Tärkein asia, mistä kaikki me viestinnän asiantuntijat voimme aina ja nyt erityisesti pitää huolta, on varmistaa, että päätökset perustuvat tosiasioihin – eivät fiktioon. Siitä, että liikkeellä on vain ja ainoastaan oikeaa, varmistettua tietoa.

Edelmanin Luottamusbarometrin
opit on hyvä ottaa viestinnän suunnittelussa, toteutuksessa ja johtamisessa käyttöön. Tutkimuksen mukaan ”työnantajani” on luotetuin instituutio ja ”toimitusjohtajani” odotetaan keskustelevan ajankohtaisista yhteiskunnallisista aiheista.

Alla seitsemän kohtaa, jotka huomioimalla yritykset ja yhteisöt ylläpitävät luottamusta viestinnän keinoin poikkeustilanteessa:

– Tee toimitusjohtajasta viimeistään nyt yrityksesi keulakuva, jonka tehtävä on käydä vuoropuhelua työntekijöiden ja kaikkien asiaankuuluvien sidosryhmien kanssa. Jos toimitusjohtaja vaikenee, yritys ei ansaitse luottamusta sisäisesti eikä ulkoisesti – varsinkaan poikkeustilanteessa.

– Perusta työntekijöiden ja sidosryhmien välille aktiivisesti päivitettävät viestinnän kanavat, jotta kaikki pysyvät ajan tasalla ajankohtaisista muutoksista. Muista varmistaa tietojen oikeellisuus!

– Älä oleta, että kaikki seuraavat mediaa tai viranomaislähteitä samalla tavalla ja muista, että oman yrityksesi tilanteista voit kertoa vain sinä. Ole aktiivinen, älä anna huhuille elintilaa.

– Vastaa kysymyksiin heti

– Korjaa väärät tiedot heti

– Nimeä henkilö, johon työntekijät voivat olla yhteydessä, jos heillä on koronaviruksen ehkäisyyn työtilanteissa liittyviä kysymyksiä

– Muista työyhteisön turvallisuuden varmistaminen: jos työntekijät mieluummin työskentelevät etäyhteydessä tai eivät matkusta, tarjoa heille tämä mahdollisuus ja kommunikoi siitä avoimesti. Tämä tieto voi olla olennainen myös asiakkaillesikin.

Jos kaipaat apua, voit olla yhteydessä meihin!

Olli Ollila
toimitusjohtaja
olli.ollila(a)pilgrim.fi
p. 040 589 7754

Share This