Porkkalankatu 22 A FI-00180 Helsinki
+358 40589 7754
olli.ollila@pilgrim.fi

Jutteletko somea?

Auttaa yritystäsi ansaitsemaan luottamusta

Jutteletko somea?

SoMe –nörtteily on nykypäivänä jo verrattavissa samaan kuin aikoinaan IT-nörtteily. Ne, jotka eivät siitä mitään ymmärrä voivat kokea sosiaalisen median hyvinkin pelottavana ja ahdistavana kokemuksena. En epäile sitä yhtään. Yritykset miettivät tällä hetkellä tuskaisesti, kuka päivittää postaukset ja kannattaako siellä ylipäätään olla. Kaiken tulisi näyttää hyvältä, vääränlaiset lauseet voidaan tulkita huonosti ja maine on pilalla. Miten SoMe:ssa tulisi sitten olla? Koska olen kotoisin radiosta, puhun siitä. Radiolähetyksessä elää lähes päivittäin 4h putkeen ON AIR -virrassa maailman mukana. On koko ajan tavoitettavissa, kuuluvissa ja omalla tavallaan näkyvissä, joten SoMe-maailma joka sykkii rintarinnan elävän maailman kanssa tuntuu hyvin luonnolliselta. Kuulija on paras ystäväsi kenen kanssa jaat päivää yhdessä. Juontaja rakentaa itselleen kuvitellun hahmon, joka vastaa keskivertokuulijaa, hänen arkeaan ja juttelee hänelle. Siksi joistain juontajista tulee ”omia suosikkeja”.

Sosiaalisen median sisältöohjelmavirrassa, kuten missä tahansa mediassa, tulee olla strategia. Kuinka monta kuvaa päivität Instagramiin, mihin aikaan päivästä postaat FB:iin, minkälaisia asioita minkälaiseen aikaan ja miten juttelet Facebook-ryhmäsi kanssa? Taitava somettaja juttelee yleisölleen aivan kuin tuhatpäinen yleisö olisi paras ystäväsi. Osa yrityksistä unohtaa tämän. Päivityksistä tulee liian latteita, kaupallisia ja etäisiä. Jopa sekavia, jos postauksen tekijä on epävarma. FB-ryhmän jäsenet ovat kuitenkin jo valmiita kannattajia, valmiita ystäviä. Heidän kanssaan on jaettava arkisia asioita, jotka koskettavat. Luotava samaistumisen kokemuksia. Aivan kuten tv:ssä tai radiossa. Toki oma kohderyhmä on tunnettava hyvin. Kuka on asiakas, kenelle juttelen? Tässä päästäänkin pitkälle storytellingin saloihin, mikä onkin jo aivan uusi blogipostauksen paikka. Vaikka FB-faneja olisi vain kourallinen, he ovat kaikki suoraan valmiita asiakkaita. Onnistuneessa tapauksessa 50% saattaa innostua liikkeelle, jakaa viestiä ja tuoda lisää asiakkaita.

Jotta somen saa haltuun, on heittäydyttävä sen vietäväksi. Itse teen välillä hyvinkin riskialtista empiiristä tutkimusta oman maineeni kanssa. Heittelen tällä hetkellä suosikkikanavani Instagramin virtaan välillä selfie-kuvan, vartaloposeerauksen tai päivitän syömisiäni. Näin viestintäkonsulttina, kiinnostukseni keskittyy yleisön reaktioiden havainnointiin. Erilaisten kuvien vaikuttavuuteen. Ruokakuvat keräävät selkeästi eniten tykkäyksiä, poseeraukset ja selfiet tulevat selkeänä kakkosena. Tekemisen kuvat ovat hyvä numero kolme. Mutta mikä tykkäyksen takana on? Kuva on silloin huomioitu –ja mikä parasta- mahdollinen kuvasta poimittu viesti, kaupallinen tai ei-kaupallinen, on löytänyt kohderyhmänsä. Siinäpä onkin koko jujun ydin yrityksille. Helppoa suosittelumarkkinointia suoraan käyttäjältä. Mikään ei ole parempaa. Jos hashtag:äät kuvasi, se voidaan löytää myös muualla. Sain äskettäin viestin Australiasta, missä minulta kyseltiin koska pidän seuraavan joogaretriittini. Kaksi naista ”rakastavat” englanninkielistä blogiani ja he haluaisivat tulla käymään Suomessa. Tervetuloa. Tuokaa ystävännekin. Kuvat toimivat myös ohjelmatoimistona. Sain kutsun luennoimaan yritykseltä, joka oli huomannut kuvani.

Kuvien jakamisessa tein kuitenkin hienon havainnon: Instagram kuvia ei oteta samalla lempeydellä vastaan FB:ssa. Kesti pitkään ennen kuin postaamani sama vartaloposeeraus sai tykkäyksiä, kun se oli ollut tykätyimpien kuvien joukossa heti Instagramissa. Kohderyhmä on erilainen. Miten yli 40-kymppisen naisen saliposeeraukseen suhtaudutaan kohderyhmässä joka koostuu suurin piirtein samanikäisistä ihmisistä? Osittain ehkä kyynisesti. Hyvä huomio.

Itse seuraan mielenkiinnolla yritysjohtajia, jotka ovat uskaltautuneet Instagramiin. Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälää tai vaikkapa Saku Tuomista. Heidän tapaansa viestiä. Aalto-Setälä räätälöi hienosti yrityksen sekä oman persoonansa yhteen. Hän luo Allerista myös houkuttelevaa työpaikkaa, jossa pidetään työntekijöistä huolta. Kuvien laadussa on välillä parantamista. Saku taas päivittä kuvia työmatkoiltaan. Arvoitukseksi välillä jää, mitä hän missäkin tekee. Onnistumisia olisi kiva tykätä. (Vinkki.)

Jos yrityksesi ei vielä ole sosiaalisessa mediassa, tai jos ajattelet ettei sitä tarvita, annan vielä pienen havainnon pohdittavaksesi. Nuorempi sukupolvi ei tiedä yrityksiä, jotka eivät ole some:ssa. Heille et ole olemassa. Kuten aikoinaan yritys, jolla ei ollut omia nettisivuja.

Kannattaa ehkä siis harkita uudelleen sosiaalisen median vaikuttavuutta, sekä oikean sisällöntuottajan palkkaamista. Kenelle ajattelit myydä tuotteitasi tulevaisuudessa?

Please follow and like us:

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial