Porkkalankatu 22 A FI-00180 Helsinki
+358 40589 7754
olli.ollila@pilgrim.fi

Pilgrimin hyvinvointimalli: ensimmäinen asiakas on oma työntekijä

Auttaa yritystäsi ansaitsemaan luottamusta

Pilgrimin hyvinvointimalli: ensimmäinen asiakas on oma työntekijä

Hyvinvoinnista on tullut suorituskeskeistä ja näyttöjä ikään kuin vaaditaan oman tuloskunnon todistelun pitimiksi. Sillä, mitä kutsutaan hyvinvoinniksi, on usein selkeä utiliteettinäkökulma yritykselle: on tärkeää voida suorittaa työtehtäviä tarvittaessa pitkäänkin normaalin jaksamisen rajan, työajan, ylikin.

Kärjistän, mutta tällaisia tendenssejä on aistittavissa. Hyvinvoinnin yhtälö rakentuu liikuntapainotteiseksi ja mitä rankemmin treenaat, sitä kuumempi paketti olet työmarkkinoilla.

On ihan ok yritykselle tukea työntekijän hyvinvointia, mutta ei ylisuoritukset kiikarissa, vaan tasaista työssä jaksamista varten ja monipuolisesti.

Ylikuntoiluvimmaan yhdistyy myös minäkuvan kiillottaminen. Hyvinvointiajattelu on paikoin melkeinpä hysteerisellä pohjalla. Lopetin äskettäin erään hyvinvointivaikuttajan seuraamisen, kun marjojen sellaisenaan nauttiminen piti ansaita pitkällä juoksulenkillä.

Jokainen hurahtaa vapaasti mihin tahansa lajiin, mutta hurahtaminen ja hyvinvointi eivät ole yksi ja sama asia. On tärkeää puhua oikeista asioista oikeilla nimillä.

Luultavimmin työhyvinvoinnissakin kyse on perusasioista, ei sirkustempuista tai suorittamisesta. Ja tunnistamisesta: mitkä ovat juuri meidän työyhteisössämme niitä seikkoja, jotka rohmuavat jaksamisen varastoja ja kasvattavat kasaa pään päälle?

Konsulttityössä ainakin yksi keskeinen jaksamista ja työn laatua syövä tekijä on työajan jäsentymättömyys ja ajan venyminen varkain: kuin kirjoittamaton velvollisuus olla aina palveluksessa ja vastailla meileihin iltamyöhään, vaikka usein työpäivä on alkanut jo ennen kahdeksaa.

Kiire ja tauottomuus kostautuu erityisesti laadukkaan ajattelun vähenemisenä, sillä ajattelu vaatii aikaa. Kun palvelualttiuden hengessä vain reagoidaan ja suoritetaan, unohdetaan asiakastyössä tärkeä ulos- ja eteenpäin katsominen. Näin päädytään siihen, että koko ajan ja joka suunnassa on kiire, eikä hyvin tekemiselle jää mahdollisuuksia – tämä ei ruoki motivaatiota eikä laadukkaasta työstä kumpuavaa hyvää asiakassuhdettakaan.

Itse arvostan tietoista ajankäyttöä ja mielekästä työskentelyn tapaa, jossa ensimmäinen arvo, mitä asiakkaalle tuotamme, on ajattelu. Siihen saakin mennä aikaa, sillä harva asia hyötyy kiireestä. Tuloksekas asiakassuhde onkin siis työntekijän ja toimeksisaaneen hyvinvoinnin juuressa kiinni.

Kevätkauden viimeisessä viikkopalaverissamme ennen lomia päivitimme juuri hyvinvoinnin mallejamme näiden linjausten mukaan. Tässä kohdin sanonta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pitää hyvin paikkansa. Hyvinvoiva ja järkevässä aikataulussa töitään suunnitteleva ja tekevä ihminen on asiakkaan projektin laadun varmin tae.

Hyvinvoivia ja kiireettömiä kesäpäiviä toivotellen,

Nina

Please follow and like us:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial