Ideointityökalu Pinterestistä nettishoppailun mullistaja?

Pinterestin – “maailman kätevimmän ideakuvaston” avulla etsitään inspiraatiota aina matkailusta ja ruuanlaitosta pukeutumiseen. Yritys on kuitenkin hiljalleen kehittänyt itsestään alustaa ostosten tekemiselle. Pinterest julkaisi tiistaina uusia ominaisuuksia, jotka tähtäävät tekemään netissä shoppailusta entistä helpompaa. ”Shopping with Pinterest” -laajennus on osa Pinterestin suunnitelmaa laajentaa sivusto ideointityökalusta verkkokauppa-alustaksi.

Kiinnostavin julkistetuista toiminnoista on uusi hakutekniikka, jonka avulla käyttäjä voi ottaa kuvan esineestä, esimerkiksi ystävän mökillä tai ravintolassa. Kuvan ottamisen jälkeen Pinterest skannaa kuvan ja tarjoaa käyttäjälle samankaltaisia ehdotuksia, kuin kuvan tuote on. Tämä toiminto tosin on käyttäjien käsissä vasta muutaman kuukauden päästä. Toiminto tuntuu ajatuksen tasolla todella kätevältä. Enää ei tarvitse pohtia, uskaltaako juosta ihmistä kiinni kadulla ja kysyä, mistä hänen kenkänsä ovat.

Mashable sai ominaisuuden haltuunsa etukäteen ja latasi siitä testivideon Vineen. Tuotteen löytäminen kuvan ottamisen jälkeen kesti alle neljä sekuntia!

Pinterest on jo aiemmin lanseerannut ominaisuuden, jonka avulla tuotteet tunnistetaan Pinterestiin ladatusta kuvasta. Esimerkiksi kun katsot kuvaa Pinterestissä huoneesta, jossa on mieleisesi valaisin tai pöytä, voit etsiä samankaltaisia tuotteita visuaalisen haun ikonia painamalla ja rajaamalla kohteen.

Näyttökuva 2016-06-29 kello 15.55.57

Reilu vuosi sitten Pinterest lisäsi myös ”osta” -ominaisuuden, jonka avulla käyttäjä pääsee suoraan klikkaamalla ostamaan tuotteen nettisivulta. Tämä sovellus on aiemmin ollut käytettävissä vain mobiililla, mutta nyt sitä on mahdollista käyttää myös selaimessa. Uutena Pinterest lisäsi myös ostoskorin.

Näyttökuva 2016-06-30 kello 14.18.07

Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi ja sen seurauksena ostosten tekemisestä verkossa on kehitetty yhä helpompaa. Erityisesti mobiiliverkkokauppa on nyt nopeassa kasvussa. Yritykset ovat jo pitkään yrittäneet yhdistää kuvan tunnistamisen online-shoppailuun. Esimerkiksi Amazonilla on jo olemassa Pinterestin uutuustoimintoa vastaava ominaisuus. On jännittävää nähdä, aiheuttaako Pinterest julkaisullaan laajemman ilmiön. Pinteresting!

 

Lähde ja kuvankaappaukset: Mashable

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share This

Kommentoi