Ymmärrys datan arvosta ja sen tarpeellisuudesta lisääntyy yrityksissä jatkuvasti. Usein törmätään kuitenkin siihen, että yrittäjät ja markkinointipäättäjät eivät koe tietävänsä riittävästi datasta ja konkreettiset työkalut datan hyödyntämiseen ovat edelleen vieraita.

– Ei tämä niin hankalaa ole – kyse ei itseasiassa viime kädessä ole työkaluista, kyse on useimmiten johtamisesta, Pilgrimin kumppanin Kaleva Median myyntijohtaja Heidi Kananen sanoo.

Datalla ei onnistuta luomaan arvoa yrityksessä silloin, kun tekemistä ei johdeta liiketoiminnasta käsin, Kananen muistuttaa.

– Datan arvo jää hähmäiseksi, koska kukaan ei ota vastuuta datan tuottamisesta tai varmista kuka ja miten tietoa käytetään. Tyypillisesti IT-osasto ei tiedä, mitä tietoa myynnissä ja markkinoinnissa tarvitaan ja myynnin ja markkinoinnin henkilöt odottavat, että IT tuottaisi jotain hyödyllistä. Perinteiset johtamisen toimintamallit eivät tue datalähtöistä tekemistä, sillä loppukäyttäjiä samalle tietolähteelle löytyy usein eri puolilta organisaatiota. Tällöin kukaan ei johda tekemistä.

Lue koko blogi Kaleva Median sivuilta.
Share This