Epävarmoina aikoina kuluttajien, yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien – eli meidän ihmisten – luottamus yrityksiin ja yhteisöihin voi olla koetuksella. Toimialasta riippuen haasteet vaihtelevat, mutta useimmat yritykset hyötyvät luottamuksen rakentamisesta tai vahvistamisesta jollain tapaa.

Pilgrim, Edelman Affiliate, on luottamusviestintään erikoistunut viestintä- ja sisältötoimisto. Olemme järjestäneet kansainvälisen Edelmanin Trust Barometerin ympärille vuosittaista Luottamusaamua jo vuodesta 2014 alkaen. 

Luottamusviestintä lyhyesti:

  • Luottamusviestinnän tavoitteena on kertoa niistä positiivisista ja tulevaisuuteen katsovista teoista, joita yrityksesi tekee tai on aina tehnyt, ja kasvattaa tätä kautta haluttujen kohderyhmien luottamusta toimintaan.
  • Luottamusviestintä kohtaa tilanteet suoraan. Epävarmuuden aikoina vahvistetaan sidsoryhmien luottamusta kertomalla heidän huolenaiheisiinsa liittyvistä kysymyksistä. Esim. koronaviruksen aikana on hyvä kertoa vaikkapa hygieniatyöstä.
  • Ole oman sanomasi valtias. Omilla kanavillasi saat kertoa juuri niistä asioista ja juuri niin perusteellisesti kuin tahdot. Viestin perille menemiseksi se kannattaa kuitenkin paketoida houkuttelevaksi käyttämällä monipuolisesti tekstiä, kuvia ja videoita. Muista journalistinen laatu ja objektiivisuus myös omissa sisällöissäsi, sillä kukaan ei usko kerskujaan.
  • Mediaviestintä ei ole viestinnän ainoa muoto. Se on järkevää joidenkin aiheiden kohdalla, mutta kaikki aiheet eivät mediaa kiinnosta tai sinne sovi.
  • Kriisiviestintä voi olla tarpeeseen etenkin, jos kaksi ensimmäistä kohtaa eivät ole onnistuneet.

Jos kaipaat apua luottamusta luovien sisältöjen tuottamiseen, mediaviestintään tai kriisiviestintään, niin ota yhteyttä ja räätälöimme toiveidesi mukaisen luottamusviestinnän ratkaisun!

Lisätiedot: Nina Alivirta, nina.alivirta(a)pilgrim.fi, p. 040 589 7752




Share This