Vuosi 2016 oli kiistämättä mielenkiintoinen viestinnän ja pr:n parissa työskenteleville. Olemme todistaneet vallan vaihtumisen valtavirtamedian ja sosiaalisen median ja välillä. Ihmisten kykenemättömyys tai haluttomuus erottaa valeuutiset todenmukaisesta sisällöstä sabotoi perustavanlaatuista oletusta demokratiasta ja informoidusta äänestäjästä. Valtavirtamedian liikemalli on suuren paineen alla, joka edellyttää huomattavia muutoksia sekä journalistien aseman suhteen että medioiden muuttumista multimedian uutistuottajiksi.

Tässä Edelmanin toimitusjohtaja Richard Edelmanin 10 pr:ään vaikuttavaa ennustetta vuodelle 2017:

  1. Teknologiateollisuus on tähtäimessä

Perinteinen libertalisti –asenne teknologiamoguleita kohtaan ei enää riitä. Suojaa voidaan hakea globaaleista toimitusketjumalleista, yksityisyys- ja turvallisuusprotokollista sekä yhteiskunnan hyödyistä, jotka liittyvät automaation ja työttömyyden riskeihin. Teknologian johtajien pitää myös esiintyä julkisesti ja osallistua keskusteluun työn tulevaisuudesta.

  1. Yrityksiä houkuttelee Trumpin imitointi

Miksei heivaisi mediaan panostamista, kun voi kääntyä suoraan kuluttajien puoleen? Tämä on houkutteleva, mutta todella vioittunut konsepti. Tapahtunut on poikkeus sääntöön. Yritysten tulee hyötyä sosiaalisen median voimasta verkostoituakseen, mutta myös kunnioittaa sen roolia mielipiteenmuokkaamisessa.

  1. Populistihenki on ulos pullosta

Suunta on kohti nationalismia ja suvaitsemattomuutta. Syy tähän on ajatus siirtymisestä kulutusyhteiskunnasta siihen, että tavoitteena on töiden säilyttäminen.

  1. Lokaali hallitsee globaalia

Brändien tulee korostaa paikallisia juuriaan, kuten maanviljelijöitä, jotka kasvattavat heidän raakamateriaalinsa. Pienyritykset ja perheyritykset ovat etulyöntiasemassa. Globaalien brändien taas tulee löytää paikallisia kontakteja sosiaalisen vastuun kautta.

  1. Mainonnan tulee muuttua selvitäkseen

Asiakkaat eivät ole tyytyväisiä ”vanhanaikaiseen” toimintaan. Sisältö mullistuu luovilla kampanjoilla, videolla ja graafisilla kokemuksilla, jotka kertovat tarinoita kuvien avulla.

  1. Valeuutisepidemia jatkuu, toistaiseksi

Googlen ja Facebookin vastaus leikata mainostuloja valeuutisten estämiseksi ei ole tarpeeksi. On polttava tarve jonkinlaiseen toimitukselliseen läpikäyntiin, joka suodattaa väärän ja tulenaran tiedon faktasta.

  1. Uudet vaikuttajat äänessä

Siinä missä videovaikuttajat YouTubessa ovat uusia ”go-to-henkilöitä” tuotekategorioissa kuten videopeleissä ja hiustenhoidossa, sinun kaltaisesi tavallinen henkilö tai innokas työntekijä on vaikuttavampi tiedonlähde kuin julkisuuden henkilöt tai päättäjät.

  1. Jokaisen yrityksen tulee olla mediayritys

Ei ole muuta mahdollisuutta. Parhaat tarinat, jotka läpäisevät uuden sisällön valtavan virran tulevat työntekijöiltä sekä kuluttajilta, jotka käyttävät brändiä. Tunnista vaikuttajat ja anna heille sisältöä jota antaa eteenpäin heidän omille yhteisöilleen; tämä on uudenlaista pienille yleisöille kohdistamista.

  1. Yritysten pitää saavuttaa rehellisyyden uusi taso

Kerro totuus yrityksestä sen kanavilla. Kerro myös negatiivisista asioista ja pyri parantamaan. Palautteenanto, läpinäkyvyys ja rehellisyys ovatkin esimerkiksi Uberin ja AirBnB:n parhaita valttikortteja.

  1. Kestävyys johtaa liiketoimitaan

Globaali ympäristöpolitiikka tulee kotitalouksiin. Tänä vuonna kuluttajien muuttunut käytös ekologisempaan tulee ottaa huomioon.

 

Tästä eteenpäin innolla uutta vuotta ja uusia haasteita kohti!

 

Lähde: Edelman.com
Kuva: Creative Commons

 

 

 

Share This

Kommentoi