Porkkalankatu 22 A FI-00180 Helsinki
+358 40589 7754
olli.ollila@pilgrim.fi

Kansainvälinen viestintä auttaa ymmärtämään globaalia muutosta

Auttaa yritystäsi ansaitsemaan luottamusta

Kansainvälinen viestintä auttaa ymmärtämään globaalia muutosta

Kuva: NASA

Kuva: NASA

Uusi kansainvälinen teemaviikko lähti jälleen lennokkaasti käyntiin. Koko kulunut kevät on ollut kansainvälisen asiakaskuntamme ilotulitusta uusien projektien aloituksissa niin fyysistä ja digitaalista maailmaa yhdistävän blended realityn kuin IoT-maksuliikenteen tai viimeisimpien lääketeollisuuden innovaatioiden aiheista. Lisänä on ollut juuri julkistettujen globaalien ruoka- & ravintotrendien tutkimusta hyödyntävien palvelukonseptien luomista niin koti- kuin ulkomaan markkinoille.

Uuden oppiminen kaikkea yhdistävän digitaalisen verkoston kudoksessa siitä, kuinka toimialat liukuvat verkottuneessa maailmassa limittäin ja ovat toisistaan entistä riippuvaisempia ja toisiaan mahdollistavia, on samaan aikaan käsittämättömän hienoa ja haastavaa.

Kulttuurien uniikit piirteet korostuvat

Maailmassa ei juurikaan ole enää olemassa kaikille yhteistä kulttuuria. Vaikka verkottumisen ja globalisaation kautta niin voisikin ymmärtää, on kehitys ollut toisen suuntainen. Jatkossa kulttuurien väliset erot tulevat nähtävämmin lisääntymään yhtenäistymisen sijaan. Uniikkeja piirteitä korostava kulttuurikehitys myös todennäköisesti erkaantuu yhtenäisestä kulttuurista, jolloin yhteistyö ja kulttuurien välinen ymmärrys nousevat erityisen tärkeiksi etenkin viestinnässä.

Koskaan aiemmin emme ole eläneet ajassa, jossa likimain kaikkien toimialojen samanaikainen kehitys tapahtuu jättimäisin harppauksin. Tässä ympäristössä oman ymmärryksemme resurssit kokonaisuuksien ja niiden välisten hienovaraisten säikeiden sisäistämiseksi on ainoa este uusien toimintamallien ja mahdollisuuksien löytämiseksi.

Kulttuurin ymmärtämisestä tuloksiin

Kansainvälisillä markkinoilla menestymisen keskeisimpiä elementtejä on kulttuurin ja kulttuurin sisällä tapahtuvan viestinnän merkityksen ymmärtäminen. Kulttuurin nyanssien rakenne vaikuttaa suoraan siihen, millaisia liiketoimintamalleja ja viestejä kussakin maassa tulisi noudattaa.

Paikallisen kulttuurin ymmärrys luo uskottavuutta yritykselle, edistää sen liiketoimintaa ja auttaa ymmärtämään työvoimaa sekä luomaan uutta toimintakulttuuria. Kulttuurin ymmärtäminen vaikuttaa myös tapaan luoda paikallisia suhteita, kuinka johtaa vastuullisesti sekä vaikuttaa suoraan yrityksen tuloksiin.

Verkosto luo tietoa

Näen, kuinka ilman jatkuvaa päivittäistä työskentelyä eri puolilla maailmaa toimivien kollegoiden kanssa yhteisten kehitysprojektien ja asiakkaiden parissa, saattaisimme jäädä paitsi suuresta määrästä viimeisimpiä globaaleja tutkimustuloksia. Lisäksi jäisimme vaille ymmärrystä siitä, kuinka päivittäisen elämän tasolla eri kulttuureissa tapahtuvat makro- ja mikrotason kehityskaaret vaikuttavat saumattomasti yritysten, yhteisöjen, järjestöjen ja poliittisten toimijoiden olemassaoloon ja menestykseen globaalien trendien ohella.

Mikäli emme pysty hahmottamaan niitä nousevia elementtejä, jotka johtavat tiettyihin syy-seuraussuhteisiin tietyillä toimialoilla eri puolilla maailmaa, on meidän myös jokseenkin turhaa hieroa kuumeisesti kristallipalloa päätyäksemme parhaaseen mahdolliseen lopputulemaan arvailemalla kuinka ymmärtää, lähestyä tai toimia tehokkaasti kyseisissä ympäristöissä.

Uskon vahvasti, että jatkuva päivittäinen kansainvälisen strategisen ja juuritason yhteistyö pitää meidät kiinni ympärillämme nousevista suurista ja pienistä muutoksista. Tässä yhtälössä nousevat esiin kansainvälisen yhteistyön ja kumppaniverkoston mittavat voimavarat ja niiden mukanaan tuomat edut.

Olli Ollila
toimitusjohtaja, kansainvälinen viestintä
Pilgrim Oy, Edelman Affiliate
p. 040 589 7752
olli.ollila(at)pilgrim.fi

 

Please follow and like us:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial