Elämme maailmassa, jossa odotukset brändejä kohtaan ovat korkealla. Edelmanin Earned Brand 2016 –tutkimuksen mukaan kuusi kymmenestä uskoo, että hyvän tekemisen tulisi olla osa brändin DNA:ta. Puolet ovat sitä mieltä, että brändeillä on enemmän valtaa ratkoa sosiaalisia ongelmia kuin valtionjohdolla. Kuluttajat ovat antaneet brändeille avaimet inspiroida sosiaaliseen toimintaan kasvattamalla tietoisuutta, edistämällä julkista keskustelua ja muuttamaan tapahtumien kulkua.

Mitä voi tapahtua kun brändi osallistuu?

Tämän vuoden tutkimuksessa Edelmanilla selvitettiin, kuinka kuluttajat reagoivat, kun 16 brändiä osallistui julkiseen keskusteluun. Vastaanottoa seurattiin sosiaalisessa mediassa, jotta saataisiin selville näiden ”aktivistikampanjoiden” vaikutus brändien ja yleisön väliseen suhteeseen sekä selvittääkseen, kuinka osallistuminen vaikuttaa yksilön mielipiteisiin ja käyttäytymiseen.

Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että silloin, kun brändit toimivat onnistuneesti ”muutoksen agentteina” ja ottavat kantaa, ne eivät ainoastaan nosta tietoisuutta, vaan tarjoavat mahdollisuuksia ja resursseja yksilöille lähteä mukaan osallistumaan. Onnistuneella osallistumisella brändit saavuttavat vahvemman aseman kuluttajien kanssa. Näin heillä on mahdollisuus kasvattaa myös liiketoimintaansa, kun kuluttajat sitoutuvat brändiin ja tukevat sitä lompakoidensa kautta.

Esimerkkinä onnistuneesta osallistumisesta PayPal perui eräät avajaisensa Pohjois-Carolinassa protestoidakseen transsukupuolisten syrjintää vastaan. Monet kuluttajat seisoivat tämän päätöksen takana ja yritys sai kiitosta sosiaalisessa mediassa.

Brändiltä tarvitaan kuitenkin paljon toimiakseen aktivistina – osallistuminen vaatii syvää harkintaa. Brändien, joilla on paljon vaikutusvaltaa tulee valita taistelunsa harkiten.

Aktivistibrändien tulee olla:

  • Relevantteja: Kohteen tulee olla linjassa kuluttajien kiinnostusten, arvojen ja odotusten kanssa. He välittävät.
  • Todenmukaisia: Sekä kohteen että brändin suhtautumisen siihen pitäisi peilata brändin arvoja ja käyttäytymistä liiketoiminnassa
  • Aitoja: Tarkoitusperien ja motiivien tulee olla selkeitä ja rehellisiä, ilman piilotettua agendaa
  • Sitoutuneita: Brändien tulisi tuoda syvyyttä ja näkemyksiä keskusteluun johdon kannatuksen ja työntekijöiden tuen kautta.
  • Osallistuneita pitkällä aikavälillä: Brändien tulee pysyä päätöksissään ja reagoida.

Kun brändit osallistuvat ja ottavat kantaa, niiden tulee olla valmiita kohtaamaan myös mutkia matkassa. Siitä huolimatta, onnistuessaan ne tullaan palkitsemaan ruhtinaallisesti tällä uudenlaisella matkalla kuluttajien kanssa.

Näihin loppusanoihin, rauhallista joulunaikaa!

 

Lähde: Edelman.com
Kuva: Creative Commons

Share This

Kommentoi