Facebookin uuden palvelun kohteena yritysten sisäinen viestintä

Facebook julkaisi maanantaina Workplace by Facebook –yhteistyöalustan, joka pyrkii yritysten sisäisen viestinnän välineeksi ja kipuaa näin Skypen, Microsoftin Yammerin ja Slackin hallitsemille markkinoille. Facebookilla on ollut samankaltainen alusta aiemminkin, Facebook at Work, joka on nyt lanseerattu ja nimetty virallisesti Workplaceksi. Vaikka palvelu näyttää ja tuntuu Facebookilta, Workplace on kokonaan erillään Facebookin kuluttajaversiosta. Workplacen Facebookista erottaa myös se, että palvelu on maksullinen.

Workplacessa yksityisen henkilön oman Facebook-profiilin oheen rakentuu yrityksen oma, sisäinen rinnakkaisprofiili. Käyttäjä voi siis julkaista omissa profiileissaan sekä ryhmissä. Workplacen ominaisuudet ja toiminnot ovat osittain samat kuin kuluttajille tutussa Facebookissa. Sen etuna ja suurena potentiaalina onkin juuri se, että tekniikka on ennaltaan tuttu, jolloin alustan käyttöönotto ei vaadi koulutusten järjestämistä.

Edelmanilla Workplace on ollut käytössä jo jonkin aikaa ennen julkaisua. Nyt yli 80 prosenttia Edelmanin työntekijöistä, mukaan lukien toimitusjohtaja Richard Edelman käyttävät alustaa aktiivisesti. Edelmanin globaaliin verkostoon on syntynyt jo yli 700 ryhmää ja palaute kokeilusta on ollut positiivista.

Edelmanin kokemuksen mukaan nämä kannattaa ottaa huomioon Workplacen käyttöönotossa:

Pohdi päämääriä

Edelmanin tavoitteena oli ratkaista tietty ongelma: saada sähköpostitse välitetty tieto, joka usein unohtuu yksittäisten työntekijöiden saapuneet-kansioon kaikkien ulottuville.

Vaikuta vaikuttajiin

Edelmanilla Workplacen käyttö aloitettiin vuosittaisessa suunnittelupalaverissa sadan yrityksen esimiehen voimin. Tätä ennen lanseerausta valmisteltiin IT-osaston, sisäisen viestinnän ja markkinoinnin kesken. Edelman etsi yli 100 laajasti verkostoitunutta työntekijää ja koulutti heidät Workplace -ammattilaisiksi. Lisäksi Edelman antoi yhteisövastaaville tehtäväksi auttaa ryhmiä sisällön etsimisen, luomisen ja moderoinnin kanssa.

Jätä tilaa vapaudelle

Edelman asetti selkeät tavoitteet ryhmille, mutta jätti silti jokaiselle yhteisölle vapauden käyttää alustaa haluamallaan tavalla. Edelmanin yli 700 ryhmää vaihtelevat aina yhteistyöalustoista kirjanpitoon ja erilaisiin kiinnostuksenkohteisiin kohdistuviin ryhmiin, joissa esimerkiksi vaihdetaan konserttilippuja ja jaetaan kirjoitusvinkkejä.

Keskity kulttuuriseen, älä tekniseen muutokseen

Koska Workplace näyttää ja tuntuu Facebookilta, Edelmanin työntekijät eivät tarvinneet teknologista ohjeistusta alustan käyttöön. Sen sijaan keskityttiin kulttuurin pohjustamiseen kolmella tavalla: antamalla sisältöä yhteisövastaaville ja esimiehille ennen lanseerausta; tarjoamalla ohjeistusta siihen, milloin käyttää Workplacea sähköpostin sijaan; lisäksi Edelman jatkoi näitä keinoja tarjoten demonstraatioita ja valmennusta.

Pidä se elossa

Voidaan sanoa, että alusta on yhtä hyvä kuin sen sisältö. Miten sisäisestä viestinnästä tehdään kiinnostavaa? Tulevatko työntekijät klikkaamaan tätä sisältöä vai persoonallisuustestiä jollain muulla sosiaalisella kanavalla? Edelman kehitti ennen lanseerausta interaktiivisen sisältösuunnitelman Workplacea varten. Edelmanilla ollaan saavutettu menestystä esimerkiksi #makemeproud tarinankerrontakampanjalla, joka kannustaa työntekijöitä jakamaan asiakastöitään, joista he ovat ylpeitä.

Johda johtajien kautta

Edelmanilla ollaan kokeiltu yrityksen sisäisiä suoria videolähetyksiä. Johtajille on tärkeää olla aktiivisia Workplacessa, sillä myös se mitä he eivät tee on oma vahva viestinsä. Edelmanilla esimiehiä kannustetaan siirtämään sähköpostin jakelulistat Workplaceen.

Vahvista tiimejä paikallisella autonomialla

Jokaisella Edelmanin verkoston globaalilla toimistolla on oma uniikki strategiansa Workplacessa, joka heijastaa paikallista markkina-aluetta, kulttuuria ja tiimidynamiikkaa.

Muista jatkuva ylläpito

Näyttävän julkistuksen jälkeinen hohto hälvenee, kun uutuudenviehätys katoaa. Työntekijöiden sitoutuneisuuden maksimointi Workplacen avulla vaatii jatkuvaa sisällön suunnittelua, johtamista, harjoittelua ja muutosten hallintaa.

Edelman tekee yhteistyötä Facebookin Workplacen kanssa ja auttaa yrityksiä sitouttamaan työntekijöitä Workplacen käyttöön. Edelmanilla asiakkaita autetaan suunnittelemaan ja käynnistämään kampanjoita, sitouttamaan työntekijöitä, luomaan sisältöjä, jotka herättävät huomiota ja tarjotaan esimiehille mahdollisuuksia rakentaa vahvempia suhteita työntekijöihinsä.

 

Lähde ja kuva: edelman.com

Share This

Kommentoi