Facebook Live on suunniteltu massoille. Aluksi Facebook kehitti strategian ja aloitti Liven markkinoinnin julkisuuden henkilöiden ja vaikuttajien avulla, suositut brändit tulivat perässä. Lopulta Live löysi tiensä tavallisen yleisön keskuuteen. Tämä strategia toimi. Facebook Livestä on tullut käytetyin livestriimauspalvelu Yhdysvalloissa.

Mitä sitten tulisi tietää ennen kuin Facebook Live otetaan osaksi sosiaalisen median strategiaa:

On tärkeää olla Facebookissa

Kun jokin asia kiinnostaa sinua tai on sinulle todella tärkeää, puhut siitä paljon ja ajattelet sitä vielä enemmän. Facebook on investoinut miljoonia Facebook Liven suosion nostamiseen ja kehittänyt toimintoja tukeakseen sitä, kuten algoritmin, Facebook Live Mapin, 360 –videotoiminnon ja niin edelleen. Ei ole varmaa, miten Facebook Live -toiminto tulee muuttamaan mediamaisemaa, mutta saavutetun suosion ja Liveen panostamiseen nähden näyttäisi siltä, että se tulisi muuttamaan sitä huomattavasti.

Ihmiset uskovat siihen

Facebook Live tarjoaa raa’an ja filtterittömän pääsyn tilaisuuksiin ja paikkoihin, joihin muuten ei pääsisi. Toki tämä tuo myös haasteita, sillä liven avulla voidaan taltioida myös kamalia asioita. Tämän takia on laadittu Facebookin yhteisösäännöt. Sääntöjen mukaan tilanteissa, joissa ihminen jakaa järkyttävää videomateriaalia konteksti on kaikki kaikessa. Esimerkiksi, jos ihminen todistaa ampumavälikohtausta ja käyttää Facebook Liveä löytääkseen ampujan, video sallittaisiin. Kuitenkin jos video jaetaan pilkatakseen uhria tai juhlistaakseen ampumista, video poistetaan.

Joka tapauksessa photoshopatussa ja kaunistellussa maailmassamme Facebook Live voidaan nähdä luotettavana ja rehellisenä alustana.

Sen aloittaminen on helppoa

Kunhan sinulla on älypuhelin ja Facebook-applikaatio (nii kuin 989 miljoonalla muulla ihmisellä) on Facebook Liven käyttö helppoa. Videon jakaminen aloitetaan valitsemalla statuspäivityksestä videotoiminto.

Markkinoijille ja viestinnän ammattilaisille varsinainen työ alkaa kuitenkin tästä. Julkisuuden henkilöille, joilla on valmis katsojakunta satojen tuhansien ihmisten viihdyttäminen on helppoa. Meidän muiden pitää todella tuntea yleisömme. Tarkka suunnittelu auttaa suosion saavuttamisessa. Esimerkiksi, jos haluat jakaa haastattelun, kannattaa tehdä käsikirjoitus, jolloin logistiikkaa tulee mietittyä automaattisesti. Voit kysyä itseltäsi: missä haastattelu järjestetään, kuka sen kuvaa, kuka johdattaa haastattelua tai otetaanko vastaan kysymyksiä. Suositut livestriimaukset ovat usein 5-10 minuuttia pitkiä, ne tarjoavat katsojille ainutlaatuisen tilaisuuden päästä lähelle henkilöä tai tilaisuutta. Usein näissä pätkissä on myös interaktiivisuutta seuraajien kanssa.

Liven käyttö tekee brändistä helpommin lähestyttävän

Digitaalinen tarinankerronta kehittyy jatkuvasti. Facebook Live antaa brändeille tilaisuuden näyttää mitä he haluavat olla. Tykästymme ihmisiin ja brändeihin, joilla on samankaltaiset arvot kuin itsellämme. Brändien on ollut hankalaa näyttää, keitä he ovat sen sijaan että mitä he ovat. Tämän takia julkisuuden henkilöiden ja vaikuttajien käyttäminen markkinoinnissa on usein tehokasta. Tällöin brändi antaa itselleen kasvot. Videon kasvanut läsnäolo ja livevideo antavat brändeille mahdollisuuden kertoa keitä he ovat ja miksi paremmin kuin koskaan ennen.

Hinta on kohdallaan

Joissain tapuaksissa teknologia on toiminut markkinoijia vastaan. Innovaatiot ja digitaalisen mediamaiseman evoluutio mahdollistavat sisällöntuotannon kaikille. Sisällön kasvava määrä johtaa siihen, että kilpailu huomiosta on lisääntynyt.

Brändit, jotka ovat lisänneet Facebook Liven sisältöstrategiaansa voivat saada jälleen kontaktin menetettyihin yleisöihin, kun kirjoittaen julkaistu päivitys tai kuva jaetaan nyt livevideona. Facebook priorisoi videosisältöä etusivulla algoritmin avulla, jonka takia brändit saavat kaksin verroin näkyvyyttä verrattuna entisiin tapoihin. Ilmaiseksi.

 

Lähde: Edelman.com

Kuva: CC Kirill Kniazev

Share This

Kommentoi