Vaikuttajayhteistyö on tänä päivänä itsestäänselvä viestinnän ja markkinoinin kanava siinä missä yrityksen oma media ja perinteinen media. Business Insider Intelligence povaa vaikuttajamarkkinoinnin arvon kasvavan alana viime vuoden 8 miljardista dollarista peräti 15 miljardiin vuoteen 2022 mennessä.

Kansainvälisen affiliaattiemomme Edelmanin 10 Trends Influencing 2020 -raportti tekee katsauksen kymmeneen kehityssuuntaukseen, jotka näkynevät tänä vuonna viestinnässä ja markkinoinnissa. Ovatko nämä ilmiöt jo sinun yhteisöllesi tai yrityksellesi tuttuja?  

1. Kuunteletko sinäkin?

Podcastit ovat viimein lyöneet läpi, ja hyvien podcastien tekijät tekevätkin jo rutiinilla sponsoroituja jaksoja kuulijoilleen. Alku- tai loppumainosten lisäksi myös keskustelun lomaan nivottu natiivisisältö on helppo saada toimimaan. Kiinnostus podcastien kuuntelemiseen ja myös tekemiseen kasvaa, kun niiden julkaisuun tarvittavat välineet ovat parantuneet ja ammattitasoista apua niiden tekemiseen on yhä enemmän saatavilla.

2. Onko teillä jo oma brändilähettiläs?

Vaikuttajayhteistöissä autenttisuus on tärkeää. Yhä useampi brändi onkin havainnut, että pitkäjänteinen vaikuttajayhteistyö on yksittäisten postausten muodossa räiskähtelevää hakuammuntaa tehokkaampaa. Monella brändillä on jo omia somelähettiläitään, jotka tuottavat yleisöään kiinnostavaa säännöllistä sisältöä sovituista tuotteista tai palveluista. Johdonmukainen ja jatkuva yhteistyö luo yleisön luottamusta vaikuttajaan ja siten myös sponsoroituihin sisältöihin ja vaikuttajan suosituksiin. Pitkäkestoinen lähettilästyö antaa influensserille enemmän aikaa suunnitella postauksiaan, jolloin ne koukuttavat seuraajien huomion paremmin.

3. Tunnetko vaikuttajan tyylin omaksesi?

Milleniaalien ja Z-sukupolven edustajien epäluottamus vaikuttajia kohtaan on kasvussa ja tarkkaavaisuus sisältöjen luojia kohtaan on kovaa. Yhä useampi seuraaja (ja vaikuttaja!) kokee sosiaalisen median sliipatuksi stailatun elämän ahdistavana ja painostavana. Niinpä vaikuttajan itse kehittämä oma linja ja aitous luovat samaistuttavuutta, jonka seuraajat voivat hyväksyä. Vain tähän linjaan solahtavat brändit voivat onnistua vaikuttajayhteistyössä ilman, että yleisö kokee viestin keinotekoiseksi ja päälle liimatuksi.  

4. Luulitko, että enemmän on enemmän?

Mikro- ja nanovaikuttajilla on paljon hyväksi havaittuja puolia: pienten seuraajamäärien vuoksi yhteistyösopimukset tulevat markkinoijalle edulliseksi, seuraajat ovat sitoutuneempia pienvaikuttajien sisältöihin, ja kohderyhmiä on mahdollista rajata tarkemmin. Yhden supersuositun vaikuttajan hinnalla saa runsaasti pienvaikuttajia, jotka tavoittavat kiinnostuneet kohderyhmät laajalti.

5. Oletko varautunut someshoppailuun?

Viime vuonna betaversiona kokeilussa ollut Checkout on Instagram on tarkoitus saada tänä vuonna laajempaan käyttöön. Ominaisuuden avulla käyttäjät voivat tehdä ostoksia poistumatta Instagram-sovelluksesta. Tässä piilee kiinnostavia mahdollisuuksia: brändit voivat lisätä myyntiään ja seurata sitä hyvin tarkasti, ja vaikuttajat voivat saada lisää tuloa ottamalla provision tilinsä kautta myydyistä tuotteista. Win-win!

6. Ethän usko valevaikuttajaa?

Vaikuttajatilien kaappaaminen ja jopa valevaikuttajat ovat sotkeneet someviestintää ja -markkinointia viime aikoina. Vaikuttajien todentaminen onkin yhä tärkeämpää, ja vakavasti otettavat brändit pyrkinevät jatkossa tekemään yhteistyötä vain sellaisten vaikuttajien kanssa, joiden tilit on autentikoitu. Omien kävijätietojen luovuttamisesta kieltäytyminen alkaa tehdä todellista hallaa vaikuttajalle.

7. Maksatko vain sisältöjen tekemisestä vai myös niiden näkymisestä?

Pelkkä vaikuttajan postaukseen luottaminen ei enää riitä, sillä orgaaninen näkyvyys eri kanavissa heikkenee jatkuvasti. Siksi yhteistyöpostauksen mainostamisen tulisi kuulua itsestään selvästi vaikuttajapakettiin. Buustattu näkyvyys on lisäksi helppo kohdentaa sijainnin, iän ja kiinnostuksen kohteiden mukaan oikeille silmille.

8. Osaatko mitata tuloksia?

Instagram on piilottamassa tykkäykset näkyvistä ja bottitilit hämäävät vaikuttajien todellisia seuraajalukuja. Tykkäykset ja seuraajamäärät eivät olekaan hyviä mittareita onnistuneen yhteistyön takaamiseksi. Ostoslinkit, alekoodit ja kampanjasivut sen sijaan todentavat nopeasti, millainen vaikutus vaikuttajalla on ollut myyntiin.

9. Muistitko tietosuojan?

GDPR:n myötä yritysten on kerrottava, miten asiakkaiden tietoja säilytetään ja käytetään. Myös vaikuttajien on tunnettava asiaa sen verran, että he pystyvät turvaamaan seuraajiensa tietosuojan asianmukaisesti. Yrityksen on varmistettava, että vaikuttajayhteistyö ei riko pelisääntöjä.

10. Haluatko tavoittaa nuoret aikuiset?

Z-sukupolvi eli 1990- ja 2000-luvulla syntyneet ovat monelle brändille kiinnostava (ja suuri) kohderyhmä. Ikäluokka on vanhempia kiinnostuneempi visuaalisista sisällöistä, etenkin videoista. Myös yritysten on syytä miettiä, miten omia viestejä saisi läpi videoiden ja livelähetysten muodossa. Erityisen tärkeä kanava tälle ikäluokalle on räjähdysmäisesti kasvava TikTok, jota markkinoinnissa ja viestinnässä hyödynnetään vasta vähän.

Jos kaipaat apua vaikuttajayhteistyöhön suunnitteluun ja toteutukseen, ota yhteyttä!

Share This