5 huomiota luovasta markkinointiviestinnästä

Etelä-Afrikkalaisen Design Indaba –konferenssin juuret yltävät vuoteen 1995, jonka jälkeen designia ja luovuutta juhliva tapahtuma on kasvanut viikon kestoiseksi festivaaliksi. Vuosittain Kapkaupungissa järjestetyn konferenssin missiona on näyttää, kuinka suunnittelu voi toimia muutoksen puolestapuhujana ja kuinka sen avulla voidaan palvella maailman yhteisöjä paremmin.

Tänä vuonna konferenssi järjestettiin 1-4. maaliskuuta. Tässä muutama tapahtumassa esille nostettu huomio markkinointiviestinnästä:

  1. Kokemukset

Pelkkä ihmisille kertominen ei riitä vaan tulee etsiä tapoja, joilla osallistaa heidät osaksi tarinaa ja kehittää uusia ja uniikkeja mielikuvistusta ruokkivia kokemuksia. Ammenna inspiraatiota esimerkiksi Google Creative Labin Editions at Playstä ja Visual Editionista, jotka tuovat lukemisen digitaaliseen aikaan.

  1. Uudet ratkaisut

Ilmastointiteippiä voidaan käyttää lähes minkä tahansa asian korjaamiseen, mutta se on vain väliaikainen ratkaisu. Joe Gebbia, yksi Airbnb:n perustajista kertoo, että ilmastointiteipin käyttäminen kielii ongelman läsnäolosta. Toisaalta, ongelma voidaan nähdä mahdollisuutena uudelle suunnittelulle. Yritysten olisi hyvä soveltaa tätä ajatusta ja etsiä tilanteita tai ongelmia, joissa kaivataan uusia ratkaisuja

  1. Toisinajattelu

Parhaat projektit ovat sellaisia, joita ei ole ennen nähty. Yllättävän luominen ja rohkeasti tuotteen tai palvelun ohi ajattelu kannattaa. Artistiduo Lernert & Sander luovat huumorilla höystettyjä konseptualistisia elokuvia. Kaksikon lyhytelokuvia on käytetty kaupallisiin tarkoituksiin ja ne ovat jääneet vahvasti mieleen uusien näkökulmiensa ansiosta. Katso heidän H&M Groupin brändille COSille tekemä mainospätkä, jossa muodin sijasta keskitytään tutusta poiketen kiehtovaan äänimaailmaan.

  1. Kulttuuri inspiraation lähteenä

Yhä enemmän homogenisoidussa maailmassamme on alettu arvostamaan eri maiden kulttuuria korostavia tuotteita ja kuvastoja, jotka erottuvat massasta.

Suomalaisen Naava –yrityksen älyviherseinissä yhdistyvät teknologia ja luonto. NASAn tutkimuksiin pohjautuvan teknologian avulla yritys tehostaa ja optimoi luonnon omaa älykkyyttä. Palkintoja voittanut Naava onkin yhdistänyt tuotteessaan luonnon omaa innovaatiota, kasvien voimaa ja pohjoismaista tuotesuunnittelua.

  1. Tekniikka ei ole kaikki kaikessa

Jotkut suunnittelijat ovat kuitenkin päättäneet pitäytyä ei-digitaalisissa ratkaisuissa. Tällöin etsitään uusia tulokulmia ja on keskittytty eritoten aisteihin esimerkiksi tuoksujen ja korujen saralla. Tällaiset yhdistämisen tavat voivat tuntua raikkailta ja autenttisilta.

Konferenssissa nousivat selvästi esille kokemuksellisuus, tarinat ja niihin osallistaminen, uusien tulokulmien hyödyntäminen ja kulttuurin inspiromat ideat. Kiinnostava huomio oli myös se, että tekniikan ja teknologioiden hyödyntäminen ei kuitenkaan ole yhtä kuin luovuus ja tulevaisuus. Luovaa suunnittelua ja toisinajattelua voi olla myös teknologian pois jättäminen, joka voi olla virkistävää yhteiskunnassamme, jossa teknologia on läsnä kaikkialla.

Luovuutta viikkoon!

 

Lähde: edelman.com
Kuva: lernertandsander.com

 

 

Share This

Kommentoi