Pilgrimin uusi verkkoartikkelisarja Suomalaisyritysten luottamuksen juuret – vastuullisuus ennen, nyt ja tulevaisuudessa sukeltaa vastuullisuuden, vastuuviestinnän ja luottamuksen ansainnan juuriin tutkimalla suomalaisyritysten keinoja ansaita ja ylläpitää luottamusta toimimalla ja viestimällä vastuullisesti. Tietoa kerätään yritysten avainhenkilöhaastatteluilla ja artikkelit julkaistaan yksitellen noin kerran kuukaudessa Pilgrimin verkkosivuilla ja somekanavissa sekä Vastuulliset viestijät -LinkedIn-ryhmässä. Ensimmäinen, lautasliinatehdas Fiblonin tarina, julkaistiin tällä viikolla.

Sarjan yksi näkökulma on ajatus siitä, että ennen yritysvastuu oli konkreettisempaa kuin nykyisin. Tuotantolaitosten ympärillä elävät ihmiset ja kyläyhteisöt olivat konkreettisesti riippuvaisia toimijoista ja toimijat heistä, joten vastuullisuuden ja luottamuksen yhteys oli konkreettinen.
Riippuvuusside on ollut selkeästi kaksisuuntainen yritysten ja työntekijöiden välillä, eikä ympäröivä yhteiskunta ole ollut kaukaisella ulkokehällä, vaan hyvän elämän ihmisille ja yrityksille mahdollistava läheinen kokonaisuus, joka ansaitsi yritysten hyvää siinä missä toisinkin päin.

– Nykyisin yhteys yritysten, työntekijöiden, asiakkaiden ja yhteiskunnan välillä on abstraktimpi, kaukainenkin ja sidokset näkymättömiä. Kun yritysten ja ihmisten side oli ennen läheinen ja konkreettinen, on hyvä kysyä, onko vastuullisuus ja vastuuviestintä lähtökohtaisesti yhteisöjen ja yhteisen luottamuksen piirin rakentamista? Entä onko yhteisen luottamuksen piirin näkymä jotenkin kadonnut? Kun nykyisin viestitään ulospäin, puhutellaan kaukaisempia sidosryhmiä. Miten ne tuodaan omaan vaikutuspiiriin ja ollaan aidosti vastuussa heistäkin – ei vain omista työntekijöistä? Mitä tuo laajempi vastuu voisi olla, Pilgrimin sisällöntuottaja-toimittaja Nora Tamminen pohtii.

Pörssiyhtiöitä moititaan kasvottomuudesta, jollaista ennen ei sellaisenaan ollutkaan. Miten siis korporaatiokasvottomuudesta päästään uskottavuuteen nykypäivän keinoin?

Historian hyvää ei kannata häivyttää

Kaikki haastattelut keskittyvät kuvaamaan sitä, miten kussakin haastatellussa yrityksessä luodaan luottamusta toiminnassa, johtamisessa, asiakastyössä, markkinoinnissa ja viestinnässä.

– Verkkoartikkelisarjassa yritykset kertovat, kuinka arvokasta luottamus heille on ja miten sitä rakennetaan. Yritykset ovat luottamuksen luonnissa hyvin eri kohdissa ja on kiinnostavaa nähdä, onko luottamuksen ja vastuullisuuden poluissa yritysten välillä joitakin yhtäläisyyksiä ja toisaalta, löytyvätkö nykypäivän tai tulevaisuuden onnistumisen reseptit yritysten menneestä ajasta. Jatkuvaan kasvuun pyrkivässä maailmassa on hyvä huomata, että historian hyvää ei kannata häivyttää, Pilgrimin luottamusviestinnän asiantuntija Nina Alivirta sanoo.

Onko sinun yritykselläsi sopiva tarina Pilgrimin verkkoartikkelisarjassa kuvattavaksi? Tai tiedätkö sellaisen? Otamme mielellämme vastaan vinkkejä hyvistä yrityksistä haastateltaviksi verkkoartikkelisarjaan.


Share This