Viestintätoimisto Pilgrim, vastuullisuusviestintää, sisältötuotantopalvelut,

Pilgrim on uudistanut nettisivustonsa, eikä pelkästään sivujaan, vaan jotain uutta on tullut mukana. Me olemme uudesta lapsestamme kovin ylpeitä ja innostuneita. Olemme luoneet ainutlaatuisen, erilaisen ja meille sopivan palvelukonseptin nimeltä Pilgrim Messengers. Se on ammattikirjoittajia, toimittajia, tuottajia, kuvaajia, juontajia, uutistenlukijoita, bloggaajia, vloggaajia… Sisällöntuottajia, joita tarvitaan koko ajan enemmän yritysten ja yhteisöjen avuksi. Pilgrimin lähettiläät on tarkoin valittuja sisällöntuotannon ammattilaisia, joilla on samanlainen näkemys ja halu luoda hyviä uutisia, kuin mitä Pilgrim on halunnut tehdä jo pidemmän aikaa. Ennen meitä Messengereitä. Minähän olen yksi heistä. Kun meitä on monta, me saamme enemmän aikaiseksi. Yhdessä tekemällä.

Pilgrimin polku vastuullisuusviestinnän sanansaattajana kantaa hedelmää. Vastuulliset Viestijät –ryhmä perustettiin LinkedIN:in vuonna 2009 ja ryhmä kasvaa. Strategiajohtaja Nina Alivirran perustamassa ryhmässä on jo yli 1000 jäsentä. Vastuullisuusaamuja järjestetään kahdesti vuodessa. Vastuullisuudesta ja hyvistä teoista julkisesti viestiminen kohottaa yrityksen imagoa ja arvoa ulkoisesti, mutta se tekee erityisen hyvää sisäisesti. Kuinka moni työntekijä ei haluaisi olla mukana hyvän tekemisessä? Kuinka moni yritys muistaa viestiä omasta hyvästä tekemisestään myös sisäisesti? Vastuunkantaminen ei ole taakka tai pakollinen muodollisuus. Se on mahdollisuus. Se on iloinen asia, kaunis asia ja erityisesti se on kunnioitettava asia. Kaiken tämän lisäksi hyvän tekeminen on ihmeellinen asia, se nimittäin koukuttaa. Hyväntekijöiden kanssa tuntee itsekin olevansa arvokas.

Tämä on yksi merkittävä asia tämän päivän työntekijöiden hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja työn motivoinnissa. Työn keskittyessä yhä isommissa määrin digitaaliseen toimintaan, työn merkityksellisyys alkaa askarruttaa. Istuessani päivästä toiseen jonkun päätelaitteen edessä, en usko tekeväni mitään tärkeää tai merkityksellistä. Kun päätelaitteessa näkyy päivän mietelause tai ajatelma jostain sielua koskettavasta, se leviää sosiaalisessa mediassa salaman nopeudella. Ihmisillä on tarve saada kosketus omaan sisimpäänsä muiden koskettamisen kautta. Viestillä voi olla vastaanottajapäässä suurikin merkitys, se voi joskus muuttaa elämän suuntaa. Hyvän viestin eteenpäin lähettäminen on aina askel kohti parempaa.

Asiat, joista ei puhuta ääneen, jää noteeraamatta. Luin juuri artikkelin, missä suomalaiset vanhukset elävät köyhyyden rajoilla. He syövät ensimmäisenä päivänä perunan, seuraavana perunankuoret koska rahaa on niin vähän. Meidät on opetettu olemaan hiljaa, vaikenemaan. Meillä on väärä käsitys epäoikeudenmukaisuuksien ääneen viestimisestä, sitä on pidetty jollakin tapaa negatiivisena. Myös uutisten sävyt ovat usein negatiivisia. Ei osata kertoa tarpeeksi rakentavasti. Vai emmekö me vain osaa ajatella rakentavasti?

Jos asiat haudataan pöytälaatikoihin tai niistä ei puhuta, emme opi mitään. Siksi on tärkeää oppia kertomaan hyvistä asioista, hyvällä ja positiivisella tavalla, jotta me oppisimme näkemään hyvän merkityksen laajemmassa mittakaavassa. Vastuullinen tekeminen kantaa hedelmää vuosien päähän. Se ei ole päiväperhonen. Kun yksi tekee, muutkin innostuvat. Yhdessä on paljon mukavampaa. Silloin tulee hassuteltuakin enemmän. Innostumisesta vasta hyvää syntyykin. Ja kun oikein iso joukko innostuu, sillä täytetään stadioneita ja kaadetaan muureja. Vaikka kaikki alkaisikin niin pienestä kuin sormien kosketuksesta näppäimistöön.

Sovitaan vielä lopuksi, että tänään sinulla on jostain syystä vaan erittäin hyvä päivä. Oli mitä tahansa tapahtunutkin, niin jotain hyvää varmasti löydät? Se, että kahvi on hyvää tai pääset illalla sohvalle lasten kanssa tai kuulit hyvän kappaleen, jota hyräilit? Jo ajatus tästä, hyvästä päivästä ja hyvästä hetkestä, on vienyt eteenpäin jotain hyvin merkittävää. Lukiessasi loin viestiä sinulle.

Jos sain sinut sisäisesti hymyilemään, onnistuimme yhdessä. Ehkä sinä hymyilet vielä vierustoverillesi, ja hän seuraavalle…

Share This

Kommentoi