Mitä voimme oppia laajennetusta todellisuudesta Pokémon GO -pelin avulla

Pokémon GO –pelistä on tullut maailmanlaajuinen ilmiö lyhyessä ajassa. Muutamassa viikossa Nintendon laajennetun todellisuuden (augmented reality) peli on noussut suosituksi puheenaiheeksi ja aiheuttanut nostalgia-aallon. Peliä on ladattu arviolta 7,5 miljoonaa kertaa pelkästään Yhdysvalloissa. Lisäksi se on ohittanut suosiossa deittiapplikaatio Tinderin ja pelin parissa vietetty aika lähentelee Instagramissa ja Snapchatissa vietettyä aikaa. Niin, ja Nintendon osake on noussut pilviin uuden pelin myötä.

5 asiaa, jotka olemme oppineet Pokémon GO:n avulla laajennetusta todellisuudesta

  1. Teknologia on täällä

Usein ajatellaan, että laajennettu todellisuus edellyttää kalliita laitteita ja headsettejä. Todellisuudessa kaikkein väkevin laajennetun todellisuuden tekniikka on usein taskussasi – nimittäin älypuhelimessa. Pokémon GO:n menestys on suuri voitto laajennetulle todellisuudelle konseptina, sillä miljoonat ihmiset ovat tutustuneet siihen pelin avulla. Laajennetusta todellisuudesta on vikkelästi tulossa osa arkeamme.

  1. Niin ovat markkinatkin

Yhdysvaltojen laajeennetun todellisuuden bisnes tulee olemaan arvoltaan noin 120 miljardia dollaria vuoteen 2020 mennessä. Tätä ei enää voi kutsua hypetykseksi.

  1. Se ei rajoitu käyttäjän olohuoneeseen

Pokémon GO on näyttänyt, että laajennetun todellisuuden pelit voivat saada ihmiset liikkeelle ja vuorovaikuttamaan keskenään tosielämässä. Peli nimittäin edellyttää käyttäjiä lähtemään liikkeelle kartuttaakseen kokemusta, saadakseen tavaroita ja tietenkin metsästääkseen pokémoneja, ”gotta catch them all”!

Kun yhä useammat laajennetun todellisuuden pelit tulevat markkinoille, on mahdollista hyödyntää sitä, että pelaajat lähtevät kotoaan pelatakseen peliä. Tämä on yksi suurimmista eroista laajennetun todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden välillä, sillä virtuaalitodellisuus edellyttää käyttämään laseja ja saa pelaajan irtautumaan todellisesta ympäristöstä.

  1. Mahdollisuuksia brändeille ja yrityksille

Siinä missä Nintendo ja Google ovat tehneet omaisuuden Pokemon GO:n avulla, applikaatiolla on positiivinen vaikutus myös pienten yritysten menestykselle niiden niin niin halutessa. Eräs pelin ominaisuuksista on ympäristöstä löytyvät pokéstopit, joista pelaajat saavat tavaroita, kuten poképalloja ja munia, joista kuoriutuu pokémoneja kun pelaaja on kävellyt tietyn matkan. Yritykset, joilla on oma pokéstop ovat kokeneet asiakasryntäyksen. Yritykset voivat kiihdyttää asiakasvirtaa myös ostamalla Luren eli houkittimen, joka kutsuu puoleensa villejä pokémoneja pokéstopille ja tuo näin pokémonien perässä ravaavia pelaajia potentiaalisiksi asiakkaiksi. Yritykset ovat hyödyntäneet applikaatiota myös markkinoinnin saralla. Jotkut antavat alennusta pelissä olevien tiimien jäsenille tai edellyttävät ostoa ennen pokémonin nappaamista. Enemmän pokémoneja, enemmän ihmisiä, enemmän rahaa.

  1. Haasteita odotettavissa

Pelin käynnistyessä ruutuun ilmestyy kuva puhelimen ruutua tuijottavasta henkilöstä matkalla Pokémonin kitaan ja teksti, joka muistuttaa pelaajaa huomioimaan ympäristöään jatkuvasti. Ruutuun tuijottamisen seurauksena pelätään esimerkiksi auton alle joutumista ja kolareita. Onpa jossain ryöstetykin ihmisiä, jotka ovat tulleet tietylle paikalle pokémonien perässä. Uutisointia on ollut myös siitä, kuinka pelin iOS versio antoi Nianticille, pelin kehittäjälle täydet oikeudet pelaajien Google tileihin.

Kuviteltu todellisuus jatkaa teknologiaan, alustoihin ja applikaatioihin integroitumista joka päivä. Kehittäjien tulee kuitenkin pohtia, kuinka suojella käyttäjiä sekä online- että offline-ympäristöissä.

 

Lähde: edelman.com

Share This

Kommentoi