9 vinkkiä onnistuneen mediakiertueen järjestämiseen

Yrityksen edustaja on tulossa kaupunkiin ja lista päivän tapaamisista on pitkä. Olet miettinyt kätevän reitin tapaamisesta toiseen ja pakannut käyntikortit mukaan. Mediakiertueen järjestämisessä toteutus on aivan yhtä tärkeää kuin suunnittelu.

Tässä yhdeksän vinkkiä mediakiertueen onnistumiseksi:

  1. Valmistaudu kaikkeen

Edustaja luottaa sinuun informaation, logistiikan ja mahdollisten ongelmien suhteen. Mieti etukäteen haasteita, joita saatatte kohdata: puhelimesta saattaa loppua akku, Wi-Fi -yhteys voi olla huono, sinulla ei ole materiaaleja tulostettuna tai ette millään saa taksia. Käy tilanteita läpi päässäsi ja varmista, että sinulla on tarvittavat välineet mukanasi, kuten esimerkiksi laturi, päivän ohjelma, varma Wi-Fi-paikka, tulosteita ja kyyti.

  1. Hanki kontakti toimistolta

On todennäköistä, että toimittaja haluaa informaatiota, jota sinulla ei ole mukana. Silti tiedät sen löytyvän toimistolta. Hanki toimistolta kontaktihenkilö, joka voi tehdä asioita puolestasi sinun ollessa poissa. Tämä henkilö voi vastata kiireisiin kysymyksiin ja pyyntöihin.

  1. Aikatauluta ylimääräistä aikaa tapaamisten väliin.

Edustaja saattaa sanoa suoriutuvansa niin monesta tapaamisesta päivässä kuin mahdollista. Hän tulee kuitenkin kiittämään sinua, kun saa hetken aikaa latautua ja valmistautua tapaamisten välissä. Koskaan ei myöskään voi tietää tapaamisten venymisestä.

  1. Mieti varavaihtoehto jokaiselle tapaamispaikalle

Tee yksityiskohtainen haku alueesta, jolla tulette liikkumaan. Jotkut kahvilat ovat liian meluisia tapaamisille, joissain ruokapaikoissa jonot ovat liian pitkiä ja joskus tarvitaan kahvitauko. Kun tunnet alueen on helppo sopeutua muuttuviin tilanteisiin.

  1. Tee muistiinpanoja

Teknisillä asiantuntijoilla on käsissään dataa, faktoja ja tutkimuksia, joita he voivat tuoda esille keskustelussa. On tärkeää, että kaikki saadaan taltioitua oikein. Jos sinulla ei ole käydystä keskustelusta hyviä muistiinpanoja, et voi varmistaa faktoja toimittajille. Kiinnitä huomiota myös yksityiskohtiin, sillä ne voivat olla yhtä tärkeitä kuin kokonaiskuva.

  1. Luo suhteita

Työ viestinnän ja pr:n parissa on riippuvainen kontakteista ja verkostoista. Mediakiertue onkin oiva mahdollisuus verkostoitua sekä yritysasiakkaiden että toimittajien kanssa.

  1. Ole avuksi

Joskus yrityksen edustajalla menee sormi suuhun eikä hän löydä sanoja, muista tutkimusdataa tai pääviestiä. Kaikilla on huonoja päiviä. Hyppää mukaan keskusteluun ja ohjaa se järkevästi eteenpäin.

  1. Seuraa ympäristöäsi

Tämä yltää taustatietojen hankkimisesta suhteisiin. Perehtymällä voi osoittaa, että on valmis näkemään vaivaa yritys- ja toimittajasuhteiden eteen.

  1. Nauti päivästä

Mediakiertueet vaativat paljon suunnittelua, valmistelua, sitoutumista ja aikaa, mutta ne ovat myös erinomainen tapa solmia suhteita. Jos suhtaudut päivään positiivisin mielin, saat varmasti arvokkaita kokemuksia.

 

Lähde: www.edelman.com

Share This

Kommentoi