Mitä jos kokeiltaisiin yksinkertaisemman kautta?

Huomasin YLE:ltä uutisen, jossa puhuttiin matkailutuotteiden yhteisestä verkkopalvelusta. Uutinen viittasi Helsingin Sanomien mielipidekirjoitukseen, jossa vaadittiin valtiorahoitteiselta Visit Finland –internetportaalilta verkkokaupan tukemista. Jutussa viitattiin yhteismarkkinoinnin toimivuuteen, mikä Suomen kokoisella alueella olisi välttämätöntä, ellei peräti elinehto globaalissa verkkomaailmassa. Uutisen mukaan Lapissa yhteinen verkkopalvelu on jo suunnitteilla. On perustettu työryhmä, jossa mukana ovat Lapin Liitto ja Lapin yrittäjät. Nimikin on jo keksitty: Digi Aurora. Tähän saakka kaikki kuulostaa oikein hienolta ja hyvältä, kannatan erityisesti yhteismarkkinointia. Samoja palveluja tarjoavat yritykset löytävät oman kuluttajansa ja verkkosurffailijan vaikkapa Australiasta. Lapissa asiaa edistetään hakemalla hankerahoitusta suunnittelutyölle ensi vuoden alussa.

Jostain syystä omassa mielessäni vihlaisee kuitenkin ajatus: ”on perustettu työryhmä” ja ”hankerahoitus”. Olen ollut kotimaan matkailupuolen kanssa tekemisissä, kiertänyt ympäri Suomen tehden tutkimusmatkaa. Suomen matkailun tila on vaikea ja se vaatii mielestäni erittäin kipakkaa nostetta. Äärimmäisen nopeasti.

Suomalaiselle matkailuyrittäjille jokainen päivä on hurjaa kilpailua vietnamilaisten taichi -risteilyjen ja perulaisten alkuperäiskansojen telttaelämysten kanssa, joten sana työryhmä ja hankerahoitus kuulostaa kuukausien ellei vuosien kestävältä prosessilta. Ihmiset istuvat munkkia ja kahvia syöden suunnittelutapaamisesta toiseen. Tehdään hahmotelmia ja pohdintoja, kiistellään kuka on ja kenen alue. Puolessa välissä matkaa unohdetaan mistä alunperin innostuttiin. Kaikkien onneksi lopulta kuitenkin saadaan aikaan metatason ohjetekstiä sisältävä raportti, jonka mukaan idea vaikuttaa kannattavalta. Sen jälkeen pohditaan miten kaikki kannattaisi aloittaa. Tätä varten perustetaan mahdollisesti jälleen uusi työryhmä ja haetaan hankerahoitus. Tällä välin pienmatkailuyrittäjän toiminta saattaa rapautua, ja se vaatii uusia investointeja edes jonkinlaisen toiminnan ylläpitämiseksi.

Toivottavasti ei kuitenkaan aivan näin, eihän?

Näin sisällöntuottajan näkökulmasta tällainen kuulostaa liian massiiviselta toiminnalta. Sen takia haluan avata hiukan mitä verkkopalvelun perustaminen oikeasti vaatii:

  1. Yhteisen suunnittelupalaverin alustan käyttötarkoituksista sekä visuaalisuudesta
  2. Verkkopalvelualustan valitsemisen
  3. Alustan asentajan tai rakentajan, koodarin
  4. Vähintään 2-3 asiantuntevaa sisällöntuottajaa ylläpitämään sivustoa sekä sosiaalista mediaa

Eli sillä välin kun työryhmä istuu tapaamisessaan ja hankerahoitusta odotellaan, sisällöntuottajat olisivat tehneet tämän jo. Verkkopalvelun avaaminen ja perustaminen ei ole kovin vaikeaa. Sen voi jokainen tehdä itse vaikkapa parissa tunnissa. Tekstisisältöjen muokkaaminen suoraan matkailutoimijoiden omilta sivuilta toimiviksi kokonaisuuksiksi ei vaadi suurta työryhmää. Matkailuyrittäjiltä löytyy itseltään paljon kuvia, joita voidaan hyödyntää. Verkkoalustat ovat nykypäivänä jo niin yksinkertaisen helppoja, että niitä osaa käyttää laps… oma äitinikin. Espanjalainen ystäväni Alejandro Teus perusti vastuullisen matkailun yhteismarkkinointiyrityksen Perussa, keräsi kasaan ympäristön yrittäjät ja he avasivat verkkopalvelun sekä sosiaalisen median sivuston alle kuukaudessa. Hän on edistänyt ja kehittänyt alueen toimintaa yhdessä yrittäjien kanssa valtavasti pienessä ajassa.

Hankerahoitukset ovat hyvä juttu, kunhan ne myönnetään suoraan tekijöille eikä tekemisen suunnittelijoille. Nykymaailmassa suuret organisaatiot ovat rasite. Markkinointitoimi on pientä, yksinkertaista ja tätä kautta selkeää. Pienillä toimilla saadaan nopeita ja hyviä tuloksia, joilla edistytään hurjasti. Kuluttajanäkökulma ja käytettävyys voivat hämärtyä liian mutkikkaiden (verkko)palveluhankkeiden ja sisältöjen tekemisessä.

Sovitaanko, että tehdään asioista hiukan yksinkertaisempia? Muuten matkailu tyrehtyy omaan vaikeuteensa.

Terveisin Sanna Mämmi, viestintäkonsultti ja sisällöntuottaja, Nordic Wellness Travelin perustaja ja ylläpitäjä vuodelta 2013, joka edelleen odottaa rahoitusta.

Share This

Kommentoi