Entä jos jakaisikin SISÄLTÖÄ mainosten tai mainosvideoiden sijaan? MIKSI? Mitä vikaa niissä on?

Jotkut mainokset voivat olla hyvinkin koukuttavia ja jaettavia. Totta. Mutta joskus niistä puuttuu aito sisältö, aito tarina.

Teknologia on avannut yrityksille niin paljon uusia mahdollisuuksia kommunikoida ja samalla oppia omilta kuluttajilta, että tuntuu käsittämättömältä miksei oikeasti haluta viestiä aidosti yritykselle tärkeistä arvoista ja asioista. Sen sijaan keskitytään edelleen mitäänsanomattomiin brändi- tai tuoteviesteihin sosiaaliseen mediaan tai verkkoon, jotka yleisö joko huomioi tai jättää kokonaan huomioimatta. Nykypäivänä lähes täysin arvotonta viestintää.

Poimin Edelmanin sivuilta hyvän esimerkin yrityksestä, joka ymmärtää merkityksellisyyden omassa markkinoinnissaan: Irlannin Kansallislotto (Irish National Lottery). Heillä on hyvin yksinkertainen vastaus kysymykseen MIKSI. He tekevät sitä kerätäkseen rahaa hyvään tarkoitukseen. Vuodesta 1986 lähtien Irlannin Kansallislotto on edistänyt rahoittamalla erilaisia hyviä hankkeita 4,5 miljardilla eurolla. Se luo merkityksen jokaiselle lottoajalle, jotka tätä kautta saavat osallistua oman yhteiskuntansa tukemiseen. Voidakseen kertoa tätä tarinaa vieläkin merkityksellisemmin, Irlannin Kansallislotto nosti esille monen elämään vaikuttavan tekemisensä hyvien esimerkkien kautta. Tuloksina syntyi 8 tarinallista videota, joissa kerrotaan koskettavat tarinat siitä MIKSI Kansallislotto on ylipäätään olemassa. Suomessa vastaava toimija on RAY. Pelatessasi RAY:n pelejä tiedät että teet jotain hyvää. Voitto jaetaan vuosittain avustuksina sosiaali- ja terveysjärjestöille, jotka auttavat kaikkein heikoimmassa asemassa olevia suomalaisia.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan tämän voisi kääntää niin, että ihmiset eivät osta sitä mitä teet, vaan MIKSI sen teet. Siitä MIKSI jotain tekee, syntyy tarina.

Olisikin ihan hyvä palata peruskysymysten äärelle:

  1. MIKSI teemme sitä mitä teemme?
  2. MIKÄ tekee meistä erilaisia?
  3. MIKSI olemme merkityksellisiä?

Vastaamalla näihin kolmeen kysymykseen kykenee fokusoimaan tarinaansa kohdeyleisölleen uudelleen niin, että se varmasti koskettaa.

SE on arvokasta.

Halusin laittaa tämän blogin seuraksi kuvan matkaltani Niililtä, koska kuva on mielestäni yksinkertaisuudessaan hyvin kaunis ja koskettava. Edessämme lipuvan toisen purjeveneen ulkomaalaiset matkailijat katselevat vastarannalla paikallisia ratsastajia kouluttamassa hevosiaan. Ehkä arabianhevosia? Ratsastajien äänet kantautuvat pitkin jokea, jonka ympärillä muut eläimet ovat jo hiljentyneet Afrikan uskomattomaan auringonlaskuun.

-Tekisikö mielesi matkalle?

Terveisin sisällöntuottaja & kuvaaja: Sanna Mämmi. 

Share This

Kommentoi