Viestintä on vuorovaikutusta, näin tiedämme jo sanoa. Uskomme, että vuoropuhelu lujittaa siteitä sidosryhmien kanssa ja luo luottamusta. Näin varmasti onkin. Mutta kun perinteisen viestinnän traditio on vahva, miten alkuun vuoropuhelussa?

Kuuntelu on hyvän vuoropuhelun keskeinen elementti. Tiedon lähettämisen sijaan voisikin silloin tällöin kysyä ja kuulla kohderyhmiltään, mitä he oikeasti haluavat tietää ja millaista tietoa tarvitsevat.

Hyvin laadittu kysely on toimiva työkalu vaikkapa toimittajien kuulemiseen ja olemme viime aikoina saaneet hyviä kokemuksia niistä. Kun kysely laaditaan ja jaetaan mietitysti, se aidosti auttaa sekä kyselyn lähettäjää että vastaanottajaa.

”Kiva, kun kysytään!”, kommentoi eräs kyselymme vastaanottanut. 

Mikäli haluat yrityksellesi hiukan tarkempaa kuvaa siitä, mitä tietoa tärkeille kohderyhmillesi on hyvä toimittaa ja miten, kerromme mieluusti lisää kyselyistämme. Parhaimmillaan niillä edistetään jo sitä vuoropuhelua, mihin monet pyrkivät mutta missä kaivataan vielä lisää työkaluja ja toimintamalleja.

Kysyvä ei tieltä eksy on sanonta, joka pitää hyvin paikkansa tässäkin – kunhan tietää mitä ja miten kannattaa kysyä.

Ilolla palveluksessa ja kuulolla!

Nina Alivirta
Liiketoimintajohtaja, luottamusviestijä
Pilgrim, Edelman Affiliate
Aleksanterinkatu 15 B, 00100 HKI
nina.alivirta(at)pilgrim.fi
p. +358 40 589 7752 
www.pilgrim.fi

Share This