaa sen avosylin vastaan, etenkin sen ollessa ennalta-arvaamatonta.

  1. Strategisen yhteistyön etsiminen

Nuoremmat väestöryhmät omaksuvat tarjontaa nopeammin startupeilta tai epäperinteisiltä yrityksiltä kuin suurilta instituutioilta. Yritysten pitäisi pohtia yhteistyön mahdollisuutta innovatiivisten taloustuotteiden tarjoajien kanssa saavuttaakseen milleniaalien huomion. Johnsonin mukaan yhteistyö itsenäisten sisällöntuottajien kanssa, joilla on iso digitaalinen jalanjälki milleniaaleille mielekkään informaation toimittamisessa on tärkeää.

  1. Hetkiin keskittyminen

Milleniaaleille elämä on ”hetkiä”, ei ainoastaan varallisuuden kartuttamista. Sanders kertoo milleniaalien arvostavan henkilökohtaisia suhteita ja kehottaa yrityksiä käyttämään hyväksi dialogia yli tuotteiden ja tarjonnan. Viestintä on merkityksellisempää, kun yritykset tunnistavat milleniaalien tarpeet, asenteet ja päämäärät.

  1. Viestin räätälöinti

Jokainen väestöryhmä näkee menestyksen eri tavalla. Lisäksi ryhmä sitoutuu parhaiten yritysten kanssa, joiden arvomaailma kohtaa ryhmän arvojen kanssa.

 

Lisäksi

Itse milleniaalina voisin lisätä tähän listaan sisällön visuaalisuuteen panostamisen huomion saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi. Tämä pätee sekä liikkuvaan- että still-kuvaan sekä kaikkeen esitettyyn tietoon. Yritysten olisi hyvä käyttää tähän resursseja ja osaavia ammattilaisia, joilla on visuaalista silmää. Ulkonäköön panostamisen ei tulisi olla tärkeysjärjestyksen häntäpäässä. Sisällön ulkoinen olemus ja sen laatu kielivät meille yrityksen uskottavuudesta.

 

 Kuva: Ruths 138 / Creative Commons

Read More

Uudistuva Instagram kertoo käyttäjälle mikä häntä kiinnostaa

Viime viikolla kohahdettiin, kun Instagram ilmoitti algoritmiuudistuksestaan. Tähän asti kuvat ja videot ovat näkyneet etusivulla aikajärjestyksessä, pian Instagram pyrkii suodattamaan kiinnostavimmat hetket käyttäjien näytöille algoritmin avulla. Instagram tiivistää blogissaan uudistuksen idean lauseeseen: ”Näe hetket joista välität ensimmäisenä”.

Algoritmiuudistus tähtää parempaan käyttäjäkokemukseen

Uudistuksen ansiosta käyttäjä näkee arvioidun merkityksellisimmän sisällön ensimmäisenä, oli se sitten kavereilta, brändeiltä tai muilta käyttäjän seuraamilta julkaisijoilta. Uudistus ei tule täytenä yllätyksenä, sillä algoritmit alkavat yleistyä sosiaalisen median alustoilla. Facebook teki vastaavan uudistuksen muutama vuosi sitten. Myös Twitter ilmoitti aikaisemmin tänä vuonna muuttavansa palveluaan samaan suuntaan. Suuren negatiivisen palautteen vuoksi päivitys jouduttiin muuttamaan vapaaehtoiseksi, jonka käyttäjä voi laittaa päälle halutessaan.

Kuten sanottua, sisältö on aikaisemmin näkynyt fiidillä tuoreimmasta sisällöstä vanhimpaan. Kuitenkin alustan kasvun ja päivittäisen sisällön ällistyttävän määrän vuoksi jopa 70 prosenttia julkaisuista jää näkemättä. Instagramin mukaan päivityksen avulla sisältö näkyy etusivulla sen kiinnostavuuden ja ajankohtaisuuden mukaan. Lisäksi käyttäjän suhteella kuvan julkaisijaan on merkitystä.

Käyttäjän aktiivisuus nostetaan aivan uudelle tasolle

Yhtenäisten ”saavuttamisen tekniikoiden” hallitseminen, kuten hashtagien käyttö ja aktiivinen vuorovaikutus muiden Instagram-käyttäjien kanssa tulevat olemaan välttämättömiä näkyvyyden saavuttamiseksi. Tämän takia julkaisijoiden tulee kiinnittää huomiota sisällön laatuun ylläpitääkseen toivotun yleisön kiinnostusta ja varmistaakseen näkyvyyden. Tällöin on tärkeää ymmärtää, minkälaista sisältöä seuraajat haluavat nähdä.

Ymmärrän uudistuksen idean. Joskus kiireisen päivän aikana kiinnostava sisältö menee väkisinkin ohitse. Sellaista elämä sosiaalisessa mediassa on, kun on tehnyt valinnan seurata useita satoja tilejä. Mielestäni kuitenkin Instagramin viehätys on ollut juuri siinä, että sovelluksen avatessa näet juuri julkaistun, uuden sisällön. Itse selaan päivän aikana ladatun sisällön päivän päätteeksi siihen pisteeseen, mihin olen viimeksi jäänyt.

Miksi muuttaa toimivaa konseptia?

Kenties uudistus palvelee yritysten tarpeita ja kannustaa heitä aktiivisuuteen sekä sisällön laadun parantamiseen. Niin sanotut tavalliset käyttäjät eivät kuitenkaan aina ole aktiivisia. Itsekin seuraan passiivisena monia tilejä. Meneekö laskelmointi ja henkilöbrändääminen liiallisuuksiin, kun kyseessä on tavallinen Instagram-käyttäjä, joka ei tähtää tuloksiin tai suuren näkyvyyden saavuttamiseen?

Instagram kertoo näkevänsä aikaa ja vaivaa saadakseen kaiken toimimaan odotetusti. Lisäksi he lupaavat kuunnella palautetta matkan varrella. Toistaiseksi en ole kuullut kuin negatiivisia mielipiteitä. Odotan silti suosikkiapplikaationi uudistusta mielenkiinnolla, vaikka pysynkin toistaiseksi epäilevällä kannalla.

Aurinkoista pääsiäistä!

Lähde: http://www.edelman.com/
Kuva: Sara Reijonen

 

Read More

Miksi kiinnostua Snapchatista?

Mikä on Snapchat? Ja miksi siitä pitäisi välittää? Jos et tiedä mitään applikaatiosta alustana tai sen historiaa, suuntaa tänne.

Tässä heti alkuun yksi syy kiinnostua: Snapchat vuonna 2016 on kuin Facebook vuonna 2005. Mieti, jos olisit jo alussa tiennyt mitä Facebookista ajallaan tulisi. Nyt on nimittäin havaittavissa samankaltaista nousua Snapchatin saralla. Mark Zuckerberg ennusti tämän jo vuonna 2013, kun hän yritti ostaa Snapchatin kolmella miljardilla dollarilla.

Snapchat ei kuitenkaan sovi kaikille. Se ei myöskään sovellu kaikkien yritysten tarkoituksiin. Silti ainakin näiden syiden takia siihen tulisi kiinnittää huomiota:

 

Missä Snapchat, siellä bileet

Bloombergin mukaan Snapchatiin lisätään 7 miljardia videoklippiä joka päivä, vaikka käyttäjiä sillä on ”vain” 100 miljoonaa. Kuitenkin kun vertaa lukemia Facebookiin, jossa käyttäjiä on 1,5 miljardia ja videokatseluja 8 miljardia päivittäin, on ero huomattava. Jopa Valkoisessa talossa Snapchat on otettu osaksi digitaalista strategiaa. Ihmiset tulee tavoittaa sieltä missä he ovat – ja se paikka on nyt Snapchat.

 

Se on cool

Kun Zuckerberg opiskelutovereineen kehitti aikoinaan Facebookin, ei heillä ollut aavistustakaan sen suosiosta tulevaisuudessa. Cool, opiskelijoille ja teineille suunnattu sosiaalinen media on nykyään maailman suurimpia yrityksiä internetissä.

Snapchatissa on todennäköisesti kyse samanlaisesta ilmiöstä, jonka Zuckerbergkin jo vuosia sitten haistoi. Snapchatkin on kasvattanut käyttäjäkuntaansa. Yritykset kiinnostuvat siitä ja se laajentaa tarjontaansa jatkuvasti hyvällä menestyksellä. Se tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden lukea uutisia sekä tilaisuuden nähdä kuvia ja videoita vaikka toiselta puolelta maailmaa. Voit myös seurata esimerkiksi julkisuuden henkilöitä ja nähdä heidät sellaisina kuin he kenties oikeasti ovat: mitä he tekevät, mitä he syövät – ja kaikki tämä reaaliajassa.

 

Siellä ei pyritä täydellisyyteen

Tämä on kenties merkittävin tekijä Snapchatin viehätysvoimassa. Elämme maailmassa, jossa somessa näyttämämme elämä on tarkoin harkittua ja hiottua, Snapchat ei jatka tätä ilmiötä – eikä edes yritä pyrkiä siihen. Snapchatissa jaat oikeasti aitoja hetkiä elämästäsi. Se tarjoaa alustan itsensä ilmaisemiselle ja aidolle vuorovaikutukselle, ja lopulta hävittää tämän kaiken 24 tuntia julkaisusta.

 

Se on helppokäyttöinen

Kaiken tämän lisäksi Snapchatin käyttö on helppoa. Paina nappia, ota kuva. Pidä nappia pohjassa ottaaksesi videota. Pyyhkäise ruutua lisätäksesi filtterin tai paikkakuntasi ilmiantavan geotagin. Paina kynäikonia, piirrä kuvan päälle ja lisää kuvaan tekstiä ja emojeita. Päästä luovuutesi valloilleen. Uusimpia villityksiä ovat myös naamaan liitettävät ”filtterimaskit”.

 

Snapchat on huoleton applikaatio, jota on helppo käyttää. Se on juuri nyt kaikkien huulilla ja sen suosio on jatkuvassa kasvussa. Silti sen kaikkea potentiaalia ei vielä hyödynnetä täysillä. Ota siis selvää sen mahdollisuuksista ja jos et usko, että kanava tavoittaa kohderyhmäsi, voit silti jakaa arkeasi ystäviesi kanssa, muuttua filtterin avulla avaruusolioksi tai selvittää miten pääsiäistä juhlitaan maailmalla. Meidän tulisi ottaa kaikki irti tästä mahdollisuudesta. Tai ainakin selvittää, mitä se voi meille tarjota.

 

Lähde: http://www.edelman.com/
Kuva: Sara Reijonen

Read More

Design-ajattelulla lisää luovuutta työntekoon ja tuloksiin

Kilpailukeskeisessää maailmassamme luovuus erottaa massasta. Luovalla ajattelulla tähtäämme yhä parempiin tuloksiin ja rakennamme entistä houkuttelevampia sisältöjä.

Edelmanin yhteistyökumppani, chicagolainen teknologiayrityshautomo Matter, kutsui viime viikolla designiin ja innovaatioon erikoistuneen konsulttiyritys IDEO:n johtoryhmän jäsenen David Schontalin pitämään design-ajatteluun keskittyvän työpajan.

Työpajassa Schonthal esitteli kolme luovuutta lisäävää työtapaa:

”Opi ja ota selvää maailmasta, suunnittele ja tee suunnitelmista totta”.

Schonthal esitteli viisi design-ajattelun strategiaa, jotka auttavat sinua kehittämään luovuuttasi ja saavuttamaan parhaimman lopputuloksen työssäsi.

 

  1. Kuuntele käyttäjää

Usein design-ajattelu liitetään ainoastaan tuotteiden ja palveluiden kehitysvaiheeseen. Tärkeintä on kuitenkin käyttäjän kokemus. Astu siis rohkeasti ostajan, asiakkaan, työntekijän tai potilaan saappaisiin!

 

  1. Ole utelias ja tarkkaile

Suunnittelijat luovat tavaroita, mutta ennen kaikkea he ovat ajattelijoita ja ongelmanratkaisijoita. Usein omat kokemuksemme rajoittavat meitä ajattelemaan mukavuusalueemme ulkopuolelta ja estävät näkemästä ratkaisun monimutkaiseen kysymykseen, vaikka se olisikin helppo.

Onkin tärkeää haastaa itsensä ja ottaa uteliaasti ja ennakkoluulottomasti selvää uusista konteksteista ja ympäristöistä. Arkiset tilanteet kuten kaupassa käynti, lääkärivisiitti tai urheilutapahtuma voivat näyttää aivan erilaisilta uudesta näkökulmasta. Ajattele, miten muut näkevät ja kokevat asioita ja pyri asettumaan uusiin rooleihin.

 

  1. Lisää haaveet ja toteutettavissa olevat ideat samalle viivalle

Innovaatio epäonnistuu, kun nämä kaksi eivät toimi yhdessä. Kyllä, osaamme käyttää oikeanlaisia markkinointiviestintätaktiikoita asiakkaidemme hyväksi, mutta meidän tulisi aina muistaa myös huomioida arvostavatko asiakkaidemme kohderyhmät valittuja taktiikoita ja niiden sisältöä. Kohderyhmän halujen ymmärtäminen auttaa meitä kasvattamaan kampanjan haluttuja tuloksia pelkkien klikkausten saavuttamisen sijaan.

 

  1. Vältä tuomitsemista edes hetkeksi

Kun kehität ideoita, keskity ensin laadun sijasta määrään. Usein tiimisi ei alussa edes tiedä mikä on paras askel idean eteenpäin viemiseksi ja varsinaiseen toteutukseen. Verkostoistasi löytyy varmasti henkilöitä, joilla on uutta ammattitaitoa ja tuoreita näkökulmia. Muista myös, että on sekä halvempaa että tehokkaampaa huomata virheet heti suunnittelun alkuvaiheessa. Mokaa heti kättelyssä ja opi ymmärtämään miksi niin tapahtui.

 

  1. Laske keskeneräinen idea vesille ja opi

Projektin tai tuotteen ei tarvitse olla valmis saadakseen palautetta. Pyydä palautetta jo aikaisessa vaiheessa ja useasti, vaikka se merkitsisikin vain idean selittämistä työkaverillesi.

 

Tärkeintä design-ajattelussa ja luovuuteen tähtäämisessä on rohkeus, uteliaisuus ja ennakkoluulottomuus. Uskalla ottaa riskejä, asetu toisten asemaan ja etsi uusia näkökulmia. Design-ajattelu on se leikkauspiste, jossa haaveet, käytäntö ja toteutus kohtaavat. Uskalla siis poiketa omista rutiineistasi ja hyppää mukavuusalueesi ulkopuolelle. Näin saavutat varmasti uusia, luovempia tuloksia.

 

Lähde: http://www.edelman.com/post/applying-design-thinking/

Kuva: Creative Commons, Frankieleon

Read More

Virtuaalitodellisuudesta uusi kanava tarinoiden kertomiselle

Vuosien spekuloinnin ja lukemattomien kömpelöiden, huonolaatuisten viritysten jälkeen näyttää siltä, että olemme viimein astumassa kuluttajaystävällisen virtuaalitodellisuuden (Virtual reality, VR) aikaan. Niin sanottu laajentunut todellisuus (Augmented reality, AR) seuraa perässä. Näiden kahden muodostamalta uuden teknologian kentältä odotetaan jopa 150 miljardin dollarin tuottoja vuoteen 2020 mennessä.

Virtuaalitodellisuudessa tietokone luo simuloituja 3D ympäristöjä, joissa kuluttajat ovat vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa aidon tuntuisesti. Eräs virtuaalitodellisuudessa seikkailun mahdollistavista yrityksistä on vuonna 2012 perustettu Facebookin omistama Oculus VR. Ensimmäiset Oculus VR –headsetit tulevat kuluttajien saataville tämän vuoden alkupuolella.

Mitä virtuaalitodellisuus mahdollistaa kuluttajalle ja brändeille?

Virtuaalitodellisuus vie kuluttajan uuteen ja jännittävään maailmaan ja ennen kaikkea pois omasta, jokapäiväisestä arjesta. Virtuaalitodellisuus mullistaa kokemuksen käsitteen ja etenkin pelimaailmassa ja elokuvissa kokemusten mahdollisuudet ovat rajattomat.

Brändit puolestaan käyttävät VR-teknologiaa tuotteidensa esittelyyn, simuloidakseen ympäristöjä ja tuodakseen aiemmin saavuttamattomat kokemukset kuluttajien saataville. Esimerkiksi Nike käytti tätä näyttääkseen faneilleen, millaista on pelata kentällä jalkapallostara Neymar Jr:in nappiksissa.

Samankaltainen VR -ympäristö luotiin myös Tukholman muotiviikoilla, jolloin kuluttajat pääsivät kokemaan muotinäytöksen ensimmäiseltä penkkiriviltä. Brändien tulee kuitenkin olla tarkkoja käyttäessään uutta teknologiaa tarinankerronnassa. Vaikka teknologiat ovat uutuudenkiiltäviä ja jännittäviä, ei kaikkien tarinoiden kerronta onnistu todellisuutta parantelemalla.

Korkea hinta hillitsee vielä kasvua

Vaikka virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet markkinoinnissa ja viihteen saralla kutkuttavat, on selkeänä rajoituksena vielä tuotteiden korkea hinta. Kuluttajaversio Oculus Rift maksaa noin 700 euroa. Alan yritykset kuitenkin ymmärtävät potentiaalin tavallisten kuluttajien keskuudessa ja ovat ryhtyneet kehittämään vaihtoehtoja, joiden hinnat ovat kuluttajaystävällisempiä. Silti laadukkaan teknologian kehittäminen maksaa, joten onko halvempien mallien laatu yhtä tyhjän kanssa? Kannattaako kuluttajan maksaa ”vain” tyydyttävästä tuotteesta?

AR seuraa perässä                                                                             

Laajentunut todellisuus (AR, Augmented reality) on muutaman askeleen virtuaalitodellisuutta jäljessä ja vielä kehitysvaiheessa. AR-teknologian avulla tuodaan interaktiivisia elementtejä kuluttajan todelliseen ympäristöön. AR uhkaa päihittää VR:n sen suurimmassa kompastuskivessä, koossa. AR-tuotteista suunnitellaan headsetia huomattavasti pienikokoisempia ja helppokäyttöisiä laseja. AR lupaa myös tarjota sosiaalisemman kokemuksen kuin VR. Virtuaalitodellisuuden tavoin myös AR:n kasvua rajoittaa vielä tällä hetkellä korkea hinta.

Kuluttajaa pohdituttaa, onko kyseessä vain ohimenevä trendi vai ovatko VR ja AR todella tulleet jäädäkseen. Mielestäni 3D-elokuvatkin jaksoivat viihdyttää vain pari ensimmäistä vuotta. Parhaimmillaan tuote olisi, jos se kävisi tavallisen tallaajan budjettiin, mutta laatu säilyisi korkeana mahdollisimman pitkälle. Aina voi haaveilla. Ehkä kannattaa odotella uusia malleja ja hintojen laskua. Ennen järjestelmäkameratkin tuntuivat olevan vain hifistelijöille, mutta nyt niitä saa jo edullisesti ja ne ovat korvanneet älypuhelinten ohella pienet pokkarit, jotka ovat jo historiaa.

Tuleeko virtuaalinen todellisuus mullistamaan tarinankerronnan ja markkinoinnin sellaisena kuin ne tunnemme, jäänee vielä nähtäväksi. Entä vastaako tuote suuria odotuksia ja käynnistää uuden virtuaalitodellisuuden aikakauden? Alan kehitystä on kiistatta mielenkiintoista seurata ja pyrkiä ennakoimaan kuinka tämä kehitys vaikuttaa niin brändien rakentamiseen kuin myös sisältömarkkinointiin.

 

Lähde: http://www.edelman.com/post/virtual-augmented-reality/

Kuva: Creative Commons/re:publica/Jan Zappner

Read More

Luottamus ansaitaan vuorovaikutuksen ja välittämisen kautta

Edelman toteuttaa vuosittain Luottamusbarometri –tutkimuksen, jossa mitataan eroja ja muutoksia luottamuksessa ympäri maailmaa. Tutkimukseen osallistui jopa 33 000 25-64-vuotiasta vastaajaa 28:sta eri maasta. Tämän vuoden tutkimus on yrityksen kuudestoista, ja se osoittaa, että suurin ero luottamuksessa on niin sanotun informoidun väestön ja valtaväestön välillä. Syynä tälle ovat erilaiset tulevaisuudennäkymät sekä luokkaerojen siivittämät tuloerot. Suurituloisten ja pienituloisten välillä ero on kaksinumeroinen yli puolissa tutkituista maista.

Valtaväestön keskuudesa luottamus on laskenut alle 50 prosenttiin. Tulos on sikäli häkellyttävä, että se lähentelee luottamusprosenttia suuren taantuman aikaan. Kaiken kaikkiaan kansalaisjärjestöt nähdään luetettavimpina (55%) ja niitä seuraavat yritykset (53%). Yrityksistä luotettavimpina pidetään perheyrityksiä.

Mielenkiintoista on se, kuinka vastanneet luottavat yhä enemmän itsensä kaltaisiin ihmisiin. Esimerkiksi kollegat koetaan selvästi luotettavimmiksi kuin toimitusjohtajat tai valtion virkamiehet. Valtionjohto pysyykin vähiten luotettuna instituutiona jo viidettä vuotta peräkkäin. Etenkin somessa vastaajat luottavat ennemmin ystäviin tai perheenjäseniinsä kuin toimitusjohtajaan. Silti luottamus toimitusjohtajiin on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana.

Kuten sanottua, vaikka luottamus toimitusjohtajiin on kasvussa, ei luottamusta tule pitää itsestäänselvyytenä. Vastaajat toivovat toimitusjohtajan keskittyvän lyhyen aikavälin tulosten ja lobbaamiseen sijasta työpaikkojen luomiseen sekä pitkän aikavälin positiiviseen muutokseen.

Yritysjohtajien tulisi osallistua aktiivisemmin keskusteluun esimerkiksi juuri tuloeroista. Modernin johtajan tulee ottaa rohkeasti ohjat käsiinsä ja käsitellä avainongelmia. Lisäksi on oltava aidosti kiinnostunut yhteisön menestyksestä ja hyvinvoinnista. Näillä eväillä luottamusprosentti voidaan

saada nousuun entisestään. Kyse on lopulta vuorovaikutuksesta johtajan ja työntekijöiden välillä.

Älä siis pidä luottamusta itsestäänselvyytenä, vaan rakenna sitä aktiivisesti vuorovaikutuksen sekä aidon kiinnostuksen kautta.

 

Read More

2016 – kuluttajavetoisen markkinointiviestinnän vuosi

Hyvää uutta vuotta 2016!

Tämän vuoden digitaalisen markkinoinnin trendit painottuvat uusien teknologioiden hyödyntämiseen, luovuuden korostamiseen sekä ennen kaikkea kuluttajan kasvaneen roolin huomioimiseen. Yritysten kannattaa lähestyä digitaalisuutta ja sosiaalisen median markkinointia yhä strategisemmin ja luovemmin. Näin tehdään vaikutus kuluttajaan ja saavutetaan oman liiketoiminnan päämäärät.

Ennustuksia tehdessä on hyvä tarkastella digitaalisen markkinoinnin kokonaiskuvaa, joka muotoutuu ja kehittyy jatkuvasti. Merkittävää on nyt se, että markkinoijat ja teknologiat eivät enää ole pääroolissa mitä tulee nopeaan ja jatkuvaan digitaalisen markkinoinnin kehittymiseen.

Edelmanin digitaalisen markkinoinnin ennusteen mukaan kuluttajista tulee markkinoinnin tärkein prioriteetti vuonna 2016. Kaikilla menestyneillä digitaalisilla trendeillä on yhteistä ainakin yksi asia: kuluttajan huomioiminen. Tämän päivän kuluttajilla on enemmän valtaa kuin koskaan aiemmin. He kertovat meille, mitä he haluava. Tämä tapahtuu sekä epäsuorasti käyttäytymisen ja datan kautta että suoran vuorovaikutuksen avulla.

Tänä vuonna uudet teknologiat ja niiden tuomat mahdollisuudet edesauttavat brändejä asettamaan kuluttajat markkinointistrategioidensa keskiöön aivan uudella tavalla. Edelmanin Digitaalisten trendien ennuste tutkii, kuinka videosisällöt, vaikuttajien sitoutuminen, sosiaalinen kanssakäyminen, sosiaalinen kuuntelu ja ristiin käytettyjen laitteiden käytön kuluttajakartoitus mullistavat kuluttajakokemuksen.

Alla listattuna Edelmanin 5 tärkeintä digitaalisen markkinoinnin trendiä vuodelle 2016.

  1. Video: video tulee dominoimaan digitaalisia alustoja yhä enemmän ja enemmän. Markkinointimahdollisuudet ovat loputtomat.
  1. Luovat vaikuttajat: avain onnistuneeseen vaikuttajamarkkinointiin on aito luovuus, joka pohjautuu yhteistyöhön.
  1. ”Osta nyt” -vallankumous: digitaalisilla alustoilla yleistynyt ”osta nyt” –toimintatapa avaa oven kasvaneelle sosiaaliselle tilinpidolle sekä entistä tarkemmalle markkinoinnin kohdentamiselle.
  1. Sosiaalisesta kuuntelusta sosiaaliseen viisauteen: on tärkeää, että uusimmat sosiaalisen kuuntelun teknologiat kertovat yritysten tärkeistä päätöksistä, kuten uusista tuotelanseerauksista.
  1. Ristiin käytettyjen laitteiden kuluttajakartoitus (cross-device consumer journey mapping): tämä merkitsee kykyä kartoittaa kuluttajakäyttäytymistä ostosten ja eri laitteiden käytön perusteella. Kartoituksen avulla selvitetään, minkä brändien laitteita kuluttaja käyttää niin sanotusti ristiin. Onko hänellä Applen älypuhelin ja Samsungin tabletti? Mitä hän tarvitsisi seuraavaksi? Tämä tulee mullistamaan kohdennetun markkinoinnin.

Tämä vuosi tuo räätälöidyn kokemuksen entistäkin paremmin kuluttajien saataville. Olemme voimakkaasti mukana tämän muutoksen eteenpäin viemisessä.

 

Read More

Ravintoa kaamokseen

Kuva: Outi Rinne.

Kirjoittaja: Outi Rinne, psykologi, työnohjaaja ja mieliruokaan perehtynyt sisällöntuottajamme. Outin blogia voi seurata tästä linkistä.

HAPANKAALIPASTA

Kaamoksen syvetessä huomaan hakeutuvani pastakattilan ääreen. Löydän itseni paahtamasta bataatteja ja aloittavani aamun kaurapuurolla. Hiilarihimoa siis. Kaamosaikaan hiilihydraattipitoinen ruoka maistuu ehkä siksi, että keho pyrkii tasoittamaan pimeän ajan aiheuttamaan serotoniinivajetta. Tämän tyytyväisyyteen vaikuttavan välittäjäaineen tuotannossa hiilihydraateilla on tärkeä sija.

Hapankaalia hyvälle mielelle

Serotoniinin tuotantoa voi tukea myös syömällä hapatettuja tuotteita, vaikkapa hapankaalia. Tämä vaikuttaa mielialaan kiertoteitse tukemalla suoliston hyvää bakteerikantaa. Valtaosa elimistön serotoniinista ja monista muistakin välittäjäaineista valmistuu nimittäin sylttytehtaalla, osittain bakteerien toimesta. Suoliston kunto saattaa siis vaikuttaa siihen, miten aivot saavat käyttöönsä välittäjäaineita ja miten ne siellä toimivat.

… ja stressinhallintaan

Vuodenvaihteen lähetessä tunnelma tiivistyy monen kalenterissa. Joulustressin selätykseen kannattaa niin ikään hakea neuvoa hapankaalipurkilta. Stressi kouristelee vatsassa mutta muuttaa suoliston toimintaa muutenkin mm. lisäämällä suolen läpäisevyyttä. Tällöin elimistöön pääsee herkemmin tulehdusta aiheuttavia ja myrkyllisiä aineita, joiden oikea paikka on tiukasti suolenseinämien sisäpuolella. Tämä aiheuttaa monenlaista haittaa, ja voi keskushermoston tasolla vaikuttaa mielialojen ja käyttäytymisen säätelyyn. Rottakokeissa suolen läpäisevyyttä on kyetty vähentämään antamalla stressaantuneille koe-eläimille maitohappobakteereita.

Krooninen stressi vaikuttaa muutenkin siihen, millaisia mikrobeja suolistossamme elää. Niinpä hyvän bakteerikannan vaaliminen on hektisessä elämässä erityisen tärkeää. Terve ja rikas bakteerikanta on hyväksi aivoille ja probiootit näyttävät olevan yksi keino, jolla stressioireilua tai stressireaktiota voidaan vähentää.

Väitän, että maitohappobakteereilla on Suomessa hyvät oltavat, sillä meillä on pitkä ja rikas hapatusperinne. Harvassa maassa löytää perusmarketin hyllyltä yhtä runsasta valikoimaa tuoreita, pastöroimattomia, hapantuotteita. Hapankaali lienee näistä tutuin mutta sen käyttö seurailee usein turhan tuttuja latuja. Lusikoin sitä toki itsekin sellaisenaan salaatin tapaan lähes päivittäin, mutta hapis tarjoaa muitankin mahdollisuuksia. Saksalaiset kypsentävät kaalia makkaran kylkeen ja venäläiset lusikoivat soppana mutta todellisuudessa vain mielikuvitus on rajana. Saisiko olla vaikkapa hapankaalipastaa?

Yhdistin tähän marraskuisia iltoja ilostuttavaan annokseen tämän hetken lohturuokani: pastan ja bataatin. Bataatti korvaa osan pastasta ja keventää siis annosta hieman. Raikas hapankaali bataatin makeaan makuun kuin nenä päähän. Hapankaali lisätään ruokaan vasta loppuvaiheessa, jolloin hyvisbakteeritkin säilyvät paremmin. Ohje onnistuu myös gluteenittomana tai vegaanisena. Jos käytät gluteenitonta pastaa, suosittelen tukevan makuista tattaria. Ohje on melko runsas, sillä perheeni on suursyömäri. Ylijäämäpasta on kuitenkin herkullista myös seuraavana päivänä.

Bataatti-hapankaalipasta

6 – 8:lle

  • 2 rasiaa hapankaalia
  • 1 bataatti
  • 2 punasipulia

paahtamiseen: 3 rkl oliiviöljyä, 1 rkl balsamiviinietikkaa, 1/2 tl suolaa, rouhittua mustapippuria, kuivattua timjamia tai rosmariinia

  • 250 g tavallista tai kaurapohjaista crème fraîchea
  • (valkosipulin kynsi)
  • 500 g gluteenitonta tai täysjyvä-pennepastaa
  • 3 l litraa vettä keittämiseen + 1 rkl suolaa

Viimeistelyyn:

  • kylmäpuristettua oliiviöljyä
  • pari kourallista tuoretta rucolaa
  • raastettua parmesaania, vastaavaa vegaanista tuotetta tai ravintohiivahiutaleita
  • vastarouhittua mustapippuria

Lämmitä uuni 220 asteeseen. Kuori ja leikkaa bataatti n. pennepastan kokoisiksi paloiksi. Kuori ja viipaloi punasipulit ohuiksi lohkoiksi. Sekoita paahdettaviin kasviksiin mausteet ja levittele leivinpaperilla päällystetylle uunipellille. Paahda n. 20 min. tai kunnes bataattisuikaleet ovat saaneet vähän väriä. Sekoittele paahtamisen aikana.

Sekoita suuressa kulhossa tai kasarissa hapankaaliin creme fraiche ja valkosipulia, jos käytät maustamatonta hapankaalia. Lisää joukkoon paahtuneet kasvikset ja sekoita.

Kiehauta vesi suuressa kattilassa ja mausta suolalla. Keitä pasta pakkauksen ohjeen mukaan, kunnes se on al dente. Kaada pasta läviköön, mutta ota talteen n. 1 dl keitinvettä. Siirrä pasta takaisin kattilaan ja sekoita joukkoon reilusti oliiviöljyä. Hämmennä joukkoon keitinvesi ja hapankaali-kasvisseos. Kuumenna, mutta älä enää kypsennä. Tarkista maut. Vie tarjolle ja viimeistele annokset tuoreella rucolalla, parmesaanilla (tai sen vegevaihtoehdoilla) sekä vastarouhitulla mustapippurilla).

Read More
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
fiFinnish
fiFinnish