Kuvat: Eeva Kolu  

KirjoittajaAura Soininen, nuorempi viestintäkonsultti

Ruoka ja ravinto ovat nykyisin yleinen puheenaihe ja niihin kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota. Ravitsemustietoiset kuluttajat haastavat ruoka- ja juomateollisuuden, ja siltä odotetaan muiden teollisuudenalojen ohella läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Markkinointi ja mainonta eivät välttämättä enää riitä – jos ainesosaluettelo ei kestä päivänvaloa, tuote jätetään kaupan hyllyyn. Tällaisia ravitsemustietoisia kuluttajia ovat esimerkiksi boxturnerit sekä lohas- eli lifestyles of health and sustainability -kuluttajat.

Boxturner-kuluttajalle ei riitä ruokatuotteen “enemmän proteiinia”-maininta, vaan hän katsoo pakkauksesta tuoteselosteen muutkin ainesosat, ja arvioi kriittisesti, miten ne häneen vaikuttavat ja siten tuotteen merkityksen itselleen. Lohas-kuluttajat puolestaan arvostavat erityisesti kestävää kehitystä, terveellisyyttä sekä eettisyyttä, ja joka kolmas suomalainen tekeekin ravintoonsa liittyvät valinnat näistä lähtökohdista. Kuulun itse tähän kolmannekseen, ja pyrin tekemään mahdollisimman vastuullisia sekä eettisiä valintoja.

Edelmanin toteuttaman luottamusbarometrin mukaan näyttäisi siltä, että Euroopassa ruoka- ja juomateollisuuteen luotetaan (62%) muihin teollisuudenaloihin verrattuna (48%) enemmän. Samalla havaittiin, että ruoka- ja juomateollisuutta tulisi entistäkin vahvemman luottamuksen rakentamiseksi kehittää esimerkiksi vastuullisuuden, kestävyyden sekä yhteiskuntavastuun osa-alueilla. Tutkimuksen mukaan ruoka- ja juomateollisuuden tuotantoketjun läpinäkyvyys koetaan eurooppalaisten keskuudessa merkitykselliseksi, mutta tutkimuksen tulosten valossa sen liiketoimintaa voitaisiin kehittää edelleen eettisemmäksi sekä ympäristöystävällisemmäksi. Konkreettisesti tämä voisi tarkoittaa vaikkapa aiempaa merkittävämpää panostusta hyväntekeväisyyteen sekä tuotantoketjun kehittämistä vastuullisemmaksi, kuten tiiviimpää yhteistyötä viljelijöiden tai muiden yritysten kanssa. Matkustin Peruun vuonna 2013 ja vierailin paikallisilla hedelmäfarmeilla. Kokemus muutti suhtautumistani eksoottisiin hedelmiin, sillä oli kiinnostavaa nähdä viljelyprosessi sekä tavata mangoja ja passionhedelmiä tuottavat viljelijät.

Työntekijät ovat keskeisessä roolissa yhteiskuntavastuun toteuttamisessa ja kehittämisessä, sillä ympäristön käsitys organisaatiosta muodostuu työntekijöiden jakamista kokemuksista. Edelmanin luottamusbarometrissa todettiinkin, että ihmiset suosittelevat luotettaviksi kokemiaan yrityksiä läheisilleen, ja tekevät useimmiten juuri suosituksiin pohjautuvia valintoja. Yrityksen toiminta muodostaa perustan vastuullisen liiketoiminnan kehittämiselle, ja viestinnän avulla voidaan tukea luottamuksen rakentamista.

Kuluttajien sitouttaminen edellyttää siten myös yrityksen sitoutumista toimimaan aidosti eettisesti, avoimesti ja vastuullisesti. Luottamuksen vahvistamiseksi ruoka- ja juomateollisuus voisi edelleen kehittää sidosryhmäyhteistyötään ja viestiä siitä avoimesti. Siten vastuullisuutta tarinallistamalla voidaan rakentaa luottamusta, aina pellolta lautaselle.

 

 

Share This

Kommentoi