Pilgrimin affiliaattiemo Edelman julkaisi tällä viikolla globaalin sisällöntuotantokeskuksen, Edelman Studiosin. Studio pitää sisällään kaksi yksikköä: Ensimmäinen on ansaittua mediaa painottava Blue Room, joka luo nopeasti jaettavia uutis-, kulttuuri- ja ilmiösisältöjä. Toinen on tuotantoyhtiö Edelman Productions, joka erikoistuu kanavien ja yleisöjen yhdistämisen kautta tuotettuun sisältöön osana dataa ja oivalluksia tuottavia kampanjoita, joita aktivoidaan oman, ansaitun ja maksetun viestinnän avulla.

Samalla Edelman allekirjoitti yhteistyösopimuksen ranskalaisen videomediayhtiön Brutin kanssa. Brutin yleisö koostuu kahdesta miljardista ihmisestä 57 maassa, mikä takaa Edelman Studiosin tuottamille sisällöille varman ja kattavan jakeluverkoston. Edelman investoi uudistuksen yhteydessä myös VidMobiin, jonka avulla sisältöjä on mahdollista optimoida reaaliajassa.

Uudistuksen taustalla on kasvava tarve tavoittaa loppukäyttäjät suoraan – valtamedioihin kohdistuu yltyvä taloudellinen paine ja kustannusleikkausten jatkuessa uutishuoneet kutistuvat.

– Mediasuhteet ovat keskeinen osa Edelmanin ydinosaamista jatkossakin, mutta suoraan tavoittaviin sisältöihin keskittyminen on median murroksen sanelema välttämättömyys, kertoo Edelmanin toimitusjohtaja Richard Edelman.

Nykyajan viestinnäntekijät eivät kirjoita lehdistötiedotteita, vaan pohtivat, miten jokaisesta ideasta voidaan tehdä tarina, joka suostuttelee, inspiroi ja kouluttaa. Tämä on viestinnän taidetta, joka yhdistelee rationaalista ja emotionaalista kerrontaa.

– Markkinat ovat kiinnostuneita datalähtöisestä ja edullisesta sisällöstä, joka tuotetaan optimoidussa mittakaavassa ja tahdissa. Olemme lähestymässä ajatusta, jonka CBS Newsin entinen toimitusjohtaja Andrew Heyward vuosikymmen sitten kiteytti: jokaisen yrityksen tai brändin tulisi olla oma mediayhtiönsä. Annamme asiakkaille mahdollisuuden luoda ja omistaa kertomuksensa, mikä herättää huomiota, koska he voivat kommunikoida samalla vauhdilla, jolla katsojat tänä päivänä kuluttavat tietoa. Toimimme uutisten nopeudella ja tuotantotiimillämme on poliittisen kampanjan mentaliteetti, jonka pääperiaatteina ovat nopeus, jaettavuus ja tarkkuus, Edelman kiteyttää.

Edelmania Suomessa edustava Pilgrim Oy on liiketoiminnassaan samoilla linjoilla.

– Perinteisen mediaviestinnän osuus kaikessa työssämme on selvästi vähentynyt. Samalla, kun arvostamme osaamistamme sillä saralla, keskitymme yhä vahvemmin mietittyihin sisältöihin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Median murros on jatkunut pitkään ja sen seurauksena media yritysten viestinnän julkaisualustana on muuttunut vuosi vuodelta haasteellisemmaksi. Samalla digitalisaation ja nyt pandemian johdosta yhä suurempi osa kaupasta siirtyy verkkoon, mikä lisää online-kaupankäyntiä tukevien verkkosisältöjen tarvetta entisestään, Pilgrimin liiketoimintajohtaja Nina Alivirta sanoo.

Lue lisää.

Share This