uskoToukokuun 2016 alussa Edelmanin toimitusjohtaja Richard Edelman puhui DLDnyc –konferenssissa markkinoinnin tulevaisuudesta ilmaisun aikakaudella, jolloin kuluttajasta on tullut sisällöntuottaja. Edelmanin mukaan markkinoinnissa on nyt tärkeää tähdätä toimintatapojen muutokseen.

Edelmanin tuo esille, kuinka markkinointi pitäisi ”keksiä uudelleen” niin, että se palvelee nykaikaisia kuluttajia parhaalla mahdollisella tavalla. Hänen mukaansa on tärkeää omaksua uusi suhtautuminen totuuteen, kokemukseen ja luotettavuuteen. Tulisi siirtyä sivuun lyhytkestoisesta myynnistä ja pyrkiä kasvattamaan pitkäkestoisia suhteita kuluttajien kanssa. Tärkeää on Edelmanin mukaan myös keskinäinen luottamus. Brändien tulee ymmärtää, etteivät he voi ostaa asiakkaiden luottamusta. Se pitää ansaita toimimalla oikein.

Edelman puhuu neljän ilmiön vallankumouksesta, jossa tarve uudenlaiselle markkinoinnille korostuu. Ensimmäinen näistä on muutos luottamuksessa, etenkin tavallisen väestön ja eliitin välillä. Puhe ylemmältä tasolta alemmalle on historiaa. Johtajien on tärkeää panostaa tasavertaiseen vuorovaikutukseen työntekijöidensä kanssa.

Toisena ilmiönä Edelman mainitsee innovaatioiden tahdin kiihtymisen. Ikonistenkin brändien myynti heikentyy ja uudet kilpailijat saavat huomiota. Kuluttajat kuitenkin kokevat, että innovaatioita syntyy turhan tiheään tahtiin. He myös uskovat markkinoijien toimivan toisinaan epärehellisesti esimerkiksi kuvankäsittelyn ja suurten lupausten takia. Myöskään maksettu lähestyminen ei Edelmanin mukaan enää riitä. Maksettu kampanja ei onnistu ilman luottamusta.

Markkinointiviestinnässä tulee omaksua näkökulma, jonka pohja on toimivassa tarinankerronnassa. Edelmanin mukaan tarinankerronnan tavoite on synnyttää pöhinää, trendejä ja konteksti. Yrityksen tai brändin tulee myös osoittaa, kuinka tuote tuo arvoa yhteiskunnalle.

Kolmantena ilmiönä Edelmanin mielestä onkin suuren muutoksen kynnyksellä oleva mainonta. Mainosten estämiseen tarkoitettua teknologiaa tarjotaan monissa mobiililaitteissa. Median kuluttamisen tavat ovat muuttuneet ilmaisun aikakaudella. Edelman kertoo markkinoijien olevan huolestuneita klikkien ja digitaalisten mainosten arvosta. Kuluttajat valitsevat mieluiten mainoksettoman median kuten Netflixin. Brändien tuleekin hallita maksetun median uudet muodot pärjätäkseen kilpailussa.

Neljäntenä ilmiönä on valtavirtamedian romahdus, joka on oleellinen osa ilmaisun aikakautta. Kuluttajat luottavat nyt hakukoneisiin, televisioon ja sosiaaliseen mediaan sanomalehden ja aikakauslehtien jäädessä auttamattomasti jälkeen. Tänä päivänä ihmiset näkevät uutiset ystäviensä valikoimina ja jakamina Facebookissa.

Edelmanin mielestä markkinoinnin maailma tulee kääntää ylösalaisin.

Tulee tähdätä myymään tuotteita muutoksen kontekstissa. Yleisön ja kontekstin huomioon ottaminen onkin välttämätöntä, sillä kuluttajien saavuttaminen oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa on äärimmäisen tärkeää. Huomioon ottamisen tarve korostuu etenkin mobiililaitteiden takia, joiden parissa vietetään enemmän aikaa kuin millään muulla laitteella. Onkin hyvä muistaa, että mobiili on sekä kanava, että konteksti.

Edelman ennustaa, että tulevina vuosina yritysmallit tulevat muuttumaan. Toimistojen pitää lopettaa itsensä määrittely kampanjoiden luovuuden ja voitettujen palkintojen perusteella. Markkinoinnin tulisi olla keskeinen osa yritysstrategiaa eikä vain toiminto, joka auttaa saavuttamaan taloudellisia päämääriä. Jotta markkinointi toimisi nyt ja tulevaisuudessa, markkinoijien pitää huomioida uudet ilmiöt ja muutokset sekä muuttaa ajatusmaailmaansa suhteessa nykyaikaan parhaiten toimivan markkinoinnin takaamiseksi.

 

 

Koko puhe nähtävissä täältä.

Kuva

 

 

 

Share This

Kommentoi