Bulevardi 9C 34 FI-00120 Helsinki
+358 40589 7754
olli.ollila@pilgrim.fi

Blogi

Auttaa yritystäsi ansaitsemaan luottamusta

Hyvä mediaviestinnän suunnitelma auttaa viestijää ja vastaanottajaa

Viestintä- ja sisältötoimisto Pilgrim Edelman Affiliate tuki Kuuloliiton Esteettömyyden teemavuoden 2018 viestinnän suunnittelua. Päätavoitteena oli onnistua luomaan viestinnän keinoin konkreettinen kuva siitä, mitä esteettömyys tarkoittaa huonokuuloisille – miltä esteettömyys kuulostaa tai näyttää. Viestinnän suunnittelu kattoi sidosryhmä-, media ja someviestinnän alueet strategiselta operatiiviselle tasolle saakka. Suunnittelussa löydetyt pääviestit tulivat hyvin esiin Kuuloliiton esityisasiantuntija Esa Kalelan haastattelussa…
Read more

Raporteista eläviksi tarinoiksi: mitä on vaikuttava vastuuviestintä

Vastuusta viestitään jo tottunein ottein ja monilla yrityksillä on erillinen vastuullisuusosio verkkosivuillaan. Vastuusta myös raportoidaan yhä osaavammin, ja raportit ovat hyvä tapa kertoa jäsennellysti ja kattavasti tehdystä vastuutyöstä, joka mielellään löytyy jo liiketoiminnan ytimestä. Ei tehdä vain hyvää, tehdään myös hyvin. Vastuuviestinnän tehtävä ei kuitenkaan ole olla kuin staattinen, etsijälle löydettävissä oleva todistusaineisto. Sen tehtävä…
Read more

Sosiaalisen median murros, globaalin luottamuksen romahdus

Epäilyä, hämmennystä ja uusia suuntia Facebook muutti algoritmiaan ja toimintakäytänteitään orgaanisen tavoitettavuuden osalta, brändit eivät enää pääse esille yhtä vahvasti kuin aiemmin. Syynä muutokseen oli mm. Facebookin käyttäjien näkemys yritysten ja brändien liian voimakkaasta roolista. Muuttuuko maailma tämän seurauksena? Facebookin uutisvirran algoritmin muutoksilla pyritään tekemään alustasta käyttäjilleen merkityksellisempi. Uutisvirrassa näkyy enemmän sisältöä kavereilta, mutta vähemmän…
Read more

Kannoinko korteni kekoon globaalin ekokatastrofin pysäyttämiseksi vai jätinkö homman ”muiden hoidettavaksi”?

Heräsin tähän kysymykseen katsottuani viime viikolla Before the Flood -dokumentin, joka vei katsojan todistamaan ilmastonmuutoksen vääjämättömiä vaikutuksia. Dokumenttia luonnehdittiin myös sodanjulistuksena suuryhtiöiden lobbausta ja ilmastonmuutoksen olemassaolon kieltäviä tahoja vastaan. Jäin miettimään kokonaiskuvaa globaalin todellisuuden nurjasta kehityksestä, jonka toteutumista kaikki vastustamme, mutta jonka pysäyttämiseksi emme oikein tunnu löytävän tehokkaita ja konkreettisia keinoja. Yksilötasolla toteutuu usein ”forget…
Read more

Pari sanaa positiivisuudesta

Olen ottanut tavakseni kirjailla mietteitä kiitollisuudesta. Facebookissa kiersi aikoinaan kiitollisuushaaste, johon tulin haastetuksi ja haastoin itsekin ihmisiä mukaan. Heti alkuun huomasin kintereilläni kysymyksen siitä, onkohan tämä nyt jotenkin ällöä ja imelää. Samanlaisia viitteitä huomasin joillakuilla muillakin kiitosluetteloiden yhteydessä. Tuntuu, että haluamme, kuin varmuuden vuoksi, pitää kiitollisuuden niukkana. Ihmettelen, miksi. Liittyykö se kell’ onni on, se…
Read more

Uusi viestintäkulttuuri on täällä

Hei,  Suomessa luodaan uutta viestinnän kulttuuria. Haluamme rakentaa tätä kulttuuria myös organisaatiollenne. Moni yritys on jo kasvamassa oman alansa toimialamediaksi ja kohderyhmiä kerätään omille alustoille (verkkosivut ja some). Enää ei ylitetä vain uutiskynnystä, vaan myös Google-kynnys tulee osata ylittää.   Oikealla sisällöllä kannattavaa liiketoimintaa Viestinnän asiantuntijoina tavoitteemme on tarjota ratkaisuja yritysten ja organisaatioiden kysymyksiin, mitä…
Read more

Vastuuviestinnällä parempaa uutiskulttuuria ja maailmaa

Viestinnän haastavia tilanteita on monia: suora lähetys, isolle joukolle puhuminen, pienelle joukolle puhuminen, haastattelut kriistilanteessa jne. Yksi sellainen on myös, kun nuori ihminen kyselee vilpittömiä peruskysymyksiä. Vieläpä siitä aiheesta, minkä luulisi olevan kirjattuna omaan koodiin tai ainakin selkäytimeen. Yksinkertaiset kysymykset pakottavat selkeyteen ja omien ajatusten kirkastamiseen. Puhuja-automaatin herättelyyn: onko sanoillasi vielä relevanssia; tajuatko itse, mitä…
Read more

KYSELY: Mistä seuraat uutisia?

  Heinäkuun lopussa Morning Consultin (USA) julkaiseman tutkimuksen mukaan 42 prosenttia amerikkalaisesta aikuisväestöstä lukee uutisia Facebookista useita kertoja päivässä. Perinteisistä kanavista uutisia seuraa tutkimuksen mukaan 20 %, Google News:in kautta 15 % ja Twitterin kautta 12 %. Tämä koskee erityisesti nuoria aikuisia; 47 % alle 30-vuotiaista ja 52 % 30-44 -vuotiaista luottaa uutistarjonnassa Facebookiin. Lyhyellä…
Read more

Mistä luet uutisen?

Some on uusi etusivu Heinäkuun lopussa Morning Consultin (USA) julkaiseman tutkimuksen mukaan 42 prosenttia amerikkalaisesta aikuisväestöstä lukee uutisia Facebookista useita kertoja päivässä. Perinteisistä kanavista uutisia seuraa tutkimuksen mukaan 20 %, Google News:in kautta 15 % ja Twitterin kautta 12 %. Tämä koskee erityisesti nuoria aikuisia; 47 % alle 30-vuotiaista ja 52 % 30-44 -vuotiaista luottaa…
Read more

Ole oma mediasi!

Tänä päivänä moni asia on muutoksessa ja yksi ison myllerryksen kenttä on media. Kun jokainen meistä omine älylaitteinemme ja somekanavinemme on mobiili media, perinteisellä medialla on pulmia löytää juuri se haluttu sisältö ja niin käsiteltynä, että siitä halutaan maksaa – joko verovaroin tai suoraan. Muutos luo monia uusia tapoja toimia ja se tarjoaa uuden mahdollisuuden…
Read more

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial