Luottamus ansaitaan vuorovaikutuksen ja välittämisen kautta

Edelman toteuttaa vuosittain Luottamusbarometri –tutkimuksen, jossa mitataan eroja ja muutoksia luottamuksessa ympäri maailmaa. Tutkimukseen osallistui jopa 33 000 25-64-vuotiasta vastaajaa 28:sta eri maasta. Tämän vuoden tutkimus on yrityksen kuudestoista, ja se osoittaa, että suurin ero luottamuksessa on niin sanotun informoidun väestön ja valtaväestön välillä. Syynä tälle ovat erilaiset tulevaisuudennäkymät sekä luokkaerojen siivittämät tuloerot. Suurituloisten ja pienituloisten välillä ero on kaksinumeroinen yli puolissa tutkituista maista.

Valtaväestön keskuudesa luottamus on laskenut alle 50 prosenttiin. Tulos on sikäli häkellyttävä, että se lähentelee luottamusprosenttia suuren taantuman aikaan. Kaiken kaikkiaan kansalaisjärjestöt nähdään luetettavimpina (55%) ja niitä seuraavat yritykset (53%). Yrityksistä luotettavimpina pidetään perheyrityksiä.

Mielenkiintoista on se, kuinka vastanneet luottavat yhä enemmän itsensä kaltaisiin ihmisiin. Esimerkiksi kollegat koetaan selvästi luotettavimmiksi kuin toimitusjohtajat tai valtion virkamiehet. Valtionjohto pysyykin vähiten luotettuna instituutiona jo viidettä vuotta peräkkäin. Etenkin somessa vastaajat luottavat ennemmin ystäviin tai perheenjäseniinsä kuin toimitusjohtajaan. Silti luottamus toimitusjohtajiin on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana.

Kuten sanottua, vaikka luottamus toimitusjohtajiin on kasvussa, ei luottamusta tule pitää itsestäänselvyytenä. Vastaajat toivovat toimitusjohtajan keskittyvän lyhyen aikavälin tulosten ja lobbaamiseen sijasta työpaikkojen luomiseen sekä pitkän aikavälin positiiviseen muutokseen.

Yritysjohtajien tulisi osallistua aktiivisemmin keskusteluun esimerkiksi juuri tuloeroista. Modernin johtajan tulee ottaa rohkeasti ohjat käsiinsä ja käsitellä avainongelmia. Lisäksi on oltava aidosti kiinnostunut yhteisön menestyksestä ja hyvinvoinnista. Näillä eväillä luottamusprosentti voidaan

saada nousuun entisestään. Kyse on lopulta vuorovaikutuksesta johtajan ja työntekijöiden välillä.

Älä siis pidä luottamusta itsestäänselvyytenä, vaan rakenna sitä aktiivisesti vuorovaikutuksen sekä aidon kiinnostuksen kautta.

 

Share This

Kommentoi