Porkkalankatu 22 A FI-00180 Helsinki
+358 40589 7754
olli.ollila@pilgrim.fi

Raporteista eläviksi tarinoiksi: mitä on vaikuttava vastuuviestintä

Auttaa yritystäsi ansaitsemaan luottamusta

Raporteista eläviksi tarinoiksi: mitä on vaikuttava vastuuviestintä

Vastuusta viestitään jo tottunein ottein ja monilla yrityksillä on erillinen vastuullisuusosio verkkosivuillaan. Vastuusta myös raportoidaan yhä osaavammin, ja raportit ovat hyvä tapa kertoa jäsennellysti ja kattavasti tehdystä vastuutyöstä, joka mielellään löytyy jo liiketoiminnan ytimestä. Ei tehdä vain hyvää, tehdään myös hyvin.

Vastuuviestinnän tehtävä ei kuitenkaan ole olla kuin staattinen, etsijälle löydettävissä oleva todistusaineisto. Sen tehtävä on luoda tulevaisuutta ja kertoa malleista siitä, kuinka ympäristöä, ilmastoa, ihmistä ja talouden rakenteita äärimmilleen viemättä rakennetaan maailmaa, joka on olemassa vielä tulevillekin sukupolville. Simppelisti ilmaisten sen tehtävä on siis luoda kulttuuria, joka auttaa huomioimaan maailman oman tekemisen ympärillä ja sitä kautta huolehtimaan jopa omaa tekemistäkin tärkeämmästä: tulevaisuudesta.

Ei ole siis sama, miten vastuutyöstä viestitään; sillä on paljon hyvää annettavaa esimerkkien kautta. Liian usein vastuutyötä ja –viestintää pidetään jotenkin raskaana ja vaikeanakin alueena, mutta sen ei suinkaan tarvitse olla sitä. Raportointiin ja hiilijalanjäljen mittaamiseen löytyvät omat asiantuntijansa ja vaikuttavaan, innostavaan vastuuviestintään omansa. Lähtökohtaisesti vastuullisuudesta voi innostua myös itse – siinähän on kyse pelkästään kiistatta hyvistä jutuista.

Jaan tässä huomioitani vastuuviestinnästä ja siitä, miten sitä voi toteuttaa vaikuttavasti. Ajatukset kumpuavat omasta työstäni sekä monien yritysten kanssa käydyistä keskusteluista.

Kerro yhdessä!

Viestinnän perinne on lähettää viesti vastaanottajalle. Nyttemmin peräänkuulutetaan ja haetaan jo vuoropuhelua. Edelleen silti enimmäkseen kerrotaan yksin, lauletaan sooloa. Se ei kuitenkaan ole aina relevanttia eikä menestyksekästäkään – siitä yksinkertaisesta syystä, että harva yritys tai yhteisö tekee asioita vain itsekseen.

Kun tehdään yhdessä, on perusteltua kertoakin yhdessä. Taktisesti ajatellen samalla yhdistetään yleisöjä sosiaalisessa mediassa sekä madalletaan uutiskynnystä perinteiselle medialle suunnatuissa viesteissä. Tämä ei ole ollenkaan hassumpi seuraus, kun halutaan saada parempaa tulevaisuutta rakentavia viestejä ihmisten tietoisuuteen.

Isot vakavat vai pienet hauskat?

Viestinnän tapa vastuuasioissa on usein vakava. Se saakin olla asiallinen, mutta hauskuus ei ole haitta tärkeidenkään asioiden iskostamisessa. Kumpaan asiaan tartut itse mieluummin: vaikealta ja monimutkaiselta vaikuttavaan vain innostavaan uutta luovaan? Kyse on inhimillisistä tekijöistä; luota niihin ja käytä itseäsi viestin koeyleisönä. Suorititko vain annetun tehtävän vai innostuitko?

Vaikka vastuuviestinnällä luodaan tulevaisuutta ja rakennetaan maailmaa, ei sen kerronnan tarvitse koskea vain suuren kokoluokan aiheita – itse asiassa usein päinvastoin. Pienet asiat taipuvat helpommin tarinoiksi ja voivat toimia ikkunoina suurempiin kokonaisuuksiin.

Vastuullisuus ja visuaalisuus

Verkkosivut voivat olla myös viestinnällisesti ja visuaalisesti kiinnostavat. Hyvin usein vastuusta viestitään tekstillä ja infograafeilla, mutta kiinnostavaa kuvituskuvaa (valokuvan tai videon muodossa) on vastuullisuudesta ja vastuuviestinnästä joskus vaikeaa löytää. Vastuullisuuden visuaaliseen suunnitteluun kannattaa kuitenkin satsata, sillä kuvien voima, erityisesti somessa, on yleisesti tiedossa. Oivaltavan ja herättävän kuvan avulla osa viestistä voi tavoittaa kohderyhmänsä ilman sanoitustakin.

Somessa saa uskaltaa

Oma kokemukseni on, että ihmiset haluavat kiinnittyä hyvään. Hyvässä ei ehkä ole samankaltaista draamaa kuin kohu- ja kauhistelujournalismissa, mutta se tarjoaa mahdollisuuden toimia hyvien asioiden advokaattina ja suunnannäyttäjänä.

Hyvän huomaaminen ja näiden esimerkkien tarjoileminen tuo merkityksellisyyttä omaan työhön, joka somessa voi olla palvelua: näin voimme tehdä paremmin. Siksi somessakaan vastuuviestintä ei saisi olla sormenheristämistä ja virheiden paljastamista, vaikka epäkohtiin voi puuttuakin. Eteenpäin mentäessä tärkeää ei ole vain virheiden korjaaminen vaan hyvien innostavien esimerkkien kautta polun tulevaisuuteen rakentaminen.

Yritysvastuu 2018 -tutkimuksessa paljastui mm., että vastuullisuuden liiketoimintahyödyt ovat jo suuremmat, kuin siihen käytetyt resurssit. Olemme siis oikealla tiellä; vastuullisuus on lähellä liiketoiminnan ydintä. Jotta se loksahtaa siihen lopullisesti ja kokonaan, tarvitaan vaikuttavaa vastuuviestintää, missä yksi ihminen kertoo toiselle, mitä polkua pitkin päästään yhdessä eteenpäin.

Nina Alivirta
vastuuviestinnän asiantuntija, osakas
Pilgrim Oy
nina.alivirta(at)pilgrim.fi
p. 040 589 7752

Please follow and like us:

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial