Miksi käyttää Facebook Liveä?

Facebook Live on suunniteltu massoille. Aluksi Facebook kehitti strategian ja aloitti Liven markkinoinnin julkisuuden henkilöiden ja vaikuttajien avulla, suositut brändit tulivat perässä. Lopulta Live löysi tiensä tavallisen yleisön keskuuteen. Tämä strategia toimi. Facebook Livestä on tullut käytetyin livestriimauspalvelu Yhdysvalloissa.

Mitä sitten tulisi tietää ennen kuin Facebook Live otetaan osaksi sosiaalisen median strategiaa:

On tärkeää olla Facebookissa

Kun jokin asia kiinnostaa sinua tai on sinulle todella tärkeää, puhut siitä paljon ja ajattelet sitä vielä enemmän. Facebook on investoinut miljoonia Facebook Liven suosion nostamiseen ja kehittänyt toimintoja tukeakseen sitä, kuten algoritmin, Facebook Live Mapin, 360 –videotoiminnon ja niin edelleen. Ei ole varmaa, miten Facebook Live -toiminto tulee muuttamaan mediamaisemaa, mutta saavutetun suosion ja Liveen panostamiseen nähden näyttäisi siltä, että se tulisi muuttamaan sitä huomattavasti.

Ihmiset uskovat siihen

Facebook Live tarjoaa raa’an ja filtterittömän pääsyn tilaisuuksiin ja paikkoihin, joihin muuten ei pääsisi. Toki tämä tuo myös haasteita, sillä liven avulla voidaan taltioida myös kamalia asioita. Tämän takia on laadittu Facebookin yhteisösäännöt. Sääntöjen mukaan tilanteissa, joissa ihminen jakaa järkyttävää videomateriaalia konteksti on kaikki kaikessa. Esimerkiksi, jos ihminen todistaa ampumavälikohtausta ja käyttää Facebook Liveä löytääkseen ampujan, video sallittaisiin. Kuitenkin jos video jaetaan pilkatakseen uhria tai juhlistaakseen ampumista, video poistetaan.

Joka tapauksessa photoshopatussa ja kaunistellussa maailmassamme Facebook Live voidaan nähdä luotettavana ja rehellisenä alustana.

Sen aloittaminen on helppoa

Kunhan sinulla on älypuhelin ja Facebook-applikaatio (nii kuin 989 miljoonalla muulla ihmisellä) on Facebook Liven käyttö helppoa. Videon jakaminen aloitetaan valitsemalla statuspäivityksestä videotoiminto.

Markkinoijille ja viestinnän ammattilaisille varsinainen työ alkaa kuitenkin tästä. Julkisuuden henkilöille, joilla on valmis katsojakunta satojen tuhansien ihmisten viihdyttäminen on helppoa. Meidän muiden pitää todella tuntea yleisömme. Tarkka suunnittelu auttaa suosion saavuttamisessa. Esimerkiksi, jos haluat jakaa haastattelun, kannattaa tehdä käsikirjoitus, jolloin logistiikkaa tulee mietittyä automaattisesti. Voit kysyä itseltäsi: missä haastattelu järjestetään, kuka sen kuvaa, kuka johdattaa haastattelua tai otetaanko vastaan kysymyksiä. Suositut livestriimaukset ovat usein 5-10 minuuttia pitkiä, ne tarjoavat katsojille ainutlaatuisen tilaisuuden päästä lähelle henkilöä tai tilaisuutta. Usein näissä pätkissä on myös interaktiivisuutta seuraajien kanssa.

Liven käyttö tekee brändistä helpommin lähestyttävän

Digitaalinen tarinankerronta kehittyy jatkuvasti. Facebook Live antaa brändeille tilaisuuden näyttää mitä he haluavat olla. Tykästymme ihmisiin ja brändeihin, joilla on samankaltaiset arvot kuin itsellämme. Brändien on ollut hankalaa näyttää, keitä he ovat sen sijaan että mitä he ovat. Tämän takia julkisuuden henkilöiden ja vaikuttajien käyttäminen markkinoinnissa on usein tehokasta. Tällöin brändi antaa itselleen kasvot. Videon kasvanut läsnäolo ja livevideo antavat brändeille mahdollisuuden kertoa keitä he ovat ja miksi paremmin kuin koskaan ennen.

Hinta on kohdallaan

Joissain tapuaksissa teknologia on toiminut markkinoijia vastaan. Innovaatiot ja digitaalisen mediamaiseman evoluutio mahdollistavat sisällöntuotannon kaikille. Sisällön kasvava määrä johtaa siihen, että kilpailu huomiosta on lisääntynyt.

Brändit, jotka ovat lisänneet Facebook Liven sisältöstrategiaansa voivat saada jälleen kontaktin menetettyihin yleisöihin, kun kirjoittaen julkaistu päivitys tai kuva jaetaan nyt livevideona. Facebook priorisoi videosisältöä etusivulla algoritmin avulla, jonka takia brändit saavat kaksin verroin näkyvyyttä verrattuna entisiin tapoihin. Ilmaiseksi.

 

Lähde: Edelman.com

Kuva: CC Kirill Kniazev

Read More

9 vinkkiä onnistuneen mediakiertueen järjestämiseen

Yrityksen edustaja on tulossa kaupunkiin ja lista päivän tapaamisista on pitkä. Olet miettinyt kätevän reitin tapaamisesta toiseen ja pakannut käyntikortit mukaan. Mediakiertueen järjestämisessä toteutus on aivan yhtä tärkeää kuin suunnittelu.

Tässä yhdeksän vinkkiä mediakiertueen onnistumiseksi:

  1. Valmistaudu kaikkeen

Edustaja luottaa sinuun informaation, logistiikan ja mahdollisten ongelmien suhteen. Mieti etukäteen haasteita, joita saatatte kohdata: puhelimesta saattaa loppua akku, Wi-Fi -yhteys voi olla huono, sinulla ei ole materiaaleja tulostettuna tai ette millään saa taksia. Käy tilanteita läpi päässäsi ja varmista, että sinulla on tarvittavat välineet mukanasi, kuten esimerkiksi laturi, päivän ohjelma, varma Wi-Fi-paikka, tulosteita ja kyyti.

  1. Hanki kontakti toimistolta

On todennäköistä, että toimittaja haluaa informaatiota, jota sinulla ei ole mukana. Silti tiedät sen löytyvän toimistolta. Hanki toimistolta kontaktihenkilö, joka voi tehdä asioita puolestasi sinun ollessa poissa. Tämä henkilö voi vastata kiireisiin kysymyksiin ja pyyntöihin.

  1. Aikatauluta ylimääräistä aikaa tapaamisten väliin.

Edustaja saattaa sanoa suoriutuvansa niin monesta tapaamisesta päivässä kuin mahdollista. Hän tulee kuitenkin kiittämään sinua, kun saa hetken aikaa latautua ja valmistautua tapaamisten välissä. Koskaan ei myöskään voi tietää tapaamisten venymisestä.

  1. Mieti varavaihtoehto jokaiselle tapaamispaikalle

Tee yksityiskohtainen haku alueesta, jolla tulette liikkumaan. Jotkut kahvilat ovat liian meluisia tapaamisille, joissain ruokapaikoissa jonot ovat liian pitkiä ja joskus tarvitaan kahvitauko. Kun tunnet alueen on helppo sopeutua muuttuviin tilanteisiin.

  1. Tee muistiinpanoja

Teknisillä asiantuntijoilla on käsissään dataa, faktoja ja tutkimuksia, joita he voivat tuoda esille keskustelussa. On tärkeää, että kaikki saadaan taltioitua oikein. Jos sinulla ei ole käydystä keskustelusta hyviä muistiinpanoja, et voi varmistaa faktoja toimittajille. Kiinnitä huomiota myös yksityiskohtiin, sillä ne voivat olla yhtä tärkeitä kuin kokonaiskuva.

  1. Luo suhteita

Työ viestinnän ja pr:n parissa on riippuvainen kontakteista ja verkostoista. Mediakiertue onkin oiva mahdollisuus verkostoitua sekä yritysasiakkaiden että toimittajien kanssa.

  1. Ole avuksi

Joskus yrityksen edustajalla menee sormi suuhun eikä hän löydä sanoja, muista tutkimusdataa tai pääviestiä. Kaikilla on huonoja päiviä. Hyppää mukaan keskusteluun ja ohjaa se järkevästi eteenpäin.

  1. Seuraa ympäristöäsi

Tämä yltää taustatietojen hankkimisesta suhteisiin. Perehtymällä voi osoittaa, että on valmis näkemään vaivaa yritys- ja toimittajasuhteiden eteen.

  1. Nauti päivästä

Mediakiertueet vaativat paljon suunnittelua, valmistelua, sitoutumista ja aikaa, mutta ne ovat myös erinomainen tapa solmia suhteita. Jos suhtaudut päivään positiivisin mielin, saat varmasti arvokkaita kokemuksia.

 

Lähde: www.edelman.com

Read More

Festivaalibisneksen uudet tuulet

Liiketoiminta musiikkifestivaalien ympärillä on ollut kasvussa viimeisen kymmenen vuoden ajan. Uusia festivaaleja tuntuu syntyvän joka kesä ja niitä riittää jokaisen makuun. Kasvanut panostus näkyy käytännössä esimerkiksi ruokatarjonnan suhteen, sillä nykyään festivaaleilla on saatavilla paljon muutakin kuin makkaraperunaa.

On useita syitä sille, miksi musiikkifestivaaleista on tullut valtava bisnes. Ensinnäkin, useimmat festivaalikävijöistä ovat milleniaaleja, jotka näkevät suosikkiartistinsa mieluummin kaikki samalla kertaa kuin ostavat lipun konserttiin. Myös muusikot hyötyvät festivaalikeikoista, sillä he säästävät sekä tavoittavat uusia faneja. Brändit sponsoroivat musiikkifestivaaleja ja ovat siellä esillä monin tavoin. Mitä suositumpi festivaali, sitä enemmän kilpailua. Festivaalit pyrkivät uudistumaan tarjotakseen osallistujille arvokkaita ja uudenlaisia kokemuksia, jotka jäävät mieleen. Viime vuosina musiikkifestivaaleilla on voinut havaita uusia trendejä niin maksamisessa kuin applikaatiotarjonnassakin. Tässä trendeistä muutama:

Uudet maksutavat

Ei enää kolikoilla pelaamista, rahojen hävittämistä tai pelkoa käteistä havittelevista taskuvarkaista. Käteisettömästä festivaalikokemuksesta on tulossa trendi. Kontaktittoman maksamisen rannekkeet mahdollistavat käteisettömän ympäristön. Toisin sanoen kaikki raha, jota käytetään festivaalialueella ruokaan, juomiin ja oheistuotteisiin on ladattu rannekkeeseen. Kätevää, nopeaa ja turvallista. Provinssi otti ensimmäisen suomalaisfestivaalina käyttöön maksurannekkeet viime kesänä, jolloin rannekemaksaminen oli mahdollista sille pyhitetyillä palvelupisteillä. Lisäksi MobilePay- mobiilimaksaminen on tehnyt yhteistyötä WKND Festivalin, Raumanmeren Juhannuksen ja Park Live -festivaalin kanssa.

Virtuaalinen paikallaolo 

Livelähetykset ovat tulleet kaikkien tietoon viimeistään tänä vuonna Facebook Liven myötä. YouTube on taltioinut festivaalitunnelmia jo jonkin aikaa, mutta tänä vuonna he ovat siirtyneet 360 asteen kuvaan, joka mullistaa katselukokemuksen. Coachella –festivaalilla taas on otettu käyttöön VR viewer –applikaatio ja lasit, joiden avulla osallistuja pääsee virtuaaliselle kierrokselle backstagelle. Näiden lisäksi Periscope-lähetykset festivaaleilta ovat yleistyneet.

Mobiiliapplikaatiot osana festivaalikokemusta

Festivaaliapplikaatiot alkavat olla kiinteä osa festivaalikokemusta. Applikaatioiden ansiosta festivaalikävijän ei tarvitse kaivaa karttaa ja ohjelmaa laukkunsa pohjalta. Ne kertovat mitä nähdä, missä nähdä ja milloin nähdä. Tärkeä ominaisuus festivaalien mobiiliapplikaatiossa onkin oman aikataulun syöttäminen. Kerrot applikaatiolle mitä haluat nähdä, ja se tekee valinnoistasi aikajanan kullekin päivälle. Voit jopa pyytää sitä muistuttamaan keikan alkamisesta. Lisäksi applikaatiosta näet muun ohjelman, kuten ruoka- ja juomavaihtoehdot.

Kulttuuri ennen musiikkia

Musiikkifestivaalit eivät enää ole pelkkää musiikkia. Ne ovat hauskanpidon, nautiskelun ja muodin areenoja, jotka hellivät jokaista aistia. Festivaalit panostavat yhä enemmän myös kestävään kehitykseen ja eettisyyteen. Lisäksi festivaaleilta löytyy aktiviteetteja aina huvipuistolaitteista taiteeseen. Coachellassa harrastetaan joogaa ja kilpaillaan siitä, kuka tanssii huonoiten. Festivaalit ovat sosiaalisen median aikakaudella myös muotitapahtumia, näyttäytymispaikkoja ja esimerkiksi Coachella tekikin yhteistyömalliston H&M:n kanssa ennen festivaaleja.

Huomenna alkava Flow Festival on Suomen festivaaleista edelläkävijöitä ainakin visuaalisuuden, kulttuuri- ja ruokatarjonnan sekä ekologisuuden suhteen. Flow-applikaatio on tyylikäs ja todettu useana vuotena varsin toimivaksi. Maksurannekkeita ei ilmeisesti vielä tänä vuonna Flowsta saa, myöskään virtuaalielämyksiä ei vielä ole myynnissä. Saa nähdä, miten kansainvälisestikin kiitetty Flow ja muut festivaalit seuraavat ison maailman esimerkkiä tulevaisuudessa.

Read More

Mitä voimme oppia laajennetusta todellisuudesta Pokémon GO -pelin avulla

Pokémon GO –pelistä on tullut maailmanlaajuinen ilmiö lyhyessä ajassa. Muutamassa viikossa Nintendon laajennetun todellisuuden (augmented reality) peli on noussut suosituksi puheenaiheeksi ja aiheuttanut nostalgia-aallon. Peliä on ladattu arviolta 7,5 miljoonaa kertaa pelkästään Yhdysvalloissa. Lisäksi se on ohittanut suosiossa deittiapplikaatio Tinderin ja pelin parissa vietetty aika lähentelee Instagramissa ja Snapchatissa vietettyä aikaa. Niin, ja Nintendon osake on noussut pilviin uuden pelin myötä.

5 asiaa, jotka olemme oppineet Pokémon GO:n avulla laajennetusta todellisuudesta

  1. Teknologia on täällä

Usein ajatellaan, että laajennettu todellisuus edellyttää kalliita laitteita ja headsettejä. Todellisuudessa kaikkein väkevin laajennetun todellisuuden tekniikka on usein taskussasi – nimittäin älypuhelimessa. Pokémon GO:n menestys on suuri voitto laajennetulle todellisuudelle konseptina, sillä miljoonat ihmiset ovat tutustuneet siihen pelin avulla. Laajennetusta todellisuudesta on vikkelästi tulossa osa arkeamme.

  1. Niin ovat markkinatkin

Yhdysvaltojen laajeennetun todellisuuden bisnes tulee olemaan arvoltaan noin 120 miljardia dollaria vuoteen 2020 mennessä. Tätä ei enää voi kutsua hypetykseksi.

  1. Se ei rajoitu käyttäjän olohuoneeseen

Pokémon GO on näyttänyt, että laajennetun todellisuuden pelit voivat saada ihmiset liikkeelle ja vuorovaikuttamaan keskenään tosielämässä. Peli nimittäin edellyttää käyttäjiä lähtemään liikkeelle kartuttaakseen kokemusta, saadakseen tavaroita ja tietenkin metsästääkseen pokémoneja, ”gotta catch them all”!

Kun yhä useammat laajennetun todellisuuden pelit tulevat markkinoille, on mahdollista hyödyntää sitä, että pelaajat lähtevät kotoaan pelatakseen peliä. Tämä on yksi suurimmista eroista laajennetun todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden välillä, sillä virtuaalitodellisuus edellyttää käyttämään laseja ja saa pelaajan irtautumaan todellisesta ympäristöstä.

  1. Mahdollisuuksia brändeille ja yrityksille

Siinä missä Nintendo ja Google ovat tehneet omaisuuden Pokemon GO:n avulla, applikaatiolla on positiivinen vaikutus myös pienten yritysten menestykselle niiden niin niin halutessa. Eräs pelin ominaisuuksista on ympäristöstä löytyvät pokéstopit, joista pelaajat saavat tavaroita, kuten poképalloja ja munia, joista kuoriutuu pokémoneja kun pelaaja on kävellyt tietyn matkan. Yritykset, joilla on oma pokéstop ovat kokeneet asiakasryntäyksen. Yritykset voivat kiihdyttää asiakasvirtaa myös ostamalla Luren eli houkittimen, joka kutsuu puoleensa villejä pokémoneja pokéstopille ja tuo näin pokémonien perässä ravaavia pelaajia potentiaalisiksi asiakkaiksi. Yritykset ovat hyödyntäneet applikaatiota myös markkinoinnin saralla. Jotkut antavat alennusta pelissä olevien tiimien jäsenille tai edellyttävät ostoa ennen pokémonin nappaamista. Enemmän pokémoneja, enemmän ihmisiä, enemmän rahaa.

  1. Haasteita odotettavissa

Pelin käynnistyessä ruutuun ilmestyy kuva puhelimen ruutua tuijottavasta henkilöstä matkalla Pokémonin kitaan ja teksti, joka muistuttaa pelaajaa huomioimaan ympäristöään jatkuvasti. Ruutuun tuijottamisen seurauksena pelätään esimerkiksi auton alle joutumista ja kolareita. Onpa jossain ryöstetykin ihmisiä, jotka ovat tulleet tietylle paikalle pokémonien perässä. Uutisointia on ollut myös siitä, kuinka pelin iOS versio antoi Nianticille, pelin kehittäjälle täydet oikeudet pelaajien Google tileihin.

Kuviteltu todellisuus jatkaa teknologiaan, alustoihin ja applikaatioihin integroitumista joka päivä. Kehittäjien tulee kuitenkin pohtia, kuinka suojella käyttäjiä sekä online- että offline-ympäristöissä.

 

Lähde: edelman.com

Read More

Markkinointi ilmaisun aikakaudella

uskoToukokuun 2016 alussa Edelmanin toimitusjohtaja Richard Edelman puhui DLDnyc –konferenssissa markkinoinnin tulevaisuudesta ilmaisun aikakaudella, jolloin kuluttajasta on tullut sisällöntuottaja. Edelmanin mukaan markkinoinnissa on nyt tärkeää tähdätä toimintatapojen muutokseen.

Edelmanin tuo esille, kuinka markkinointi pitäisi ”keksiä uudelleen” niin, että se palvelee nykaikaisia kuluttajia parhaalla mahdollisella tavalla. Hänen mukaansa on tärkeää omaksua uusi suhtautuminen totuuteen, kokemukseen ja luotettavuuteen. Tulisi siirtyä sivuun lyhytkestoisesta myynnistä ja pyrkiä kasvattamaan pitkäkestoisia suhteita kuluttajien kanssa. Tärkeää on Edelmanin mukaan myös keskinäinen luottamus. Brändien tulee ymmärtää, etteivät he voi ostaa asiakkaiden luottamusta. Se pitää ansaita toimimalla oikein.

Edelman puhuu neljän ilmiön vallankumouksesta, jossa tarve uudenlaiselle markkinoinnille korostuu. Ensimmäinen näistä on muutos luottamuksessa, etenkin tavallisen väestön ja eliitin välillä. Puhe ylemmältä tasolta alemmalle on historiaa. Johtajien on tärkeää panostaa tasavertaiseen vuorovaikutukseen työntekijöidensä kanssa.

Toisena ilmiönä Edelman mainitsee innovaatioiden tahdin kiihtymisen. Ikonistenkin brändien myynti heikentyy ja uudet kilpailijat saavat huomiota. Kuluttajat kuitenkin kokevat, että innovaatioita syntyy turhan tiheään tahtiin. He myös uskovat markkinoijien toimivan toisinaan epärehellisesti esimerkiksi kuvankäsittelyn ja suurten lupausten takia. Myöskään maksettu lähestyminen ei Edelmanin mukaan enää riitä. Maksettu kampanja ei onnistu ilman luottamusta.

Markkinointiviestinnässä tulee omaksua näkökulma, jonka pohja on toimivassa tarinankerronnassa. Edelmanin mukaan tarinankerronnan tavoite on synnyttää pöhinää, trendejä ja konteksti. Yrityksen tai brändin tulee myös osoittaa, kuinka tuote tuo arvoa yhteiskunnalle.

Kolmantena ilmiönä Edelmanin mielestä onkin suuren muutoksen kynnyksellä oleva mainonta. Mainosten estämiseen tarkoitettua teknologiaa tarjotaan monissa mobiililaitteissa. Median kuluttamisen tavat ovat muuttuneet ilmaisun aikakaudella. Edelman kertoo markkinoijien olevan huolestuneita klikkien ja digitaalisten mainosten arvosta. Kuluttajat valitsevat mieluiten mainoksettoman median kuten Netflixin. Brändien tuleekin hallita maksetun median uudet muodot pärjätäkseen kilpailussa.

Neljäntenä ilmiönä on valtavirtamedian romahdus, joka on oleellinen osa ilmaisun aikakautta. Kuluttajat luottavat nyt hakukoneisiin, televisioon ja sosiaaliseen mediaan sanomalehden ja aikakauslehtien jäädessä auttamattomasti jälkeen. Tänä päivänä ihmiset näkevät uutiset ystäviensä valikoimina ja jakamina Facebookissa.

Edelmanin mielestä markkinoinnin maailma tulee kääntää ylösalaisin.

Tulee tähdätä myymään tuotteita muutoksen kontekstissa. Yleisön ja kontekstin huomioon ottaminen onkin välttämätöntä, sillä kuluttajien saavuttaminen oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa on äärimmäisen tärkeää. Huomioon ottamisen tarve korostuu etenkin mobiililaitteiden takia, joiden parissa vietetään enemmän aikaa kuin millään muulla laitteella. Onkin hyvä muistaa, että mobiili on sekä kanava, että konteksti.

Edelman ennustaa, että tulevina vuosina yritysmallit tulevat muuttumaan. Toimistojen pitää lopettaa itsensä määrittely kampanjoiden luovuuden ja voitettujen palkintojen perusteella. Markkinoinnin tulisi olla keskeinen osa yritysstrategiaa eikä vain toiminto, joka auttaa saavuttamaan taloudellisia päämääriä. Jotta markkinointi toimisi nyt ja tulevaisuudessa, markkinoijien pitää huomioida uudet ilmiöt ja muutokset sekä muuttaa ajatusmaailmaansa suhteessa nykyaikaan parhaiten toimivan markkinoinnin takaamiseksi.

 

 

Koko puhe nähtävissä täältä.

Kuva

 

 

 

Read More

Ideointityökalu Pinterestistä nettishoppailun mullistaja?

Pinterestin – “maailman kätevimmän ideakuvaston” avulla etsitään inspiraatiota aina matkailusta ja ruuanlaitosta pukeutumiseen. Yritys on kuitenkin hiljalleen kehittänyt itsestään alustaa ostosten tekemiselle. Pinterest julkaisi tiistaina uusia ominaisuuksia, jotka tähtäävät tekemään netissä shoppailusta entistä helpompaa. ”Shopping with Pinterest” -laajennus on osa Pinterestin suunnitelmaa laajentaa sivusto ideointityökalusta verkkokauppa-alustaksi.

Kiinnostavin julkistetuista toiminnoista on uusi hakutekniikka, jonka avulla käyttäjä voi ottaa kuvan esineestä, esimerkiksi ystävän mökillä tai ravintolassa. Kuvan ottamisen jälkeen Pinterest skannaa kuvan ja tarjoaa käyttäjälle samankaltaisia ehdotuksia, kuin kuvan tuote on. Tämä toiminto tosin on käyttäjien käsissä vasta muutaman kuukauden päästä. Toiminto tuntuu ajatuksen tasolla todella kätevältä. Enää ei tarvitse pohtia, uskaltaako juosta ihmistä kiinni kadulla ja kysyä, mistä hänen kenkänsä ovat.

Mashable sai ominaisuuden haltuunsa etukäteen ja latasi siitä testivideon Vineen. Tuotteen löytäminen kuvan ottamisen jälkeen kesti alle neljä sekuntia!

Pinterest on jo aiemmin lanseerannut ominaisuuden, jonka avulla tuotteet tunnistetaan Pinterestiin ladatusta kuvasta. Esimerkiksi kun katsot kuvaa Pinterestissä huoneesta, jossa on mieleisesi valaisin tai pöytä, voit etsiä samankaltaisia tuotteita visuaalisen haun ikonia painamalla ja rajaamalla kohteen.

Näyttökuva 2016-06-29 kello 15.55.57

Reilu vuosi sitten Pinterest lisäsi myös ”osta” -ominaisuuden, jonka avulla käyttäjä pääsee suoraan klikkaamalla ostamaan tuotteen nettisivulta. Tämä sovellus on aiemmin ollut käytettävissä vain mobiililla, mutta nyt sitä on mahdollista käyttää myös selaimessa. Uutena Pinterest lisäsi myös ostoskorin.

Näyttökuva 2016-06-30 kello 14.18.07

Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi ja sen seurauksena ostosten tekemisestä verkossa on kehitetty yhä helpompaa. Erityisesti mobiiliverkkokauppa on nyt nopeassa kasvussa. Yritykset ovat jo pitkään yrittäneet yhdistää kuvan tunnistamisen online-shoppailuun. Esimerkiksi Amazonilla on jo olemassa Pinterestin uutuustoimintoa vastaava ominaisuus. On jännittävää nähdä, aiheuttaako Pinterest julkaisullaan laajemman ilmiön. Pinteresting!

 

Lähde ja kuvankaappaukset: Mashable

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Read More

Tärkeimmät 5 asiaa bloggaajayhteistyössä juuri nyt

Vierailimme viime viikolla Lontoossa MyNewsDeskin järjestämässä FutureComms-tapahtumassa. Päivän mittainen tilaisuus kokoaa yhteen PR:n ja viestinnän ammattilaisia ympäri Eurooppaa, ja tänä vuonna tapahtuman aiheina olivat tarinankerronta sekä sosiaalisen media ja digitalisoitumisen haasteet. Kiinnostavassa paneelikeskustelussa bloggaajat ja sisältöstrategit pohtivat, mitkä ovat heidän mielestään tällä hetkellä keskeisimpiä haasteita bloggaajayhteistyössä. Listasimme keskustelun pohjalta viisi oleellisinta asiaa, jotka auttavat tekemään bloggaajayhteistyöstä sujuvampaa sekä mielekkäämpää niin brändille, bloggaajalle kuin blogin lukijoillekin.

  1. Luontevuus – aiheen tulee sopia luontevasti blogin sisältöön. Parhaassa tapauksessa bloggaaja on kirjoittanut aiheesta jo aiemmin.
  2. Avoimuus – niin yhteistyön etenemisestä, ydinviesteistä sekä tavoitteista molemmin puolin. Esimerkiksi asiasisältöjen tarkistamiseen sekä yhteistyön yksityiskohtiin liittyvät asiat on hyvä käydä läpi jo alussa.
  3. Laatu ennen määrää – blogin tavoittama brändille relevantti kohderyhmä on tärkeämpää kuin kävijämäärä.
  4. Luova vapaus – bloggaajan rehellisyydellä on keskeinen rooli sisältöjen uskottavuuden kannalta.
  5. Pitkäjänteisyys – pitkäaikainen yhteistyö on mielekkäämpää kuin yksittäinen postaus, niin sisällöllisesti kuin brändinkin näkökulmasta.
Read More

Sosiaalisen median livelähetysten suosio kasvussa

Oletko huomannut, kuinka Facebookissa ja Twitterissä ollaan innostuttu livelähetyksistä? Facebook on lanseerannut Facebook Live –toimintonsa ja Twitter muokkasi livevideoapplikaatiotansa Periscopea niin, että ne toimivat paremmin yhdessä. Brändit pyrkivät pysymään mukana siinä, kuinka käyttäjät kokevat alati muuttuvan sosiaalisen maiseman. Onkin tärkeää ymmärtää ja kehittää oikeanlaisia strategioita parhaan livelähetyksen aikaansaamiseksi. On hyvä arvioida livevideon arvoa, riskejä sekä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan:

  1. Miksi panostaa livelähetyksiin?

Facebook ja Twitter ovat molemmat niin sanottuja datasyöppöjä. Kerätyn datan avulla saadaan selville, kuinka yleisön käytös muuttuu. Emme enää jaa menneitä tapahtumia, vaan haluamme elää, nähdä ja kokea tässä ja nyt. Hiljattain julkaistun TechCrunchin artikkelin mukaan tätä ilmiötä voidaan kutsua siirtymiseksi informaation ajasta kokemusten aikaan, joka näkyy selvästi juuri livelähetysten sekä esimerkiksi Snapchatin kasvavana suosiona.

 

  1. Strategiaa tulee lähestyä oivallusten ja yleisön kautta

Facebook ja Twitter eivät käyttäisi livevideo-ominaisuuteen näin paljon resursseja, elleivät olisi perehtyneet lukuihin ja ymmärtäneet, että nykyaikainen käyttäjäkunta toimii tällä tavalla.

 

  1. Livestrategiaan kuuluu huolellinen suunnittelu sekä tuotanto

Tämä voi tuntua itsestäänselvyydeltä, mutta yllättävän monet yritykset eivät täysin ymmärrä resursseja ja aikaa, joita tarvitaan laadukkaan lähetyksen tuottamiseen.

 

  1. Uusien näkökulmien hyödyntäminen

Livelähetys on mainio työkalu vaikuttajien aktivoimiseksi. Jos kyse on yritysviestinnästä, voi olla hyvä idea laittaa työntekijä kameran eteen toimitusjohtajan sijasta. Edelmanin Trust Barometer –tutkimuksen mukaan työntekijöitä pidetään luotettavimpana tiedonlähteenä yrityksen sisällä.

 

  1. Tutun linjan noudattaminen

Vaikka uusien näkökulmien hyödyntäminen on toisinaan kannattavaa, brändille tulee pysyä uskollisena. Livelähetysten on hyvä noudattaa tyyliltään samaa linjaa brändin muiden kanavien kanssa. Ei kannata kokeilla uutta vain siksi, että ajattelee sen vetoavan massaan.

 

Pidemmittä puheitta: Kauan eläköön kokemusten aika!

 

 

Lähde: Edelman.com

Kuva: Creative Commons

 

Read More

Ensimmäinen mobiilielokuva tehty Snapchatilla

Toukokuun alussa uuden sukupolven studioksi itseään nimittävä Indigenous Media julkaisi kokopitkän kauhutrillerin nimeltään Sickhouse. Hannah Macphersonin ohjaama ja käsikirjoittama elokuva kertoo kaveriporukasta, joka lähtee retkelle metsään selvittämään mysteeriä erään talon takana.

Elokuvaa ei kuitenkaan esitetä elokuvateattereissa. Sen sijaan, se ladattiin hiljalleen Snapchatiin. Sickhouse kuvattiin viidessä päivässä Los Angelesissa 29. huhtikuuta-3. toukokuuta. Päähenkilöiden matka näytettiin Snapchatissa reaaliajassa. Lopulta kaikki videomateriaali editoitiin yhteen ja niistä koostettiin maailman ensimmäinen mobiilille tehty elokuva. Elokuvan näyttelijöinä toimivat digitaaliset vaikuttajat, kuten YouTube-kasvo Andrea Russett ja Instagramtähti Sean O’ Donnell. Snapchatmateriaali, joka julkaistiin Russettin henkilökohtaisella tilillä, sai miljoonia katselukertoja.

Näyttelijä ja tuottaja Jake Avnetin sekä elokuvaohjaaja Rodrigo Garcian perustama Indigenous Media on tottunut uniikkeihin projekteihin. Avnetin ja Garcian studio keskittyy niin sanotun alkuperäisen videomateriaalin käyttöön ja tarinoiden kertomiseen eri alustoilla. ”Rakastamme tarinan ympärille rakentamista”, kertoo Avnet Mashablen haastattelussa.

”Snapchatilla on valtava, uskollinen käyttäjäkunta. Ennen tätä kukaan ei ole yrittänyt tehdä kokopitkää tarinaa sen avulla, joten olimme valmiita ottamaan haasteen vastaan. ”

Avnet toivoo, että tällaiset projektit muuttuvat liiketoiminnaksi. ”Nuori yleisö ei enää mene elokuvateattereihin. He eivät katso televisiota. He käyttävät aikansa YouTubessa ja Snapchatissa. Miksi meidän tulisi pakottaa heidät menemään muualle katsomaan elokuvaa tai esitystä?”

On kiinnostavaa seurata, kasvaako kiinnostus mobiilielokuviin ja tulevatko ne todellakin jäädäkseen. Saattaa olla mahdollista, että Avnet ja Garcia iskevät kultasuoneen tavoitellessaan nuorta yleisöä. Kauhuelokuvan seuraaminen reaaliajassa kuulostaa kieltämättä jännittävältä, se mahdollistaa faktan ja fiktion rajojen hälvenemisen. Mashablen mukaan Sickhouse ilmestyy videopalvelu Vimeossa 1. kesäkuuta. Jää nähtäväksi, millaisen reaktion se saa aikaan ja muuttaako se elokuvateollisuuden pelisääntöjä sellaisina kuin ne tunnemme.

Elokuvan traileri on katsottavissa täältä:

Lähde: www.mashable.com

Kuva: Vimeo

Read More

Mitä Liisa Ihmemaassa voi opettaa viestinnän suunnittelusta?

Muistuuko mieleen kohta Lewis Carrollin Liisa Ihmemaassa –sadusta, jossa Liisa kysyy Irvikissalta mikä tie hänen pitäisi valita? Tähän Irvikissa vastaa sen riippuvan siitä, minne Liisa haluaa mennä. Liisa vastaa, ettei hän oikeastaan välitä minne menee. Irvikissa vastaa Liisalle: “sitten sillä ei ole väliä mihin suuntaan päätät mennä”. Kuulostaako tämä dialogi tutulta?

Työskennellessä markkinointiviestinnän parissa tuntuu, että jokaisessa tapaamisessa, puhelussa ja keskustelussa kysytään tulisiko aloittaa mainonnalla tai pistää somekampanja pystyyn. Joidenkin mielestä näillä ei ole väliä, vaikka pitäisi olla. Kun päämäärät ja selkeät tavoitteet on määritelty, kohdentaminen ja strategia ovat ensisijaisia.

Taktinen keskustelu ilman strategiaa ei johda mihinkään ja strategia ilman hyvin määriteltyjä toimenpiteitä on hyödytön.

Sosiaalisen median monimuotoisuus ja sen vaikutus on johtanut siihen, että yritykset eivät aina tiedä minkä tien valita. Mahdollisuuksien määrä, eri kanavat ja vaihtoehdot ovat toki kannustaneet ihmisiä sanomaan asioita ääneen, mutta tämän seurauksena monet yritykset ja brändit ovat vailla selkeää strategiaa. Siispä, ensimmäinen asia, kun lähdetään suunnittelemaan viestintästrategiaa on painaa mieleen edellä mainittu kohtaus Liisa Ihmemaassa -sadusta ja systemaattisesti määritellä päämäärät, strategiat sekä keskeiset suorituskykymittarit (KPI:t). On tärkeää kiinnittää huomiota myös viestien muotoiluun parhaan mahdollisen tuloksen varmistamiseksi.

Kuinka sitten viestiä tehokkaasti ja räätälöidä viestejä eri kohderyhmille kuten työntekijöille, asiakkaille, kuluttajille, sijoittajille ja medialle?

1. Edelman Trust Barometer 2016 –tutkimuksen mukaan luottamus työntekijöihin luotettavina yrityksen puolestapuhujina on nousussa. Useilla alueilla työntekijät voidaan nähdä myös luotettavimpina informaationlähteinä. Keskity siis rakentamaan suhteita kollegoihin joka päivä. Jokainen kohtaaminen on mahdollisuus!

2. Tee asiakkaalle selväksi, että todella välität heidän missiostaan ja arvoistaan yhtä paljon kuin he välittävät. Aseta itsesi osaksi yritystä. Muista, että onnistut vain jos he onnistuvat.

3. Personoi viestintää kuluttajille aina kun se on mahdollista ja pyri välttämään “paperista lukemista”. Kuuntele palautetta ja kerro säännöllisesti uusista käänteistä. Näe vaivaa saadaksesi kuluttajat mukaan ja osaksi yritystä! Sosiaalinen media on tärkeä työkalu tämän saavuttamiseksi, sillä se tarjoaa kuluttajille alustan olla suoraan yhteydessä yritykseen.

4. Läpinäkyvyys yrityksen ja sijoittajien välillä on avainasemassa. Pidä heidät jatkuvasti ajan tasalla ja tarjoa lisäinformaatiota, kun se on tarpeen. Valmistaudu kysymyksiin etukäteen ja välitä selkeitä viestejä.

5. Toimittajat, bloggaajat ja vaikuttajat ovat sidoksissa kaikkiin kohderyhmiin työntekijöistä sijoittajiin. Varmista, että viestit ovat ytimekkäitä ja houkuttelevia sekä tukevat yrityksen ohjeistusta.

 

Organisaatiot, jotka viestivät menestyksekkäästi kohderyhmilleen rakentavat tehokasta luottamusta. Yrityksen välittäessä tärkeää informaatiota eri kohderyhmille on tärkeää välttää ennalta koostettujen viestien toistamista. Jos viestistä huokuu, ettei se ole juuri kyseiselle toimijalle suunnattu vaan yleispätevää jargonia, menee se usein kuin kuuroille korville. Vaikka teitä joista valita on monia, päämäärien selkeä määrittely, toimiva viestintästrategia ja sujuva vuorovaikutus kohderyhmien kanssa ovat ensimmäisiä askelia kohti valoisaa tulevaisuutta vielä vuosienkin päähän.

 

 

Lähde: www.edelman.com

Kuva: CC – Cea +

 

Read More
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
fiFinnish
fiFinnish