Vaikka tunnetaidot ovat tänä päivänä yhä vahvemmin johdon agendalla, tunnekouluttaja Camilla Tuomisen mielestä edelleen puhutaan liian vähän siitä, kuinka tunteita voi hyödyntää asiakastyössä ja kuinka niillä voi ansaita kilpailuetua. Aina ei kuitenkaan ole itsestäänselvää, miten tunteita synnytetään.

– Tunteita luodaan ensisijaisesti olemalla aito, varsinkin hyväntahtoinen aitous on aseistariisuvaa. Toinen osapuoli aistii sinussa, että tuo on totta – tuo oikeasti tarkoitti tuota. Vilpittömyys, myötätunto ja se, miten sanoitamme jonkin asian, kun kerromme sydämestämme, poistavat vuorovaikutuksen varauksellisuuden. Tällaisesta jää mieliinpainuva kokemus. Jopa yhdellä sanalla voi olla tunnekokemuksessa merkitystä: ollaanko pahoillaan vai todella pahoillaan, kun jokin ei mennytkään asiakkaan kannalta hyvin. Kun ollaan todella pahoillaan, välitetään vilpitöntä tunnetta, minkä asiakas aistii – ja muistaa. Siinä ollaan jo kilpailuedun luomisen kynnyksellä.

Lue Camilla Tuomisen haastattelu asiakkaamme lautasliinatehdas Fiblonin sivuilta.

Share This