Kuusi lähitulevaisuuden markkinointitrendiä

Tässä tekstissä et tule lukemaan virtuaalitodellisuudesta, droneista tai itsestään ajavista autoista. Pyri edelläkävijäksi ja ota nämä vinkit talteen kuudesta lähitulevaisuuden trendistä, jotka vaikuttavat markkinointiin.

  1. Mediakanavista mediaekosysteemiin

Internet on pirstoutunut miljooniksi pieniksi palasiksi, jotka hälventävät rajaa maksetun, omistetun, ansaitun ja sosiaalisen median välillä kuluttamisen suhteen. Puhumattakaan mittaamisesta. Esimerkiksi viime vuonna MTV totesi Video Music Awards -ohjelman perinteisen tv-katselun vähentyneen 34 prosenttia. Silti ohjelman digitaaliset katselukerrat, kuten Facebook videostriimaukset kasvoivat 70 prosenttia. Tämä on tärkeää ottaa huomioon, monien yritysten on päästävä mukaan uuteen mediaekosysteemiin, eikä ainoastaan nähdä asioita vanhasta tutusta näkökulmasta.

  1. Teksteistä visuaaliseen

Suuri osa internetin sisällöstä on kuva- ja videomateriaalia. Milleniaalit ja X-sukupolvi omaavat visuaalista lukutaitoa, joka korostuu alustoilla kuten Snapchatissa, Instagramissa ja YouTubessa, joiden painotus on visuaalisessa tekstin sijaan. Visuaalinen lukutaito liittyy olennaisesti siihen muutokseen, jossa emme enää ainoastaan hae, mutta myös vastaanotamme sisältöä. Markkinoijat ovat käyttäneet valtavasti aikaa tekstien hiomiseen pyrkimyksenä löytää paras tapa saada viestejä jaettua sosiaalisessa mediassa. Tosiasiassa video on se formaatti, jota jaetaan. Usein vielä siihen tarkoitettujen applikaatioiden avulla.

Brändien tulee oppia modernista videosta sekä opetella visuaalista tarinankerrontaa. Snapchat esimerkiksi suosii lyhyitä videoita ja vertikaalia videoformaattia. Tämä toimii. Monille markkinoijille video on kuitenkin yhä tuntematonta aluetta. Videon formaattina tulee olla hallinnassa alusta loppuun.

  1. Mobiili ensimmäiseksi

Otamme itsestäänselvyytenä sen, että meillä on Facebookiin helppo pääsy suoraan ja nopeasti mobiililaitteiltamme. Facebookin alkutaipaleella yritys kehittyi nopeasti ja omaksui yhtenä ensimmäisistä ”mobiili edellä” -ajattelutavan. Facebookin resursseja ei kuitenkaan löydy monelta toimistolta.

Kiitos mobiilikehityksen priorisoinnista kuuluu osittain Googlelle, sillä se ei suosi verkkosivuja, jotka eivät toimi mobiiliympäristössä. On hyvä muistaa, että siirtyminen mobiiliin on myös paljon enemmän kuin nettisivujen tekeminen mobiiliystävälliseksi. Meidän tulee ymmärtää tarkasti millä tavoin tietyt yleisöt haluavat kuluttaa, luoda, jakaa ja vuorovaikuttaa brändejä.

Googlen mobiililaitesoveltuvuustesti

Googlen mobiililaitesoveltuvuustesti

  1. Mediayrityksiin luottaminen vs. ole oma mediayrityksesi

”Julkaisemin on uutta markkinointia.” Kuulostaa hyvältä, mutta on helpommin sanottu kuin tehty. Totuus on se – kiitos sosiaalisen median – että useimmat markkinoijat ovat jo mukana julkaisemisessa ovatpa he siitä tietoisia tai eivät. Onko brändi läsnä Facebookissa tai YouTubessa? Onnea, olet mukana! Ongelmana on kuitenkin usein sisällön kehno laatu.

Saavuttaakseen laadukkaita yleisöjä, jotka ovat halukkaita sekä kuluttamaan brändin sisältöjä että innokkaita jakamaan ja mahdollisesti luomaan niitä yhdessä brändin kanssa. Markkinoijien tulee ymmärtää kuinka saada yleisöt puolelleen pysyvästi.

  1. Vaikuttajasitouttamisesta vaikuttajamarkkinointiin

Tämä ei ole enää ohimenevä trendi. Vaikka se vaikuttaakin tutulta, se näyttäisi olevan suhteellisen uusi alue markkinoijille. Toisin kuin perinteiset julkisuuden henkilöt, monet niin sanotuista kultturisista vaikuttajista, kuten some-tähdistä ovat tekijöitä, jotka ovat luoneet omat yleisönsä käyttäen omaa kanavaansa. Heidän preferenssinsä on tehdä yhteistyötä luotettavien brändien kanssa. Tulisi miettiä, kuinka tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa, kun pyritään saavuttamaan suuria yleisöjä ”vertaistensa” kautta. Markkinoijien tulee kehittää tätä ajatusta tukeva prosessi.

1-axlmuq8lad9bikymt4xgfg-768x639

  1. Brändin arvolupauksesta brändin arvoihin

Milleniaalit ovat kiinnostuneita tuotteiden ja palveluiden lisäksi brändien arvolupauksista. Huomattavaa on myös se, että he ovat uteliaita ja todella välittävät brändin tekemisistä; millä tavoin se osallistuu, mille arvoille se perustuu sekä kuinka se ottaa kantaa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Jaetut arvot näkyvät sekä kuluttajakäyttäytymisessä että asiakaslojaaliutena.

Markkinoinnin ammattilaiset ovat mestareita rakentamaan brändejä, jotka vetoavat kuluttajien järkeen ja tunteisiin. Edelmanin tutkimuksen mukaan useimmat kuluttajat ovat ”tekemisissä” brändien kanssa, mutta myös avoimia ”sitoutumiselle”. Useissa tapauksissa sitoutuminen merkitsee paljon muuta kuin perinteisiä arvolupauksen piirteitä kuten laatua, soveltuvuutta ja hintaa. Monet brändit ovat omaksuneet tämän tekemällä hyväntekeväisyyttä ja esimerkiksi panostamalla ekologisuuteen.

brand-relationship-index-1-e1475532554323

Markkinoijien tulee siis pohtia uudestaan arvolupauksia ja kysyä itseltään, mitkä brändin arvoista ovat selkeitä ja toimivatko sen teot ja kohtaamiset asiakkaan kanssa? Entä voiko asiakas varmentaa tämän? Tässä tehtävässä yrityksen johdon tulee työskennellä rinnakkain.

Harvat brändit ovat onnistuneet seisomaan jonkin asian tai kampanjan takana, koska tarvitaan valtavasti työvoimaa tehdäkseen osallistumisesta uskottavaa brändin muiden arvojen ja pyrkimysten ohella. Kuitenkin kun asiaan todella uskotaan ja se tehdään autenttisesti saadaan todennäköisesti hyviä tuloksia.

 

Tuntuuko, että mikään näistä ei ole sinulle uutta? Olkoon. Markkinoinnissa pitää silti vielä tehdä muutoksia totuttuihin toimintatapoihin ylhäällä mainittujen trendien hyödyntämisen suhteen. Nämä trendit tuovat itsessään suuria mahdollisuuksia, mutta ne edellyttävät yritysten – olivat he sitten brändejä tai toimistoja – prioriteettien kehittämistä, työntekijöiden uudelleenarviointia sekä riskinottoa alueilla, jotka ovat vielä kehittymässä ja vaativat erityistä huomiota. Nämä trendit eivät välttämättä ole yhtä kutkuttavia kuin virtuaalitodellisuus tai itseajavat autot, mutta seuraavana viitenä vuotena markkinoijat tulevat hyötymään näihin panostamisesta valtavasti.

 

Lähde: Edelman.com
Kuva: Creative Commons

 

Tallenna

Share This

Kommentoi