2016 – kuluttajavetoisen markkinointiviestinnän vuosi

Hyvää uutta vuotta 2016!

Tämän vuoden digitaalisen markkinoinnin trendit painottuvat uusien teknologioiden hyödyntämiseen, luovuuden korostamiseen sekä ennen kaikkea kuluttajan kasvaneen roolin huomioimiseen. Yritysten kannattaa lähestyä digitaalisuutta ja sosiaalisen median markkinointia yhä strategisemmin ja luovemmin. Näin tehdään vaikutus kuluttajaan ja saavutetaan oman liiketoiminnan päämäärät.

Ennustuksia tehdessä on hyvä tarkastella digitaalisen markkinoinnin kokonaiskuvaa, joka muotoutuu ja kehittyy jatkuvasti. Merkittävää on nyt se, että markkinoijat ja teknologiat eivät enää ole pääroolissa mitä tulee nopeaan ja jatkuvaan digitaalisen markkinoinnin kehittymiseen.

Edelmanin digitaalisen markkinoinnin ennusteen mukaan kuluttajista tulee markkinoinnin tärkein prioriteetti vuonna 2016. Kaikilla menestyneillä digitaalisilla trendeillä on yhteistä ainakin yksi asia: kuluttajan huomioiminen. Tämän päivän kuluttajilla on enemmän valtaa kuin koskaan aiemmin. He kertovat meille, mitä he haluava. Tämä tapahtuu sekä epäsuorasti käyttäytymisen ja datan kautta että suoran vuorovaikutuksen avulla.

Tänä vuonna uudet teknologiat ja niiden tuomat mahdollisuudet edesauttavat brändejä asettamaan kuluttajat markkinointistrategioidensa keskiöön aivan uudella tavalla. Edelmanin Digitaalisten trendien ennuste tutkii, kuinka videosisällöt, vaikuttajien sitoutuminen, sosiaalinen kanssakäyminen, sosiaalinen kuuntelu ja ristiin käytettyjen laitteiden käytön kuluttajakartoitus mullistavat kuluttajakokemuksen.

Alla listattuna Edelmanin 5 tärkeintä digitaalisen markkinoinnin trendiä vuodelle 2016.

  1. Video: video tulee dominoimaan digitaalisia alustoja yhä enemmän ja enemmän. Markkinointimahdollisuudet ovat loputtomat.
  1. Luovat vaikuttajat: avain onnistuneeseen vaikuttajamarkkinointiin on aito luovuus, joka pohjautuu yhteistyöhön.
  1. ”Osta nyt” -vallankumous: digitaalisilla alustoilla yleistynyt ”osta nyt” –toimintatapa avaa oven kasvaneelle sosiaaliselle tilinpidolle sekä entistä tarkemmalle markkinoinnin kohdentamiselle.
  1. Sosiaalisesta kuuntelusta sosiaaliseen viisauteen: on tärkeää, että uusimmat sosiaalisen kuuntelun teknologiat kertovat yritysten tärkeistä päätöksistä, kuten uusista tuotelanseerauksista.
  1. Ristiin käytettyjen laitteiden kuluttajakartoitus (cross-device consumer journey mapping): tämä merkitsee kykyä kartoittaa kuluttajakäyttäytymistä ostosten ja eri laitteiden käytön perusteella. Kartoituksen avulla selvitetään, minkä brändien laitteita kuluttaja käyttää niin sanotusti ristiin. Onko hänellä Applen älypuhelin ja Samsungin tabletti? Mitä hän tarvitsisi seuraavaksi? Tämä tulee mullistamaan kohdennetun markkinoinnin.

Tämä vuosi tuo räätälöidyn kokemuksen entistäkin paremmin kuluttajien saataville. Olemme voimakkaasti mukana tämän muutoksen eteenpäin viemisessä.

 

Share This

Kommentoi