Vastuuviestinnällä parempaa uutiskulttuuria ja maailmaa

Viestinnän haastavia tilanteita on monia: suora lähetys, isolle joukolle puhuminen, pienelle joukolle puhuminen, haastattelut kriistilanteessa jne. Yksi sellainen on myös, kun nuori ihminen kyselee vilpittömiä peruskysymyksiä. Vieläpä siitä aiheesta, minkä luulisi olevan kirjattuna omaan koodiin tai ainakin selkäytimeen.

Yksinkertaiset kysymykset pakottavat selkeyteen ja omien ajatusten kirkastamiseen. Puhuja-automaatin herättelyyn: onko sanoillasi vielä relevanssia; tajuatko itse, mitä puhut? Erittäin tarpeellista ja virkistävää, jonkinlainen viestinnän lakmustesti. Tuleville sukupolville kerrottaessa jos milloin sanoilla on painoarvoa.

En tiedä, kuinka onnistuin, mutta tässä vastauksiani kesätyöntekijän kysymyksiin siitä, mitä ja millaista on vastuullisuus ja vastuuviestintä. Väitän, että kertomalla siitä, kuinka ja miten teemme hyvin, voimme luoda parempaa uutiskulttuuria ja sitä kautta parempaa maailmaa.

Valoisaa alkua viikkoon!

T. Nina Alivirta, Pilgrim Edelman

Kirjoittaja on viestintä- ja sisältömarkkinointitoimisto Pilgrim Edelmanin strategiajohtaja ja vastuuviestinnän asiantuntija.

Share This

Kommentoi